نصايح مهمة لما تيجي تصبغي شعرك في البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
877

عادة صبغ الشعر او قصه الافضل يكون عند متخصص عشان يطلع معاكي مظبوط ، ولكن لو انتي حابه تصبغي شعرك في البيت وتخوضي التجربة دي بنفسك ، في حاجات لازم تحطيها في اعتبارك قبل ما تصبغي شعرك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح عند صبغ الشعر في البيت عشان تديكي النتيجة المطلوبة.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت:

1- اختبار اللون:

لو هتصبغي شعرك في البيت الافضل انك تختبري اللون الاول على خصلة صغيرة مش باينة من شعرك قبل ما تحطي الصبغة على شعرك كله ، عشان تتأكدي انك اختارتي درجة اللون المناسبة ، ممكن تجربي على الشعر ورا الاذن بحيث انه ميبقاش باين ، حطي الصبغة لمدة 15 دقيقة وشوفي النتيجة.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 1
نصايح عند صبغ الشعر في البيت 1

2- اشتري عبوتين:

استخدمي عبوتين من نفس درجة اللون لو شعرك طويل او خشن اوي او لو الشعر بطول كتفك ، ومهم انك تخلطي الصبغة في طبق بلاستيك او زجاجي ، لان الطبق المعدني هيسبب اكسدة الصبغة ، وده ممكن يغير لون الصبغة وهيديكي نتيجة غير اللي انتي متوقعاها.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 2
نصايح عند صبغ الشعر في البيت 2

3- ما تخلطيش درجات مختلفة عشان تعملي لون جديد:

مش بننصح باستخدام درجات مختلفة من لون واحد ، لان اللون المركب من خلط الالوان عادة نتيجته النهائية بتيجي غير اللي احنا متوقعنها وبتبقى مختلفة عن اللي موجودة على العلبة ، حتى لو بتستخدمي درجات نفس اللون ، افضل طريقة عشان تتجنبي ده هي ببساطة اختيار لون واحد ، وامشي على التعليمات اللي على العبوة.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 3
نصايح عند صبغ الشعر في البيت 3

4- البسي حاجة سهلة القلع:

الافضل وانتي بتصبغي تلبسي حاجة سهل تقلعيها زي قميص بزراير ، وغطي المكان حواليكي بأكياس بلاستيك او بطبقات من ورق الجرايد وبعد ما تخلصي ترميها ، بدل ما تستخدمي ملاية او فوطة اللون يمسك فيها ويمكن ماتعرفيش تتخلصي منه.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 4
نصايح عند صبغ الشعر في البيت 4

5- احمي جلدك:

كتير من انواع الصبغة ممكن تسبب تهيج وتلطيخ للجلد ، عشان كده لما تيجي تحطي اللون ، الافضل تدهني فازلين على طول خط الشعر بصوابعك او بعود قطن.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 5
نصايح عند صبغ الشعر في البيت 5

6- فكي تشابك الشعر

بننصحك انك تسرحي شعرك كويس وتقسميه خصل وتضفريها قبل الصبغة ، ده هيمنع اي عقد او تشابك ممكن يحصل ويخلي الصبغة متتوزعش بشكل متساوي ، بالاضافة لما هتيجي تغسلي شعرك بالشامبو مش هتحتاجي تقعدي تفكي تشابك شعرك ، عند الغسيل ابدأي بس بتمشيط الشعر من اول الاطراف للجذور باستخدام مشط اسنانه واسعة او بفرشة مبلولة.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 6

7- قسمي شعرك:

قسمي شعرك 4 اجزاء ، قمسين قدام الاذنين وقسمين وراها ، عشان ما تفوتيش صبغ اي خصل من الشعر ، والصبغ هيبقى اسهل والعملية منتظمة وانتي مقسمة شعرك.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 7

8- اقري التعليمات:

لازم تحطي النصيحة دي في الاعتبار ، امشي على التعليمات اللي على العلبة بعناية ، لان الصبغات اللي بنستخدمها في البيت نتصممة انها تشتغل بطريقة معينة ، عشان كده مهم انك تقري التعليمات كويس وتمشي عليها ، زي وقت تطبيق الصبغة على الشعر وازاي تغسليها.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 8

9- استخدمي ادوات الصبغة:

استخدمي طبق والفرشة الخاصة بالصبغة لتطبيق الصبغة على شعرك ، عشان توصلي لافضل النتايج زي صالون التجميل وتتجنبي الفوضى.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 9

10- حطي الصبغة على الجذور الاول:

البدء بالجذور هي افضل طريقة لوضع صبغة الشعر ، لان الجذور هي الاماكن اللي بيحصل فيها اعادة نمو الشعر الاول وهي كمان بتكون الاجزاء الاقل تلفا ، وبالتالي هي بتحتاج اكتر وقت للصبغة.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 10

11- اغسلي شعرك بشكل صحيح:

الافضل تشطفي شعرك بالماية قبل غسله بالشامبو بعد الصبغة على طول ، واتأكدي من استخدام شامبو خالي من الكبريتات ، لان الكبريتات بتسبب بهتان لون الشعر.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 11

12- الحفاظ على اللون:

هدفك النهائي دلوقتي هو الحفاظ على اللون اللي عملتيه ، لازم تغسلي شعرك المصبوغ  بشامبو مخصوص للشعر المصبوغ ، ولو عايزة اللون مايبهتش ويقعد معاكي اطول فترة ، قللي غسيل الشعر لمرتين في الاسبوع مش اكتر من كده.

نصايح عند صبغ الشعر في البيت 12

مقالات متعلقه

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

5 حاجات لازم تعرفيها لو بتصبغي شعرك لاول مرة

5 حاجات لازم تعرفيها لو بتصبغي شعرك لاول مرة

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة