حيل جمالية ذكية لتحسين مظهرك بأسهل طريقة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
763

ممكن تكوني بتقضي وقت كبير للعناية بمظهرك ، وعشان تطلعي بأحسن شكل ، ولكن في كتير من الحاجات اللي ممكن تعمليها هتخلي روتين العناية بجمالك اسهل واسرع ، وده اللي هنعرفه النهاردة في المقال بتاعنا ، هنشارك معاكم حيل جمالية لتحسين مظهرك من غير وقت ولا مجهود زيادة.

حيل جمالية لتحسين مظهرك:

1- ماسك لجفاف القدمين:

عشان تخلي رجلك ناعمة زي جلد الاطفال ، انقعي رجلك في ماية سخنة ، بعدها حطي عليها ماسك مكون من اسبرين مطحون وعصير ليمون وغطي القدمين بكيس بلاستيك ، والبسي فوقيه شراب ، خلي الماسك على رجلك على قد ما تقدري ولكن مش اقل من ساعتين ، وبعدها اغسلي رجلك وجففيها كويس وادهنيها كريم مرطب.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 1
حيل جمالية لتحسين مظهرك 1

2- عمل الشعر كيرلي بالسيشوار:

لو معنديش وقت تستخدمي كيرلر او مجعد الشعر او مش متوفر عندك ، الحيلة دي ممكن تنقذ يومك ، كل اللي هتعمليه بعد غسل الشعر جففيه بالسيشوار بالطريقة العادية ، بحيث انه ينشف بنسبة 80% تقريبا ، قسمي الشعر خصل وابرمي كل خصلة ، وركزي عليها السيشوار لحد ما الشعر ينشف تماما ، وبعدها افصلي الكيرلي من بعضه بصوابعك بالراحة.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 2
حيل جمالية لتحسين مظهرك 2

3- فرنش مانيكير بأسهل طريقة:

تقدري تعملي فرنش مانيكير بكل سهولة باستخدام بيوتي بلندر او سفنجة ، حطي بس كمية بسيطة من المانيكير على طرف السفنجة ، واضغطي بطرف ضوفرك عليها ، ممكن تحتاجي شوية تدريب عشان يظبط معاكي ، لكن النتيجة النهائية هتعجبك جدا لو عايزة حاجة سريعة ومتاخدش منك وقت.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 3
حيل جمالية لتحسين مظهرك 3

4- الشاي للتخلص من الهالات السودا:

كتير مننا بيعاني من مشكلة الهالات السودا ، لو عايزة تتخلصي منها بأسهل طريقة ، بكل بساطة اسخدمي اكياس الشاي السقعة على العين.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 4
حيل جمالية لتحسين مظهرك 4

5- استخدمي الورق الفويل للتخلص من كهربة الشعر:

كهربة الشعر مشكلة بيتعرض لها كتير من البنات ، وعشان تتخلصي من المشكلة دي بكل بساطة هاتي قطعة ورق فويل وافركيه بالراحة على الشعر هيخلصك من كهربة الشعر في ثواني.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 5
حيل جمالية لتحسين مظهرك 5

6- مكنة الحلاقة لاطراف الشعر المقصفة:

النهايات المقصفة مشكلة بيعاني منها معظم البنات ، لكن لو انتي نفسك في شعر طويل وعايزة تتخلصي من الاطراف المقصفة من غير ما تفقدي من طول شعرك ، قسمي شعرك خصلات صغيرة وابرمي كل خصلة ، واستخدمي المقص او مكنة الحلاقة لقص الشعر المقصف اللي طالع من خصلة الشعر.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 6

7- استخدمي كريم الاساس لاخفاء عيوب الساقين:

لو عايزة تداري عيوب الساقين ، بكل بساطة اخلطي كريم الاساس مع كريم مرطب عشان يبقى اقل سماكة وتطبيقه اسهل ، وادهني بيه الرجل.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 7

8- طريقة مريحة لعمل الشعر كيرلي اثناء النوم:

قسمي شعرك خصلات صغيرة ولفي كل خصلة من شعرك حوالين شاليمو من العادية اللي بنشرب بيها اي مشروب ، وبعدها اتني الشاليمو من النص واربطيها بشريط ، ونامي ، وسيبي شعرك طول الليل ينشف وهو ملفوف ، والصبح شيلي الشاليمو ، وابدأي افصلي الكيرلي من بعضه وشكلي تجعيدات صغيرة.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 8

9- افضل طريقة لغسل الشعر الويفي والكيرلي:

الطريقة دي اثبتت انها مثالية جدا للبنات اللي شعرهم كيرلي ، اول حاجة اغسلي شعرك بالطريقة العادية ، وادهنية بكريم التجعيد او ب leave- in conditioner ، واغمسي شعرك في طبق كبير فيه ماية دافية ، وبعدها ارفعي شعرك من الماية وابدأي حعدي شعرك بايدك لفوق ، كرري العملية دي كذا مرة ورا بعض ، الماية بتساعد ان المنتج يتم امتصاصه بشكل افضل في الشعر.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 9

10- رموش هوليود في اقل من دقيقة:

قبل ما تستخدمي الطريقة دي ، اتأكدي ان السيشوار بتاعك فيه هوا بارد في الاعدادات بتاعته ، بعدها ركزي الهوا البارد عند اطراف الرموش ، ولازم تاخدي بالك من شوية حاجات عشان تحافظي على عينك آمنه ، استخدمي الهوا البارد بس, ما تستخدميش الحيلة دي وانتي لابسة لانسيز, وافتكري ان الهوا بيقلل من رطوبة العين عشان كده ماتستخدميش الطريقة دي باستمرار او بشكل منتظم ، يعني استخدميها بس في حالة انك معندكيش وقت وعايزة حاجة سريعة.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 10

11- جل الالوفيرا لضوافر صحية:

جل الالوفيرا من المكونات اللي ليها فوايد جمالية كتير ، للبشرة والشعر والضوافر ، الالوفيرا بتساعد على ترطيب الضوافر, وتقويتها, ونموها بشكل اسرع ، كل اللي هتعمليه ادهني ضوافرك بجل الالوفيرا ممكن تستخدميه لوحده او تخلطي معاه زيت شجرة الشاي.

حيل جمالية لتحسين مظهرك 11

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر