وصفة ايس لولي بالفواكة تنقذك من حر الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
644

في الصيف ومع حرارة الجو مافيش احلى من الحاجات الباردة اللي ممكن ترطب علينا في الجو ده ، ومع توفر انواع كتير من الفاكهة في موسم الصيف نقدر نستغلها بطريقة تنقذنا من حرارة الجو ، والنهاردة هننشوف مع بعض وصفة ايس لولي بالفواكة ، وكمان طريقة تانية صحية بالزبادي.

وصفة ايس لولي بالفواكة:

المقادير:

– 400 جرام فاكهة اي نوع تفضليه.

– 100 جرام فاكهة نوع تاني.

– 80 – 100 مل ماية.

– 80 – 100 جرام سكر.

– ½ عصير ليمونة.

ايس لولي بالفواكة 1
ايس لولي بالفواكة 1

طريقة التحضير:

1- اول حاجة في حلة على النار حطي الماية والسكر يغلوا مع بعض ، بعدها ارفعيهم من على النار وسيبي الخليط يبرد ، ولو الفاكهة اللي انتي مستخدماها حلوة او فيها نسبة سكر عالية ، اتأكدي من ظبط كمية السكر اللي هتضيفيها ، اضربي كل نوع فاكهة بشكل منفصل لوحده في الخلاط، وضيفي لهم عصير الليمون ، واخلطيهم بشكل متناسب مع شراب السكر اللي احنا حضرناه ، وعشان نكهة الفاكهة ماتتغيرش ، اتأكدي ان شراب السكر بارد تماما قبل ما تخلطي معاه الفاكهة.

2- لو عايزة الايس كريم يكون فيه كذا لون ، صبي عصير الفاكهة النوع الاول ، وبعدين ضيفي النوع التاني عشان تعملي طبقات بالالوان ، وعشان الالوان ماتختلطش مع بعض لما تحطي النوع الاول ، جمدي الايس كريم لمدة 10 دقايق في الفريزر بعد اضافة كل نوع فاكهة ، بعد ما تخلصي ، دخليه الفريزر لمدة 40 دقيقة تقريبا ، وبعدين دخلي فيه ستيك خشب او بلاستيك ، وبعدها جمدية لمدة 3 ساعات كمان على الاقل ، واستمتعي بالطعم المتلج اللذيذ.

3- لو معندكيش قوالب الايس كريم الجاهزة ، تقدري تعمليها في كوبايات بلاستيك وتستخدمي ستيك خشب بالطريقة اللي قولناها في الخطوة اللي فوق ، ممكن حتى تستخدمي اسياخ الشيش طاووق الخشب قصريها واستخدمي اتنين لكن واحدة ايس كريم.

ايس لولي بالفواكة 2
ايس لولي بالفواكة 2

ايس لولي بالزبادي:

الطريقة دي مناسبة ليكي لو عايزة وصفة صحية اكتر وخالية من السكر.

المقادير:

– 2 كوباية زبادي يوناني بطعم الفانيليا كاملة الدسم.

– 2 كوباية توت طازة او مجمد ، وممكن تستبدليه باي نوع فاكهة تاني تفضليه.

– 3 معالق كبيرة عسل.

طريقة التحضير:

1- حطي كل المكونات في الخلاط ، واضربيهم مع بعض على سرعة منخفضة او متوسطة ، لحد ما يمتزجوا مع بعض كويس ، لو عايزة تبقى في قطع فاكهة في الايس كريم ، اضربيهم لوقت اقل ، ولو عايزاه ناعم اضربيه لوقت اطول حسب رغبتك.

2- صبي الخليط في قوالب الايس كريم ، او كوبايات ورق صغيرة ، وحطي ستيك خشب في كل واحدة ، دخليه في الفريزر لحد ما يتجمد ، حوالي 7 – 8 ساعات او طول الليل.

3- عشان تطلعي الايس كريم بسهولة من القوالب ، حطيه تحت الماية الجارية لمدة 10 – 12 ثانية ، وبعدها امسكي كل واحدة من العصاية بتاعتها واسحبيها من القالب ، انقلي الايس كريم لصينية عليها ورق زبدة ، ودخليه الفريزر تاني لمدة 15 دقيقة عشان يتجمد مرة تانية.

ايس لولي بالزبادي

مقالات متعلقه

وصفة فطيرة ايس كريم البطيخ

وصفة فطيرة ايس كريم البطيخ

طريقة عمل فطيرة بريتزل فراولة للصيف Strawberry Pretzel Pie

طريقة عمل فطيرة بريتزل فراولة للصيف Strawberry Pretzel Pie

طريقة عمل موتشي الايس كريم الياباني

طريقة عمل موتشي الايس كريم الياباني