6 حاجات متعرفيش انها بتحصلك خلال فترة دورتك الشهرية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
567

الجسم خلال فترة الدورة الشهرية بيحصل فيه تغيرات كتير ، والدورة الشهرية تعتبر عملية معقدة بتساعد على تنظيم جسد الانثى ، ومافيش شك انها بتأثر على حياة المرأة بشكل كبير ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية:

1- بيحصل زيادة في حجم الحصين:

الحصين هو جزء معقد من المخ موجود اسفل الفصين الصدغيين وليه دور مهم في تكوين الذكريات ، الدراسات اظهرت انه عند ارتفاع مستويات هرمون الاستروجين الجزء ده من المخ حجمه بيزيد ، والتغيرات الدماغية دي بتأثر على سلوك المرأة ، وتقلبات في الحالة المزاجية خلال فترة الدورة الشهرية.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 1
تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 1

2- الهرمونات بتأثر على جسمك بشكل مختلف حسب الاسبوع:

الهرمونات بتلعب دور كبير في جسمك.

في الاسبوع الاول, ممكن تحسي ببعض مشاكل الدورة الشهرية قبل ما تبدأ بالفعل دورتك الشهرية ، بعدها بتبدأ مستويات هرمون الاستروجين تزيد ، وتبدأي تحسي بالتحسن.

في الاسبوع التاني, هتحسي انك في افضل حالاتك ، وهتزيد مستويات هرمون التستوستيرون في جسمك لفترة صغيرة ، وفي الوقت ده هتحسي انك عايزة تقضي وقت حميمي اكتر مع زوجك.

في الاسبوع التالت, بينخفض مستوى هرمون الاستروجين بشكل كبير وبيزيد هرمون البروجسترون ، وممكن تحسي بتقلبات مزاجية وتعاني من حالة احباط ويأس.

في الاسبوع الرابع, بينخفض هرمون الاستروجين والبروجسترون ، وتبدا بعض النساء في المعاناة من متلازمة ما قبل الدورة الشهرية (PMS).

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 2
تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 2

3- تقلصات الدورة الشهرية ممكن تغير بنية ادمغة النساء:

تقلصات الدورة الشهرية بتأثر على ما بين 20 – 90% من البنات وبتستمر لحد 72 ساعة ، واظهرت الدراسات ان النساء اللي بيعانوا من آلام الدورة الشهرية ظهر عندهم انخفاض في مناطق الدماغ اللي بتشارك في معالجة الانتقال, المعالجة الحسية عالية المستوى, وتنظيم وظائف الغدد الصماء ، فلو انتي بدأتي تحسي ان اداءك سيء في الشغل ، ممكن تكون تقلصات الدورة الشهرية هي السبب في ده.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 3
تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 3

4- ظهور تشنجات الدورة الشهرية في اماكن مختلفة من الجسم:

في بعض الاحيان ممكن تحسي بتشنجات في اماكن في الجسم زي الساقين ، لان منطقة الحوض “بتتكون من شبكة من الاعصاب” ولما بيحصل الالم ، بيأثر على الساقين واسفل ظهرك ومؤخرتك.

بالاضافة كمان ان فقدان المعادن الاساسية خلال فترة الدورة الشهرية (زي الحديد, المغنيسيوم, البوتاسيوم) بيستنزف الجسم ، وده بيسبب تشنجات في العضلات ، يعني لو حسيتي بألم في البطن ، ممكن تحسي في نفس الوقت بالم اسفل الضهر.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 4

5- دورتك الشهرية ممكن تأثر على صوتك:

اظهرت الدراسات انه خلال فترة الدورة الشهرية ، ممكن تعاني من متلازمة الصوت السابقة للدورة الشهرية ، بيحصل انخفاض في القوة الصوتية ، لان الاحبال الصوتية الجافة بتخلي من الصعب التحكم في الاهتزازات.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 5

6- الدورة الشهرية بتكون اسوأ لما الجو بيكون بارد:

حسب الدكاترة والمتخصصين ، ان كتير من النساء بيشتكو ان دورتهم الشهرية بتبقى اسوأ في الشتا ، الجو البارد ممكن يكون ليه كمان تأثير على طول الدورة الشهرية ، اما في الصيف ، الدورة بتكون اقصر بمقدار 0.9 يوم.

تغيرات بتحصل خلال فترة الدورة الشهرية 6

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!