14 تأثير سلبي للاعتماد على الرسايل النصية في العلاقة

ريهام محمود
ريهام محمود
617

العلاقات قايمة على المشاعر واللحظات الحلوة بين الطرفين ، ولكن في بعض الحاجات اللي ممكن تأثر على العلاقة ، زي الرسايل النصية اللي ليها اثار سلبية على العلاقة ، وافتكري دايما ان اي حاجة بتعمليها اكتر من الحد المطلوب بتكون ضارة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة:

في البداية ممكن تفكري ان الرسايل النصية حاجة مفيدة جدا للعلاقة ، لانك هتبقي متواصلة مع شريكك او حبيبك باستمرار ، ولكن لو دي بقت عادة عندكوا انتوا الاتنين هتبقى مشكلة فيما بعد ، ولو عايزة تبني علاقة صحية ، لازم تستبعدي الرسايل النصية منها.

1- الرسايل النصية هتأدي لسوء تفاهم:

ممكن تكوني تقصدي حاجة معينة والطرف التاني يفهمها بشكل مختلف ، ولو المحادثة حصلت بشكل مباشر بينك وبين شريكك هتشوفي الفرق قد ايه ، حتى لو الشخص انطوائي او مش بيعبر كويس ، ولكن هتقدري تعرفي المشاعر الداخلية ليه ، واللي هيختلف لو المحادثة بينكم بالشات الاحساس ده مش هيوصلك.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 1
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 1

2- رسايل نصية اكتر يعني ارتباك اكتر:

المحادثة الناضجة بين شخصين بتخليهم اقرب لبعض اكتر ، وهتقدروا تعرفوا نوايا واراء بعض ، لكن لو اعتمدتي على الرسايل النصية هتحتاجي انك تشرحي اكتر للطرف التاني وهيبقى لسه عندك شك هل اللي قدامك وصله قصدك وفهمك كويس ولا لا ، وبمجرد ما يحصل الارتباك او اللبس ده العلاقة هتبقى اصعب ، عشان كده مهم جدا انك تبعدي عن حل مشاكل العلاقة بالرسايل النصية ، لانه ممكن تبدأي بحاجة وتنتهي بحاجة تانية خالص ، الافضل ان المحادثة تكون مباشرة في مكان هادي وجو لطيف ده هيقرب المسافات وهيحل المشكلة من غير سوء فهم.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 2
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 2

3- التعبيرات بتقول حاجات كتير:

لما شريكك يوحشك او تفتقديه ، هتفتكري ايه منه؟ اكيد اللي هيجي في بالك ضحكته, لمسته, طريقة كلامة معاكي ، هتفتقدي الحاجات اللي حستيها بشكل ملموس ، ولكن مع الرسايل النصية ده مش هيحصل ، المقابلة والحديث المباشر هيخليكي تجربي وتفتكري لحظات حلوة مش بتحصل مع الرسايل النصية.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 3
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 3

4- بتأثر على الاتصال بينكم:

كل اتنين بيكون في بينهم اختلافات ودي حاجة طبيعية جدا ، والحب بيخلينا نتواصل عن طريق اوجه التشابه ونحترم الاختلافات ، وكل اتنين بيكون في بينهم حاجات مشتركة بيحبوا يعملوها مع بعض والاستمتاع بوقتهم سوا ، والتواصل ده مش هيحصل من خلال الرسايل النصية وهتفقدوا شرارة العلاقة ، لان اكبر مشكلة ممكن تقابل علاقات المسافات الطويلة ، ان صعب الحفاظ عليها لمدة طويلة.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 4
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 4

5- الرسايل النصية مش في صالحك طول الوقت:

لو عايزة تقولي حاجة مهمة اوي لشريكك ومش قادرة توصلي له ، وفي نفس الوقت معندكيش صبر تستني لما تشوفيه ، اللي بيحصل انك بتبعتي رسالة نصية وتلوميه وده هيأدي في النهاية لصدام بينكم.

وده لو اتكرر اكتر من مرة هيأثر على علاقتك ، ولو انتي بتواجهي دايما المشكلة دي بننصحك انك تقللي من الرسايل النصية وتخصصي وقت تقعدي مع شريكك من فترة للتانية على الاقل ، تواصلوا بشكل مباشر وناقشوا كل حاجة ، ده هيحافظ على العلاقة بينكم.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 5
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 5

6- الرسايل النصية هتمنع مشاركة المشاعر بشكل مباشر:

السعادة, الالم, الخوف ، كل المشاعر بتختلف لما بنظهرها عن ما بنقولها ، المشاعر دي كلها لازم مشاركتها مع الطرف التاني بشكل مباشر وهو جنبك ، اكيد مساندته ودعمه ليكي بشكل مباشر مختلف تماما عن الدعم الافتراضي.

اكيد اظهار سعادتك بشكل مباشر لا تقارن ابدا انك تبعتيها على الواتساب ، عشان كده ضروري يكون في دايما تواصل مباشر.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 6
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 6

7- الاتصال بالعين مهم جدا:

هل حسيتي في يوم ان الاتصال بالعيون مع شريكك ممتع؟ اي شخص في الحب بيحس قد ايه الاتصال بالعيون ده مهم للقرب اكتر بين اي اتنين ، الاتصال المباشر بالعين بيظهر مدى الحب والمشاعر بين الطرفين ، من خلال العيون تقدري تشوفي الحب ، وكمان تقدري تكتشفي الخيانة والمشاعر المزيفة اكتر من الكلمات.

لان زي ما دايما بنقول “العيون مش بتكدب” عشان كده الاتصال بالعين ليه اهميته الخاصة في العلاقة ، ومهم جدا للحفاظ على علاقة طويلة اكتر من الرسايل النصية.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 7
التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 7

8- الاتصال الافتراضي بيخلق مسافة:

لما تتعودي على الرسايل النصية وتتكيفي عليها وتبقى بالنسبة لك هي وسيلة التواصل المريحة ، التأثير الطبيعي اللي هيحصل ان هيكون في مسافة بينكم ، المحادثات الافتراضية مش بتبني علاقات طويلة ، عشان كده لازم ماتعتمديش على الرسايل النصية ولكن تدي مساحة لحبك في حياتك الزحمة والمشغولة.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 8

9- محتاجة انك تعرفي اللي بيحصل في حياة الطرف التاني:

اكيد معرفة تفاصيل حياة شريكك مهمة ، ومش المقصود انك تطارديه وتعرفي الصغيرة والكبيرة , ولكن المعرفة الاقل هي الافضل ، انتوا الاتنين لازم تعرفوا كل واحد ناوي يعمل ايه في الحياة.

الحاجات اللي بتتشاف وتتقال مختلفة عن بعض ، لان الحياة مليانة بمشاعر مزيفة, كدب, الم خفي, ابتسامات مزيفة ، واكيد عشان تشوفي المشاعر الحقيقية للطرف التاني لازم تشوفيه بعينك ، لان ده مش هيظهر من خلال الرسايل النصية ، لانها بتعقد العلاقة ، اعملي محادثة مباشرة واتأكدي من كل حاجة.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 9

10- الاحتفال باللحظات السعيدة مع بعض:

الاحتفال بالنجاح واللحظات السعيدة مع بعض عادة صحية للعلاقات ، لان الروابط بينكم بتبقى اقوى وافضل لما تاخدوا وقت وتحتفلوا بالنجاح مع بعض.

الاحتفالات هي جزء من نمو العلاقات ، لو بتعتمدي على الرسايل النصية بس في الاحتفال او من خلال وسائل التواصل الاجتماعي ، مش هيبقى نفس الاحساس والتواصل.

ونقطة تانية حابين نقولها ، ان مشاركة سعادتك من خلال الرسايل النصية وتأجيل الاحتفال لوقت تاني مافيش فيه مشكلة ، ولكن تأخير الاحتفال بشكل متكرر ومستمر ، دي مش علامة كويسة للعلاقة.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 10

11- محتاجة كتف تبكي عليه:

لما بيكون في لحظات نجاح او سعادة ، كل الناس بيكونوا موجودين فيها ، ولكن في الاوقات الحزينة الشخص العزيز او اقرب شخص ليكي هو بس اللي بيكون موجود ، والعلاقة بين اي اتنين محتاجة مشاركة كل اللحظات والتقلبات اللي بتمر على الطرفين ، شريك الحياة هو اقرب شخص ممكن تشاركي معاه لحظات الحزن والسعادة.

الاصحاب والعيلة ممكن يظهروا حب غير مشروط ، ولكن توقع ده من الشريك كمان امر طبيعي ، ماتحاوليش تظهري اهتمامك بالرسايل النصية بس ، ان امكن لازم يبقى في تواصل مباشر بينكم ، ويكون في دعم ومسانده بشكل مباشر ، ولازم تتوقعي نفس الشيء من شريكك انك يساندك في اللحظات الصعبة واوقات الحزن ، لما تكون الرسايل النصية والمحادثات الافتراضية مجرد اختيار ، يبقى التواصل المباشر هيكون افضل.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 11

12- مافيش حيوية في الرسايل النصية:

الحيوية جزء اساسي في كل علاقة ، الرسايل النصية ممكن تكون حيوية ولكن مش في كل المواقف والاوقات ، المفاجآت, الاخبار السعيدة, اظهار المودة والحب ، كلها حاجات ضرورية في العلاقة ، بتخليها حية ومليانة بالحماس ، والتمسك بالرسايل النصية هيخليكي تفقدي الاحساس باللحظات دي في الحياة.

عشان كده لازم تحافظي على الحيوية في العلاقة ، وده مش هيحصل غير بالتواصل المباشر ، لان الرسايل النصية ممكن تخلي التعبير عن المشاعر يبان مصطنع لانه بيحصل من بعيد.

ممكن تكون ضغوطات الحياة ومشاغلها بتدي اهمية للرسايل النصية ، ولكن ما تعتمديش عليها بشكل كلي ، عشان علاقتك متتأثرش وتفقدي المشاعر والتجارب المليانة بالحيوية.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 12

13- هتلغي الحدود:

هتحسي انك محتاجة تعرفي كل التفاصيل الصغيرة في حياتك شريكك ، عشان تحسي انك معاه او انكم على تواصل ، وفي الحالة دي هتنسوا تدوا مساحة خاصة لبعض ، وهتبقى عادة سامة ليكوا انتوا الاتنين.

المساحة مهمة جدا في العلاقة ، لو انتوا بتخصصوا بالفعل وقت تقضوه مع بعض ، ساعتها هيكون فضولك في معرفة كل حاجة عن الطرف التاني تحت السيطرة ، هتبقي برضه عايزة تعرفي اكيد ولكن في الغالب لما يكون في تواصل هتشوفي كل حاجة بعينك مش محتاجة انك تسألي ، وده اكيد مش هيتحقق بالرسايل النصية.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 13

14- الكدب وتزييف الواقع:

لو انتي اتعودتي تشاركي كل حاجة خاصة بيكي وحياتك مع شريكك بالرسايل النصية ، ممكن تيجي في مرحلة ما تحسي بالانزعاج في ارسال الرسايل النصية ومشاركة كل حاجة من خلالها ، وبعدها هتميلي انك تكدبي او تزيفي الاحداث وتقولي حاجات مش بتحصل.

ممكن تداري حاجات بسيطة او تافهه من باب الحفاظ على بعض اسرار حياتك مافيش مشكلة ، ولكن ما تخليش عادتك في الاعتماد على الشات بشكل مستمر تأثر على علاقتك بطريقة غير صحية.

التأثيرات السلبية للرسايل النصية على العلاقة 14

مقالات متعلقه

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض

ازاي تخلي شريكك يفتقدك ويقدرك اكتر

ازاي تخلي شريكك يفتقدك ويقدرك اكتر