طريقة عمل كيكة العسل الروسية

ريهام محمود
ريهام محمود
699

في 3 طرق مختلفة لعمل كيكة العسل الروسية ، بالطريقة الصعبة ، والطريقة الاصعب ، واللي هنشوفها النهاردة مع بعض هي الطريقة الاصعب لانها الاصلية ونتيجتها تستاهل المجهود ، تعالوا نشوف الطريقة بالخطوات والفيديو.

طريقة عمل كيكة العسل الروسية:

حجم الكيكة دي تكفي تقريبا 12 فرد.

المقادير:

للعسل:

– ¾ كوباية عسل نحل.

– 3 معالق كبيرة ماية باردة.

لطبقات الكيك:

– 14 معلقة كبيرة زبدة غير مملحة, متقطعة شرايح.

– 1 كوباية سكر ابيض.

– ¾ كوباية عسل نحل.

– 6 بيضات كبيرة تكون باردة.

– 2 ½ معلقة صغيرة من صودا الخبز “الكربوناتو”.

– ¾ معلقة صغيرة ملح ناعم.

– 1 معلقة صغيرة قرفة مطحونة.

– 3 ¾ كوباية دقيق.

للحشو:

– 4 كوبايات كبيرة كريمة خفق تقيلة باردة heavy whipping cream.

– ¾ كوباية كريمة حامضة sour cream.

كيكة العسل الروسية 1
كيكة العسل الروسية 1

طريقة التحضير:

– الخطوة 1:

صبي العسل في حلة كبيرة على نار متوسطة ، اغليه لحد ما لونه يغمق وريحته تبقى شبه ريحة الكراميل ، حوالي 10 دقايق ، اطفي النار وضيفي له الماية الباردة.

– الخطوة 2:

سخني الفرن على درجة حرارة 190 درجة مئوية ، بطني صينية خبز بورق زبدة ، وحطي وعاء الخلط والخفاقة في التلاجة.

– الخطوة 3:

حطي حلة معدنية كبيرة على اقل درجة حرارة على النار ، ضيفي الزبدة, السكر, و ¼ كوباية من العسل المكرمل اللي حضرناه في اول خطوة ، سيبيهم على النار لحد ما الزبدة تدوب ، تقريبا من 5 – 7 دقايق.

كيكة العسل الروسية 2
كيكة العسل الروسية 2

– الخطوة 4:

في اثناء الوقت ده في طبق صغير ، امزجي صودا الخبز, الملح, القرفة.

– الخطوة 5:

اخفقي خليط الزبدة ، ضيفي البيض ، وسيبي المزيج على نار خفيفة لحد ما يبقى دافي ، ضيفي خليط صودا الخبز ، ارفعي الخليط من على النار ، انخلي الدقيق وضيفيه للمزيج على مرتين او تلاتة بالتدريج مع التقليب بعد كل اضافة ، لحد ما الخليط يبقى ناعم.

– الخطوة 6:

انقلي حوالي ½ كوباية من الخليط في صينية الخبز ، وافرديه كويس في الصينية ، مع رج الصينية عشان تتخلصي من اي فقاعات هوا في العجينة.

كيكة العسل الروسية 3
كيكة العسل الروسية 3

– الخطوة 7:

اخبزيها في الفرن لحد ما تتحول للون البني الفاتح ، حوالي من 6 – 7 دقايق ، ارفعي طبقة الكيك من الصينية لما تبرد وتتماسك كويس بحيث انك تقدري تشيليها من الصينية لمدة 6 – 7 دقايق تقريبا ، بعدها اقلبي الكيك على ورقة زبدة.

– الخطوة 8:

كرري الخطوات لحد ما تعملي تقريبا 8 طبقات من الكيك ، وسيبي كل طبقة تبرد على ورقة زبدة منفصلة ، وساوي حروف الكيك بعجلة بيتزا عشان تتأكدي انها نفس الحجم ، واحتفظي بقطع الكيك اللي هتطلع.

– الخطوة 9:

افردي قطع الكيك اللي طلعت في صينية الحبز على ورقة زبدة ودخليها الفرن لحد ما تنشف ، لمدة 10 دقايق تقريبا ، خرجيها من الفرن وقطعيها قطع صغيرة.

كيكة العسل الروسية 4

– الخطوة 10:

رجعيها الفرن تاني حد ما يتحول للون البني ، من 7 – 10 دقايق كمان تقريبا ، سيبيها تبرد تماما ، من 15 – 20 دقيقة ، انقليلها لكيس تقدري تقفليه ودقي عليها لحد ما تبقى فتات ناعم.

– الخطوة 11:

طلعي الوعاء والخفاقة اللي حطيناهم في التلاجة في الخطوة 2 ، صبي فيه الكريمة التقيلة ، واخفقي لحد ما يبقى كريمي وتتشكل قمم ناعمة ، ضيفي باقي كمية العسل المكرمل والكريمة الحامضة واستمري في الخفق لحد ما تتكون قمم قاسية بحيث الخليط لما تاخدي منه بالمعلقه مينزلش منها.

– الخطوة 12:

حطي طبقة من الكيك عى صينية بيتزا او على طبق التقديم ، افردي كوباية من الكريمة فوقيها بالتساوي ، كرري نفس العملية مع باقي طبقات الكيك مع الضغط على الطبقات لتحت ، حطي اخر طبقة من الكيك وخلي الجنب الناعم لفوق ، افردي كريمة فوق الكيكة وعلى الجوانب وغطيها بفتات الكيك.

– الخطوة 13:

غطي الكيكة بغلاف بلاستيك وحطيها في التلاجة لمدة 8 ساعات على الاقل ، او طول الليل ، بعدها انقلي الكيك على طبق كبير ، وقطعيها وقدميها.

كيكة العسل الروسية 5

الطريقة بالفيديو:

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية