10 اسباب تقولك ليه المفروض تاكلي طماطم كل يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
431

الطماطم مرتبطة بمركب اسمه الليكوبين ، واللي ليه فوايد صحية كتير ، والحقيقة ان كل الخضروات والفواكة اللي لونها احمر بتحتوي على نسبة من مادة الليكوبين ، وهي المادة اللي بتديها اللون الاحمر ، ولكن الطماطم بشكل خاص بتحتوي على كمية اكبر من الليكوبين مقارنة بالخضروات التانية ، تقريبا حبة الطماطم متوسطة الحجم بتحتوي على حوالي 2 – 3 جرام ، والمثير للاهتمام كمان ان عصير الطماطم بيحتوي على مادة الليكوبين بنسبة اكبر بكتير من الطماطم النية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد الطماطم الصحية وتأثير الليكوبين وخصائصه على الجسم.

فوايد الطماطم الصحية:

1- الطماطم ممكن تحمي بشرتك:

حسب الدراسات ، الطماطم ممكن تساعد على الحماية من الاشعة فوق البنفسجية الضارة وتقليل خطر الاصابة بحروق الشمس ، وده بسبب التركيز العالي للكاروتينات ، واللي هو واحد من مكونات الليكوبين.

ولكن مع ذلك العلماء اشاروا انه ماينفعش نستبدل واقي الشمس بمجرد اكل الطماطم ، ولكن تبقى مع استخدام واقيات الشمس ، بالاضافة كمان ان الطماطم ليها خصائص مضادة للشيخوخة.

فوايد الطماطم الصحية 1
فوايد الطماطم الصحية 1

2- الطماطم مفيدة للقلب:

الليكوبين هو يعتبر واحد من مضادات الاكسدة اللي ممكن تحمي خلايا الجسم من الاكسدة ، واظهرت الدراسات ان الاشخاص اللي بيستهلكوا الليكوبين عندهم مخاطر اقل للاصابة بأمراض القلب والسكر والسكتات الدماغية.

الليكوبين كمان بيلعب دور في خفض مستويات الكوليسترول الضار ، وكمان ضغط الدم ، ونتيجة لده ، بتقل كمان فرص الاصابة بأمراض القلب ، بالاضافة كمان ان الطماطم تعتبر مصدر غني للفيتامينات والعناصر الغذائية المفيدة ، زي فيتامين E, B, والفلافونويد ، اللي بتساعد على تحسين صحة القلب.

فوايد الطماطم الصحية 2
فوايد الطماطم الصحية 2

3- الطماطم ممكن تساعد على تحسين النظر:

بصرف النظر عن الليكوبين ، الطماطم بتحتوي على كتير من العناصر الغذائية المهمة ، زي اللوتين والبيتا كاروتين ، وكلها مفيدة لعينيكي ، واالابحاث اثبتت ان العناصر الغذائية دي بتحمي العين من الامراض ، زي اعتام عدسة العين ، وبتدعم صحة النظر بشكل عام.

الطماطم بتحتوي كمان على مواد تانية وهي الزياكسانثين واللوتين ، اللي تعتبر مفيدة في حماية رؤيتك من الضوء الازرق اللي بيخرج من الاجهزة الرقمية زي الموبايل ، وبتلعب دور كمان في تقليل الصداع الناتج عن اجهاد العين.

فوايد الطماطم الصحية 3
فوايد الطماطم الصحية 3

4- بتساعد على تعزيز جهاز المناعة:

من خلال امداد جسمك بالليكوبين ، اللي يعتبر مضاد اكسدة ، الطماطم هتقلل من الجذور الحرة اللي ممكن تتلف خلايا الجسم وتضعف جهاز المناعة ، وده السبب ان الاطعمة الغنية بالمادة دي ، زي الطماطم ، بتقلل خطر الاصابة بسرطان الرئة, البروستاتا, المعدة.

فوايد الطماطم الصحية 4
فوايد الطماطم الصحية 4

5- الطماطم ممكن تقوي عضمك:

الطماطم ممكن تساعد على تعزيز صحة العضم ، لانها تعتبر مصدر جيد لمواد تقوية العضم زي فيتامين K والكالسيوم اللي بتحافظ على صحة العضم ، وبتساعد كمان في اصلاح انسجة العضم ، وعلى الرغم ان في اقوال شائعة ان الطماطم ممكن تزود التهاب المفاصل ، لكن مافيش اي دليل علمي على الكلام ده.

فوايد الطماطم الصحية 5
فوايد الطماطم الصحية 5

6- هتساعد على تحسين مزاجك:

معظم الاطعمة الصحية ، بما فيهم الطماطم ، غنية بالمعادن ، زي النحاس, الزنك, المنجنيز ، ومن فوايدها التانية انها ممكن تأثر بشكل ايجابي على وظائف المخ والمزاج ، عشان كده لو في اي وقت حاسه بالتعب اوو مودك مش حلو ، تقدري تعتمدي على المعادن لتحسين حالتك المزاجية.

فوايد الطماطم الصحية 6

7- الطماطم مفيدة للشعر:

بعض الدراسات بتشير ان اكل حوالي من 4 – 5 حبات طماطم في اليوم ممكن يخلي شعرك صحي اكتر ، لان الطماطم غنية بفيتامين A ، وده بيساعد على تقوية ولمعان الشعر ، ولكن الطماطم يمكن ماتساعدش على تكثيف الشعر الخفيف ، الا انها ممكن تحسن حالة الشعر بشكل عام.

فوايد الطماطم الصحية 7

8- الطماطم مفيدة جدا لخسارة الوزن:

الطماطم ممكن تساعد على انقاص الوزن ، هي تعتبر وجبة خفيفة منخفضة الكربوهيدرات للاشخاص اللي ماشيين على نظام غذائي لانقاص الوزن لانها بتحتوي على نسبة عالية من الالياف والماية ، وده هيخليكي تحسي بالشبع ، الطماطم ممكن انها تحافظ كمان على توازن السكر فس الدم ، وهو يعتبر امر اساسي لفقدان الوزن ، كمان الطماطم بتحتوي على الكروم ، اللي بيساعد على تنظيم مستويات السكر في الدم.

فوايد الطماطم الصحية 8

9- الطماطم مفيدة للرئتين:

الخصائص المضادة للاكسدة في الليكوبين ممكن تساعد في الحفاظ على مستويات الجذور الحرة تحت السيطرة ، وحماية جسمك من مشاكل الجهاز التنفسي ، الطماطم بتحتوي على البيتا كاروتين المعروف بتحسين وظائف الرئة ، بالاضافة كمان ، انه ممكن يبطء من شيخوخة الرئة ، حتى ان بعض الابحاث اثبتت انها ممكن تعيد اصلاح تلف الرئة الناتج عن التدخين.

فوايد الطماطم الصحية 9

10- الطماطم ممكن تعزز صحة الفم:

الدراسات اثبتت ان الليكوبين ممكن يساعد في امراض اللثة, التهاب اللثة, والتهاب دواعم السن من خلال محاربة الحذور الحرة ، ولكن مع ذلك لازم تكوني حريصة من عدم الافراط في اكل الطماطم النية ، لان الحموضة العالية الموجودة فيها ، ممكن انها تتلف مينا الاسنان ، وتنضيف الاسنان بعدها على طول بالفرشة ممكن يخلي الوضع اسوأ ، عشان كده الافضل انك تستني لمدة 30 دقيقة على الاقل قبل غسل اسنانك بالفرشة ، او تكتفي بمجرد شطف الفم بالماية بس بعد اكل الطماطم.

فوايد الطماطم الصحية 10

مقالات متعلقه

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

نصايح لصيام صحي في رمضان

نصايح لصيام صحي في رمضان

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك