ليه المفروض توقفي تنضيف الاذن بأعواد القطن وايه البديل الصحي ليها

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
360

معظمنا تقريبا بنستخدم اعواد القطن لتنضيف الاذن ، ويمكن في اشخاص كمان بيستخدموا دبابيس الشعر, الملقاط, الاقلام, وحتى الشفاطة لتنضيف ودانهم ، ولكن كل الادوات دي مش فعالة ، بالاضافة ان اعواد القطن بشكل خاص ، ممكن انها تضر اكتر ما تنفع ، ممكن يدوكي احساس بالرضا والنضافة ، ولكن في الواقع هو احساس مزيف ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنعرف مع بعض اضرار اعواد القطن على الاذن ، وممكن تستبدليها بايه في روتينك اليومي.

اضرار اعواد القطن على الاذن:

1- ممكن تسبب لك اصابة:

اعواد القطن ممكن تسبب صدمة للاذن الوسطى ، وبشكل محدد اكتر ممكن انها تسبب تمزق لطبلة الاذن ، والدراسات كشفت ان حوالي 73% من اصابات الاذن مرتبطة بأعواد القطن ، ودي تعتبر نسبة كبيرة جدا.

اضرار اعواد القطن على الاذن 1
اضرار اعواد القطن على الاذن 1

2- ممكن انها تدفع الشمع لعمق الاذن اكتر:

الحقيقة ان اعواد القطن بتدفع الشمع لجوه الاذن اكتر بدل ما تتخلص منه والنتيجة هتكون ان الشمع هيفضل جوه الاذن ، وهنا بيكون الحل الوحيد انك تروحي للدكتور تزيلي الشمع بطريقة احترافية.

اضرار اعواد القطن على الاذن 2
اضرار اعواد القطن على الاذن 2

3- ممكن تسبب التهابات:

واحدة من اكتر الخصائص المفيدة لشمع الاذن هو حبس واحتواء نمو البكتيريا اللي ممكن تدخل للاذن ، يعني الشمع يعتبر حاجز امان بيمنع البكتيريا من انها تسبب اضرار خطيرة ، ولما بنستخدم اعواد القطن بندفع الشمع والبكتيريا لجوه الاذن اكتر ، وبالتالي بنشجع البكتيريا انها تضر الاذن ، وفي الحالة دي ، ممكن جدا انك تعاني من التهابات الاذن.

اضرار اعواد القطن على الاذن 3
اضرار اعواد القطن على الاذن 3

ليه محتاجين شمع الاذن:

الحقيقة ان شمع الاذن ليه فوايد ، بيمنع دخول اي حاجة للاذن ، زي الحشرات والاوساخ ، بالاضافة ان الشمع يعتبر افضل ملين او مرطب طبيعي يمنع الاذن من الجفاف اللي ممكن يسبب الحكة ، والحقيقة ان الشمع متبرمج لاخراج نفسه من الاذن اول ما نبدأ نعمل اي نشاط بدني ، بيدفع نفسه لقناة الاذن الخارجية ، واللي ممكن تغسليها بدش بسيط.

اضرار اعواد القطن على الاذن 4

ايه اللي تعمليه لو اعواد القطن سببت لك الم:

لو حسيتي بألم بسيط قادرة تتحمليه ، ممكن تجربي تاخدي مسكنات للالم اللي مش محتاجة لوصفة وطبية ، ولكن لو الالم استمر وكان قوي مع سمع مكتوم او رنين في الاذن ، في الحالة دي ضروري استشارة الدكتور ، لانها ممكن تكون اصابة محتاجة لعناية طبية.

اضرار اعواد القطن على الاذن 5

ازاي تنضفي الاذن بطريقة آمنه:

في طريقتين ثبت انهم الاكتر فعالية وامانا لتنضيف الاذن في البيت:

– استخدام قطرات الاذن: زيت الاطفال, الزيت المعدني, الجلسرين, او قطرات الاذن من الصيدلية ، هتساعدك في تليين شمع الاذن ، وبعد يومين من استخدام النقط ، استخدمي حقنة فيها ماية دافية نضفي بيها جوه الاذن مع امالة الراس للجنب عشان تخلي الماية تدخل لعمق الاذن ، بعدها استخدمي فوطة نضيفة لتنضيف الجزء الخارجي من الاذن.

– استخدمي منديل نضيف: شمع الاذن بيتغسل في كل مرة بتاخدي فيها شاور ، ولكن تقدري تساعدي في ازالة الاجزاء الباقية في الاذن بالطريقة دي ، خدي منديل ناشف ، واغمسيه في الماية ، ونضفي بيه الجزء الخارجي من الاذن.

بعض طرق تنضيف الاذن اللي المفروض تتجنبيها:

– تشميع الاذن: الطريقة دي معروفة كمان بأسم مخروط الاذن ، وهي طريقة شائعة جدا ، وممكن يكون في كتير مننا شاف لها فيديوهات على النت ، ولكن حسب كلام الدكاترة ان الطريقة دي مش فعالة على الاطلاق ، من ناحية تانية ، ممكن تبقى خطيرة وتسبب حروق لشعرك.

– ادوات مختلفة: زي ما قولنا في البداية في كتير من الاشخاص ممكن يستخدموا غطا القلم, المفاتيح, دبابيس الشعر لتنضيف ودنهم ، ولكن الحاجات دي ممكن تتحشر في الاذن وتسبب اضرار خطيرة ، زي ثقب طبلة الاذن.

اضرار اعواد القطن على الاذن 6

مقالات متعلقه

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم