روتين للعناية بأظافر الايدين هيخليها تنمو بشكل اسرع واقوى

ريهام محمود
ريهام محمود
في
أظافر
1291

كتير من البنات بيشتكوا من ضعف وتكسر الاظافر وانها مش بتطول او نموها بيبقى بطيء جدا ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك مع كل بنات حوا روتين للعناية بأظافر الايدين ، هيساعد ان ضوافرك تنمو بشكل اسرع واقوى مع الانتظام عليه.

روتين للعناية بأظافر الايدين:

عشان الروتين يجيب معاكي نتيجة كويسة ، ضروري تعرفي ان وضع المانيكير بشكل مستمر بيضعف الضوافر، بيسبب تكسرها وتشققها ، بيسبب اصفرار الاظافر وتغير لونها ، عشان كده ضروري انك تريحي ضوافرك من المانيكير.

لازم تشيلي المانيكير بعد 3 ايام ماتسيبهوش على ضوافرك اكتر من كده ، ولو عايزة تحطي مانيكير تاني يبقى تريحي الضوافر من 6 – 7 ساعات او طول الليل وبعدها ممكن تحطي عليها مانيكير تاني.

روتين للعناية بأظافر الايدين 1
روتين للعناية بأظافر الايدين 1

– الخطوة 1:

اول حاجة لو حاطة اي مانيكير شيليه بالاسيتون.

– الخطوة 2:

نضفي ايدك وضوافرك كويس ، عن طريق عمل خليط من ½ معلقة كبير دقيق مع ½ معلقة كبيرة لبن ، اخلطيهم كويس ، دلكي ايدك وضوافرك بالخليط ده كويس جدا لمدة دقيقة ، بعدها اغسلي ايدك بالماية ونشفيها.

– الخطوة 3:

تبييض الاظافر ، حطي كل ضوفر طبقة رقيقة من معجون الاسنان ، ودلكيه على ضوافرك بفرشة اسنان ناعمة قديمة عندك لمدة دقيقة ، بعد التدليك سيبيه على ضوافرك 5 دقايق كمان ، وبعدين اغسلي ضوافرك بالماية او امسحيهم بسفنجة مبلولة بالماية.

– الخطوة 4:

انقعي ضوافرك في ماية دافية ، في طبق حطي كمية مناسبة من الماية السخنة ، واعصري فيها ½ ليمونة ، وضيفي قشرة الليمونة في الماية بعد ما تعصريها ، وضيفي ½ معلقة صغيرة ملح, 1 معلقة كبيرة شاور جل ، قلبيهم كويس مع بعض ، انقعي ضوافرك في الماية دي لمدة 5 – 6 دقايق ، بعد 5 دقايق خدي قشرة الليمونة افركي بيها ايدك وضوافرك ، وبعدها اغسليها بالماية ، الخليط ده هيساعد على ازالة الجلد الميت وتنضيف الايد والضوافر ، وتفتيح الايد.

اعملي الخطوات دي مرة واحدة في الاسبوع ، هتساعد على تقوية الاظافر ونموها بشكل اسرع ، وتنضيف الايد وتنعيمها.

روتين للعناية بأظافر الايدين 2
روتين للعناية بأظافر الايدين 2

– الخطوة 5:

سيروم تقوية الاظافر ، عبارة عن 1 معلقة صغيرة فازلين, 1 معلقة صغيرة زيت زيتون, 2 كبسولة زيت فيتامين E ، اخلطيهم مع بعض كويس ، وكده سيروم الاظافر يبقى جاهز ، احتفظي بيه في اي علبة فاضية عندك للاستخدام.

ادهني ضوافرك بالسيروم ده يوميا قبل النوم ، ودلكيه على الضوافر لمدة 5 دقايق ، وسيبيه طول الليل ، واغسليه الصبح بالماية العادية.

لو انتظمتي على السيروم ده بشكل يومي هتشوفي نتايج ملحوظة في وقت قصير  وضوافرك هتنمو بشكل اسرع.

روتين للعناية بأظافر الايدين 3

الخطوات بالفيديو:

مقالات متعلقه

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

افضل 8 فيتامينات وعناصر مغذية لاظافر صحية وقوية

افضل 8 فيتامينات وعناصر مغذية لاظافر صحية وقوية

6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة

6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة