طريقة عمل كريم بروليه Crème Brulee

ريهام محمود
ريهام محمود
959

لو بتدوري على افضل طريقة لعمل كريم بروليه وتطلع معاكي مثالية ، تابعي معانا في السطور الجاية خطوة بخطوة طريقة عمل كريم بورليه غني ودسم.

طريقة عمل كريم بورليه:

الكمية دي تكفي 6 افراد.

مقادير الكاستر:

– 2 كوباية كريمة تقيلة Heavy cream.

– 10 معالق كبار سكر. متقسمين.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– 4 صفار بيضات كبار.

– ½ معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– ¼ معلقة صغيرة ملح.

مقادير طبقة السكر:

4 معالق كبار سكر, 2 معلقة صغيرة لكل قالب.

طريقة عمل كريم بروليه 1
طريقة عمل كريم بروليه 1

طريقة التحضير:

1- سخني الفرن على درجة حرارة 164 درجة مئوية مع وضع رف الفرن في النص ، ورصي 6 قوالب في صينية وسيبيها على جنب.

طريقة عمل كريم بروليه 2
طريقة عمل كريم بروليه 2

2- في حلة متوسطة الحجم ، اخلطي الكريمة مع 4 معالق كبيرة سكر والفانيليا والملح ، وقلبيهم مع بعض على نار متوسطة لحد ما تبدأ تغلي.

بمجرد ما الكريمة تبدأ تغلي على نار هادية ، ارفعي الحلة من على النار.

طريقة عمل كريم بروليه 3
طريقة عمل كريم بروليه 3

3- في طبق اخلطي صفار البيض مع 6 معالق كبيرة سكر واضربيهم مع بعض كويس.

طريقة عمل كريم بروليه 4
طريقة عمل كريم بروليه 4

4- اثناء الخفق المستمر لصفار البيض ، ضيفي ببطء مغرفة واحدة (حوالي ¼ او 1/3 كوباية) من الكريمة السخنة ، وطول ما انتي بتضيفي الكريمة ببطء استمري في الخفق لحد ما تخلص كمية الكريمة كلها ، وبعدها ضيفي الفانيليا.

صفي الخليط من خلال منخل شبك ناعم عشان تتخلصي من اي قطع بيض صغيرة موجودة في الخليط.

بعد المرحلة دي تقدري انك تخزني الكاستر في التلاجة لمدة 5 ايام قبل ما تخبزيه.

طريقة عمل كريم بروليه 5
طريقة عمل كريم بروليه 5

5- قسمي خليط الكاستر على القوالب ، واملي كل قالب لحد الحافة الداخلية بتاعته ، او حوالي ¾ القالب.

طريقة عمل كريم بروليه 6
طريقة عمل كريم بروليه 6

6- املي الصينية بماية مغلية لحد ما الماية توصل ل 2/3 جوانب القوالب ، واتجنبي ان اي ماية تيجي على الكاستر.

7- دخلي صينية الكاستر للفرن واخبزيه لمدة من 38 – 40 دقيقة.

طريقة عمل كريم بروليه 7

8- خرجي الكاستر من الفرن وسيبيه يبرد في الماية عشان تقدري تطلعيه من الصينية بأمان ، حوالي 15 دقيقة ، بمجرد ما تطلعي الكاستر من حمام الماية سيبيه يبرد لمدة 15 دقيقة كمان ، ولو في اي فقاعات على السطح ممكن تكشطيها بمعلقة صغيرة ، بعدها غطي كل قالب بغلاف بلاستيك وخزنيه في التلاجة لمدة 4 ساعات على الاقل قبل التقديم ، وممكن تخليه في التلاجة لحد 4 ايام.

طريقة عمل كريم بروليه 8

9- لما الكاستر يبقى جاهز للتقديم ، خرجيه من التلاجة ، رشي سطح الكاستر بالتساوي بحوالي 1 معلقة صغيرة سكر واتأكدي انك تلفي القالب وانتي بترشي عشان تتأكدي ان السكر يغطي السطح بالتساوي.

طريقة عمل كريم بروليه 9

10- شغلي الشعلة وخليها بعيد عن السطح بحوالي 4 بوصات ، وبحركات دائرية احرقي السكر مع  تحريك الشعلة على السطح كله ، السكر هيبدأ يتكتل الاول وبعدها هيتجمد ويعمل قشرة صلبة وهشة ، بعدها رشي معلقة صغيرة كمان من السكر واحرقيها بالشعلة بنفس الطريقة.

طريقة عمل كريم بروليه 10

11- سيبي الكريم بورليه يبرد لمدة دقيقتين ، وقدميه خلال 20 دقيقة بالكتير.

12- عند الاكل استخدمي حرف المعلقة لتكسير سطح السكر الصلب ، وخدي منه مع الكاستر ، واتأكدي انك في كل معلقة تاخدي من طبقة السكر الهشة مع الكاستر الكريمي عشان تحسي بطعم المزيج اللذيذ.

طريقة عمل كريم بروليه 11

الطريقة بالفيديو:

نصايح لعمل كريم بورليه مثالي:

المشاكل الاساسية اللي ممكن تطلع الكريم بورليه مش زي ما احنا عايزين هما 3 حاجات تقسية البيض, طبخ الكاستر, حرق السكر بشكل صح.

– تقسية البيض:

لما تيجي تضيفي خليط الكريمة السخنة لصفار البيض ، لازم ترفعي درجة حرارة البيض ببطء لدرجة حرارة الكريمة لمنع البيض من التخثر ، هو ده اللي اسمه التقسية.

وعشان تعملي ده هاتي مغرفة امليها كل مرة ورشي بيها الكريمة السخنة ببطء لخليط البيض مع الاستمرار في الخفق ، وضيفي الكريمة بالطريقة دي بالتدريج لحد ما كمية الكريمة تخلص ، لو عملتي ده بشكل صح ، خليط الكريمة والبيض هيكونوا عندك مزيج سائل وناعم ، ولو في قطع بيض صغيرة اوي مافيش مشكلة فيها ، ولكن لو الخليط بدأ يظهر عندك زي البيض المخفوق فالحالة دي هتحتاجي تبدأي من اول وجديد بخليط تاني ، كل اللي هتعمليه بس انك تضيفي الكريمة السخنة بالتدريج وهيطلع معاكي مظبوط.

بمجرد ما تضيفي الكريمة كلها للبيض ، صفي المزيج لازالة اي جزئيات بيض صغيرة موجودة.

طريقة عمل كريم بروليه 12

– طبخ الكاستر:

الكاستر ممكن يتحول من الطبخ المثالي لطبخ زيادة عن اللزوم في لحظة ، وعشان تتأكدي ان الكاستر يطبخ ببطء وبشكل متساوي ، اطبخيه في حمام ماية سخنة.

املي القوالب بالكاستر ، وحطيها جوه صينية ، بعدها املي الصينية ماية سخنة لحد 2/3 طول جوانب القوالب بتاعتك ، وبعدها دخلي الصينية الفرن ، لو مشيتي على الخطوات دي الكاستر هيطلع معاكي ناعم وكريمي.

ولكن بما ان الافران المختلفة فممكن النتيجة تختلف معاكي حتى لو مشيتي على الخطوات اللي قولناها ، هنقولك حاجات تانية تعمليها عشان يطلع معاكي مظبوط.

ممكن تعملي ثقوب صغيرة في قطعة ورق الومنيوم عشان تسمحي للبخار بالخروج ، وغطي بيها الصينية ، ده بيساعد في التحكم في درجة الحرارة وبالتالي تناسق الكاستر.

وعشان تمنعي الكاستر يسخن بسرعة اوي من تحت لفوق ، حطي القوالب فوق فوطة مطبخ في حمام الماية ، ده هيمنع القوالب انها تطفو فوق الماية.

حاجة مهمة لازم تحطيها في اعتبارك عشان الكاستر يبقى ناعم ومثالي ، بعد خفق الكريمة والبيض مع بعض ، هيتكون رغوة بسيطة على السطح ، لو ما شلتيش الرغوة دي ، بمجرد ما الكاستر يستوي الفقاعات دي كلها هتنفجر وهتخلي سطح الكاستر ملمسه مش متساوي ، عشان كده لازم تشيلي الرغوة من فوق الكاستر بعد ما تصفي الخليط وقبل ما تصبيه في القوالب.

عشان تعرفي الكاستر استوى كويس ولا لا ، لما تخبطي عليه من الجنب ويتهز كله اهتزاز زي بعض ، لو الجوانب بس اللي اتهزت والمركز بتاعه انكمش شوية ، كده معناه انه لسه مش جاهز ومش مستوي كويس لسه ، كمان لما تلمسي الكاستر من النص بالراحة المفروض ينزل لتحت شوية وصوباعك يبقى نضيف ميطلعش فيه كاستر ، ولونه المفروض يبقى متجانس من غير اي بقع بنية والسطح بتاعه يبقى بيلمع.

ممكن تخزني الكاستر غير المطبوخ في التلاجة بعد ما تغطيه لمدة 5 ايام قبل خبزه في الفرن ، وممكن تخزنيه في التلاجة بعد الخبز متغطي لمدة 4 ايام ، ووقت التقديم طلعيه واعملي عليه طبقة السكر ، لكن بمجرد ما تعملي السكر لازم تقدميه على طول بعدها في خلال 20 دقيقة بالكتير ، لانه لو فضل فترة طويلة السكر هيمتص رطوبة والطبقة المقرمشة هتطرى.

طريقة عمل كريم بروليه 13

– السكر المحروق:

بمجرد ما تخبزي الكاستر وتبرديه ، هيجي وقت خطوة السكر ، اللي بيكون برش كمية من السكر على وش الكاستر واستخدام شعلة لاذابة السكر لحد ما يتحول للون البني ويكون قشرة صلبة وهشة.

ماتحطيش كمية سكر كبيرة ، لان القشرة هتبدأ تتحرق قبل ما السكر يدوب بالتساوي ، عشان كده رشة بسيطة من السكر هيدوب بسهولة وبالتساوي وهيديكي نتيجة مثالية.

كل اللي هتعمليه رشي السكر على وش الكاستر ، حوالي 1 معلقة صغيرة من السكر الحبيبي ولفي قالب الكاستر وانتي بترشي السكر عشان يغطي السطح بالتساوي.

شغلي الشعلة وخليها بعيد عن سطح السكر بحوالي 4 بوصات ، وشغلي الشغلة وابدأي احرقي السكر باستخدام حركة دائرية ، وحركي الشعلة على السطح ، في البداية السكر هيبدأ يتكتل ، وبعدها هيتجمد لقشرة سكر صلبة وهشة ، وحافظي على لون السكر دهبي فاتح ، لان كل ما حرقتي السكر اللون هيغمق وطعمه هيبقى مر ، لو مش متوفر عندك شعلة لحرق السكر ممكن تحطيه في الفرن تحت الشواية ولكن طبعا استخدام السعلى هتديكي نتيجة افضل.

بعدها رشي معلقة تانية صغيرة سكر ، وكرري نفس الخطوة اللي فاتت تاني.

طريقة عمل كريم بروليه 14

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية