افضل زيوت لعلاج الصلع واعادة نمو الشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1884

في منتجات كتير متوفرة فيف السوق ليها وظايف مختلفة للشعر ، ما بين الشامبو والبلسم وسبراي الشعر والجل وغيرها من المنتجات ، ولكن مع ذلك ومع كل المنتجات اللي ممكن نكون بنستخدمها ، الا انه بتواجهنا دايما مشكلة تساقط الشعر ، ومع الوقت تساقط الشعر بيبقى اسوأ وبيتحول لفراغات وصلع ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم افضل زيوت لعلاج الصلع ومنع تساقط الشعر وتغذيته وتكثيفه.

افضل زيوت لعلاج الصلع:

سبب الصلع او تساقط الشعر بيختلف من شخص للتاني ، ممكن يكون بسبب الشيخوخة, عدم التوازن الهرموني, الاجهاد, نقص المغذيات, او حتى الوراثة ، ومن اكتر الحاجات اللي بتأثر على نفسيتنا هو تساقط الشعر, وانحسار خط الشعر ، وضروري انك لو ظهرت عندك المشكلة دي تعالجيها من بدايتها قبل ما تزيد وتسوء اكتر ، وعشان تعالجي المشكلة مش محتاجة تستخدمي منتجات غالية ، ممكن تعتمدي على العلاجات المنزلية اللي بتكون فعالة جدا في علاج الصلع ، تعالوا نشوف مع بعض قايمة بأفضل 10 زيوت ممكن انها تساعد في علاج الصلع.

1- زيت الخروع:

لو بتدوري على حاجة تعيد نمو الشعر ، زيت الخروع هيكون هو اختيارك ، زيت الخروع بيحتوي على كميات كبيرة من احماض اوميجا 9 الدهنية ، وده بيخليه افضل اختيار كعلاج سريع لفروة الراس ، الزيت بيتغلغل بعمق في مسام فروة الراس وبيغذي الشعر وبصيلات الشعر ، بالاضافة ان الزيت بيجدد فروة الراس وبيزود كمان من الدورة الدموية ، وده بدوره بيعزز نمو الشعر.

افضل زيوت لعلاج الصلع 1
افضل زيوت لعلاج الصلع 1

2- زيت الزيتون:

زيت الزيتون بيحتوي على مضادات الاكسدة, فيتامين هـ, والاحماض الدهنية ، والمواد المضادة للاكسدة دي هي تعتبر مزيج مثالي لتعزيز نمو الشعر وتقليل احتمالية تلف الشعر ، زيت الزيتون بيخلي جذع الشعر اقوى واكتر صحة ، جربي تدليك زيت الزيتون على فروة راسك لمدة كام دقيقة على الاقل مرتين في الاسبوع ، ولاحظي الفرق على شعرك.

افضل زيوت لعلاج الصلع 2
افضل زيوت لعلاج الصلع 2

3- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند معروف من زمان انه من انواع الزيوت المفضلة للهنود ، لعلاج الحروق والجروح والتهابات الجلد وحتى للطبخ ، ولكن مش هي دي بس فوايده ، زيت جوز الهند بيلعب دور قوي في منع الصلع ،  زيت جوز الهند بيضمن عدم فقد الشعر لرطوبته ، وبالتالي بيحافظ على قوتة وكثافتة ، وحمض اللوريك الموجود في زيت جوز الهند يعتبر مضاد للبكتيريا وبيحافظ على فروة الراس خالية من العدوى.

افضل زيوت لعلاج الصلع 3
افضل زيوت لعلاج الصلع 3

4- زيت اللوز:

زيت اللوز من انواع الزيوت اللي ليها تأثير قوي في علاج الصلع ، لانه بيحتوي على كمية كبيرة من الكالسيوم, المغنيسيوم, الدهون, فيتامين D, E ، ويعتبر زيت اللوز منافس قوي بين كل زيوت الشعر ، ومن مزايا زيت اللوز انه ممكن امتصاصه بسهولة عن طريق فروة الراس والشعر ، وبيدي الشعر نعومة اكتر من خلال العمل كمرطب طبيعي.

افضل زيوت لعلاج الصلع 4
افضل زيوت لعلاج الصلع 4

5- زيت الكاموميل:

زيت الكاموميل او البابونج ليه تأثير مهديء لفروة الراس ، بيحافظ على ترطيب الشعر ، بالاضافة كمان انه بيساعد على قتل حشرات الشعر ، وبيحمي الشعر من عوامل البيئة القاسية ومن قشرة الراس.

افضل زيوت لعلاج الصلع 5
افضل زيوت لعلاج الصلع 5

6- زيت الروزماري:

زيت الروزماري او اكليل الجبل ، من الزيوت اللي بتساعد على تعزيز نمو الشعر ، لانه ثبت انه مهم في توسيع الاوعية الدموية وتعزيز انقسام الخلايا ، والعملية دي بتخلق افضل بيئة لنمو افضل للشعر ، بسبب تحسينه للدورة الدموية في فروة الراس ، وممكن تستخدمي الزيت ده بشكل مباشر على الشعر ، او ممكن تستخدميه مع الزيوت الاساسية التانية او الزيوت الحاملة.

افضل زيوت لعلاج الصلع 6

7- زيت اللافندر:

زيت اللافندر ليه نفس تأثير زيت البابونج على فروة الراس ، وممكن كمان انه يقتل حشرات الشعر ، بالاضافة كمان ان الخصائص المضادة للبكتيريا الموجودة فيه بتساعد في الحفاظ على صحة فروة الراس.

افضل زيوت لعلاج الصلع 7

8- زيت الجوجوبا:

زيت الجوجوبا بيساعد في تنضيف المسام المسدودة وبيفتح المجال لنمو الشعر ، بالاضافة انه بيساعد على ترطيب الشعر ، ونتيججة لده بتحصلي على شعر بيلمع وصحي ، الزيت كمان بيحمي الشعر من التلف الناتج من ادوات تصفيف الشعر بالحرارة.

افضل زيوت لعلاج الصلع 8

9- زيت النعناع:

زيت النعناع بيساعد على تعزيز نمو الشعر عن طريق تنشيط الدورة الدموية في فروة الراس ، بالاضافة انه بيجدد فروة الراس وبيخليها منتعشة ، وبيساعد في ضمان الحفاظ على بصيلات شعر صحية.

افضل زيوت لعلاج الصلع 9

10- زيت خشب الارز:

زيت الارز معروف بقدرته على محاربة حكة فروة الراس ، وقشرة الراس ، واكيد تساقط الشعر ، وكمان بيساعد في التخفيف من التهابات فروة الراس.

افضل زيوت لعلاج الصلع 10

مقالات متعلقه

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه