مكياج المفروض ماتستخدميهوش ابدا لو بشرتك دهنية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
751

لو انتي شخص عارفة معظم اتجاهات المكياج وبتعرفي تحددي شكل وشك كويس وعارفة اساسيات المكياج ، الا انه ممكن يكون في حاجات بتعدي عليكي عند اختيار المكياج ، ومنها نوع المكياج اللي المفروض تستخدميه واللي ماتستخدميهوش حسب نوع بشرتك ، لكن صدقي او لا في انواع مكياج كتير جدا اللي المفروض ماتستخدميهوش لو بشرتك دهنية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية والمفروض انك تتجنبي استخدامه ، ونصايح لمكياج مثالي.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية:

1- عدم المبالغة في المكياج:

تقريبا اهم قاعدة لازم تمشي عليها لو بشرتك دهنية هي عدم المبالغة في مكياجك ، خلي المكياج دايما بسيط وخفيف ، لان البشرة الدهنية بتكون معرضة اكتر للضرر ، عشان كده انتي مش محتاجة منتجات مكياج كتير ممكن تسد مسام بشرتك ، ولحسن الحظ ان في بعض منتجات المكياج المناسبة للبشرة الدهنية ، وبعضها بيحتوي على مكونات مش بتضر البشرة ، ولكن مع ذلك في بعض الحاجات اللي لازم تبعدي عنها.

المتخصصين بينصحوا ان لو بشرتك دهنية ، لازم تستخدمي منتجات خفيفة قدر الامكان ، وترطب بشرتك ، كمان منتجات تنضيف البشرة دوري على المنتجات اللي مش بتسبب جفاف البشرة زيادة عن اللزوم ، لانه حتى مع البشرة الدهنية ، التجفيف المفرط ممكن انه يضر اكتر من انه ينفع ، اتجنبي اي كريم اساس او منتج مكياج يكون شديد الترطيب او شديد الجفاف ، التوازن هو المفتاح.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 1
مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 1

2- ابعدي عن انواع البرايمر المرطبة:

بالنسبة لكتير من الاشخاص ، فالخطوة الاولى في روتين المكياج بعد روتين العناية بالبشرة اكيد ، هو استخدام البرايمر ، البرايمر يعتبر منتج اساسي لانه بيحافظ على ثبات المكياج لفترة اطول ، وبرايمر البشرة بيساعد ان المكياج يطلع شكله احلى على البشرة ، ولكن مع ذلك لو بشرتك دهنية ، في نوع برايمر واحد المفروض ماتستخدميهوش ابدا.

لو انتي متعودة تستخدمي برايمر وبشرتك دهنية ، اتأكدي انك ماتستخدميش برايمر مرطب ، لو لقيتي مكتوب على البرايمر انه برايمر ومرطب مع بعض اتجنبيه ، ودوري على نوع برايمر يكون وظيفته اكتر هي “ازالة اللمعان” لانه هيأدي المهمة وفي نفس الوقت مش هيخلي بشرتك تنتج زيوت زيادة وهيثبت مكياجك فترة اطول ، لان المكياج مش هيدوم فترة طويلة ولا هيطلع شكله حلو على البشرة الدهنية اوي او شديدة الرطوبة.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 2
مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 2

3- اي حاجة بتحتوي على السيليكون هي محظورة على البشرة الدهنية ، خصوصا البرايمر:

واحد من المكونات الموجودة في كتير من منتجات المكياج ممكن تبقى قاسية جدا على البشرة الدهنية وبيكون مش باين هو السيليكون.

السيليكونات شائعة جدا في معظم مكونات التجميل ، بما فيهم منتجات العناية بالشعر, البشرة, ومنتجات المكياج ، وعلى وجه التحديد كتير من انواع البرايمر بتستخدم السيليكون كمكون رئيسي للمساعدة في ملء الخطوط الرفيعة والمسام والحفاظ على مكياجك لفترة اطول ومظهر افضل ، لسوء الحظ ان السيليكونات اللي بتخلي البرايمر مثالي جدا ممكن تخلي البشرة الدهنية معرضة اكتر للتهيج والبثور ، وعشان تتأكدي من عدم وجود اي سيليكونات في مكياجك ، دوري على المنتج عن اسماء تانية للسيليكون ، زي ثنائي الميثيكون, سيكلوميثيكون, سيكلوهيكساسيلوكسان ، سيكلوبنتاسيلوكسان, سيتيريل ميثيكون ، لو لقيتي اي من المكونات دي في مكياجك تجنبيه فورا.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 3
مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 3

4- اتجنبي كريم الاساس الزيتي:

لو بشرتك دهنية ، مهم تجنب منتجات المكياج اللي بتحتوي على زيت ، ولكن انتي ممكن ماتبقيش عارفة ان منتجات المكياج اللي بتستخدميها بالفعل بتحتوي على زيت ، خصوصا في كريم الاساس.

عشان كده لازم تتأكدي من كريم الاساس بتاعك انه مكوناته مش بتعتمد على الزيت ، لو بيعتمد على الزيت ، هتلاقي المكون التاني او التالت المكتوب في قائمة المكونات نوع من انواع الزيوت ، والمكياج اللي بيحتوي على الزيت مش بس هيأدي لظهور البثور ، لكن كمان هيتسبب في تلطيخ مكياجك وعدم ثباته وازالته بشكل اسرع ، وده معناه انك هتضطري تعيدي تطبيق المكياج على مدار اليوم ، عشان كده لما الموضوع يتعلق بكريم الاساس ، ماتستخدميش منتج زيتي.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 4
مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 4

5- اتجنبي اي منتج بلمسة نهائية مضيئة:

لمجرد ان بشرتك دهنية بتكون معرضة للتلف او حب الشباب ، وده معناه انك مينفعش تحطي مكياج زي اي شخص تاني ، عشان كده بننصحك تجنب المكياج اللي بيدي لمسة نهائية مضيئة.

لو بشرتك دهنية تجنبي كريم الاساس اللي الفينش بتاعه لامع او مضيء ، لان ده هيخلي بشرتك الدهنية تلمع اكتر ، اي نوع كريم اساس او بودرة مكتوب عليه “لمسة نهائية مضيئة” هيكون غير مناسب للبشرة الدهنية ، لانه هيخلي بشرتك دهنية اكتر ، كمان الافضل تبعدي عن الهايلايتر او المنتجات اللي بتحتوي على اضاءة ، لان البشرة الدهنية بتميل للمعان لوحدها من غير اي منتجات.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 5
مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 5

6- كريم الاساس بشكل عام ممكن ميكونش افضل فكرة:

ممكن يبقى كريم الاساس منتج اساسي لاي روتين مكياج ، وده معناه انه ضروري ، ولكن لو بشرتك دهنية ، كريم الاساس ممكن ميكونش افضل فكرة ليكي ، اكيد كتير من البنات بيبقوا حابين يخفوا عيوب البشرة والبقع من البشرة بكريم الاساس ، ولكن وضع كريم الاساس يوميا مش مناسب لكل الاشخاص.

كريم الاساس حتى لو تركيبته خالية من الزيوت وبيثبت فترة طويلة ، الا انه هيفضل تقيل جدا على البشرة الدهنية ، ولما الجو بيكون حر كمان كريم الاساس ده كله هيدوب من الحرارة ، وهيخلي بشرتك دهنية اكتر وهيأدي لظهور حب الشباب ، عشان كده بدل كريم الاساس بننصحك تستخدمي كريم مرطب ملون لتوحيد لون بشرتك ، ده هيخلي بشرتك مشرقة وشكلها احلى من كريم الاساس.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 6

7- الصبغات الصناعية في البلاشر ممكن تأدي لتهيج بشرتك:

لو بشرتك دهنية في عنصر تاني مهم المفروض ماتحطيهوش على بشرتك ، وهي الصبغة الصناعية لانها بتحتوي على قطران الفحم والنفط ، ودي هنلاقي موجود منها بنسبة كبيرة في البلاشر واحمر الشفايف ، ودي ممكن تسبب تهيج بشرتك لو بشرتك دهنية او معرضة للتلف بسرعة.

ويمكن يبان صعب تجنب الاصباغ في منتجات زي البلاشر, الايشادو ، ولكن مع شوية بحث تقدري تلاقي منتجات من غير صبغات قاسية ونقية 100%.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 7

8- لو بشرتك دهنية ، حاولي ماتستخدميش اي مكياج فيه عطور:

بالاضافة للاصباغ الصناعية والمكونات التانية اللي ممكن تسبب تهيج ، كمان في منتجات مكياج بتحتوي على عطور ، زي الايشادو, الكونسيلر ، واوقات كتير بتكون بتحتوي على عطور ومش باينة.

عشان كده لازم تستخدمي منتجات المكياج الخالية من العطور ، لان العطور ممكن تسبب تهيج واحمرار في البشرة الدهنية ، فالمكياج الخالي من العطور هيكون هو الاختيار الافضل.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 8

9- ماتستخدميش اي حاجة بتحتوي على كحول على البشرة الدهنية:

ممكن تفكري ان الكحول منظف للبشرة ومفيد للبشرة الدهنية ، ولكن العكس هو الصحيح ، منتجات التجميل اللي بتحتوي على كحول مش افضل اختيار للاشخاص اللي بشرتهم دهنية.

المتخصصين بينصحوا انك تتجنبي المكياج اللي بيحتوي على كحول لانه ممكن يضر بشرتك ، ورغم ان الغسول والتونر هي من اول المنتجات اللي ممكن تيجي في بالك انها بتحتوي على كحول في مكوناتها ، الا انه ممكن تلاقيه كمان في مثبتات المكياج, والبرايمر, وحتى واقيات الشمس ، عشان كده لما تيجي تشتري مكياج اتجنبي اي حاجة بتحتوي على كحول لانه هيسد مسام البشرة وهينتهي الامر انه يخلي بشرتك دهنية اكتر.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 9

10- اتجنبي المكياج اللي بيحتوي على البارابين:

لو بشرتك دهنية لازم تتجنبي المكياج اللي بيحتوي على البارابين في مكوناته ، مادة البارابين هي واحدة من المواد الموجودة في قايمة طويلة من المكونات الصناعية اللي ممكن تسبب التهيج خصوصا لانواع البشرة الحساسة ، وعلى الرغم من البارابين مجرد مادة حافظة الا انها بتزود حب الشباب لانها بتسبب اختلال في الهرمونات زي هرمون الاستروجين ، والاختلالات الهرمونية ليها دور كبير في تطور حب الشباب ، عشان كده الافضل لبشرتك تجنب المنتجات اللي بتحتوي على مادة البارابين.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 10

11- حاولي تستخدمي تركيبات بتدوم فترة طويلة:

دوري دايما على المنتجات اللي بتدوم فترة طويلة ، بغض النظر عن نوع البرايمر اللي بتستخدميه ، او عدد مرات تقشير بشرتك ، لو مكياجك مش بيدوم فترة طويلة ، هيروح بسرعة من على بشرتك.

عشان كده لو بشرتك دهنية دوري على تركيبات مكياج بتدوم فترة طويلة ، ومن الاوصاف الرئيسية اللي المفروض تدوري عليها في منتجات المكياج المناسبة للبشرة الدهنية هي امتصاص الزيت, ازالة اللمعان, خالية من الزيوت, وبتدوم فترة طويلة ، وكمان عشان المكياج يدوم فترة طويلة لازم تجهزي بشرتك بشكل صح قبل المكياج عن طريق التنضيف, التقشير, الترطيب بشكل منتظم ، واستخدام برايمر مكياج , وسبراي لتثبيت المكياج.

مكياج غير مناسب للبشرة الدهنية 11

مقالات متعلقه

16 نصيحة جمالية لو عملتيها هتخليكي زي نجمات هوليوود

16 نصيحة جمالية لو عملتيها هتخليكي زي نجمات هوليوود

16 معلومة وحيلة لجمالك.. اتعرفي عليهم

16 معلومة وحيلة لجمالك.. اتعرفي عليهم

10 معلومات مهمين عن المكياج لازم تعرفيهم!

10 معلومات مهمين عن المكياج لازم تعرفيهم!