8 حاجات خاصة بنضافة الجسم ممكن تكوني بتعمليها غلط

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
848

من واحنا اطفال بنتعود على روتين يومي لنضافة الجسم ، ولكن في بعض الاحيان مش بنبقى عارفين ان بعض الحاجات ممكن نكون بنعملها بشكل غلط ، حتى روتين غسل الاسنان البسيط فيه فرق دقيقة اوي اكتر ما انتي متخيلة ، ولو معملتيش الحاجات دي ممكن تأذي نفسك اكتر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 نصايح في روتين العناية الشخصية تصححي بيهم الحاجات الغلط اللي بتعمليها.

نصايح في روتين العناية الشخصية:

1- بتلبسي الفوطة الصحية اليومية طول اليوم:

المتخصصين مش بينصحوا انك تلبسي نفس الفوطة الصحية اليومية طول اليوم ، المفروض انك تغيريها كل 3 – 5 ساعات ، بالاضافة كمان ان الفوط الخاصة بوقت الدورة الشهرية المفروض تتغير كل 4 ساعات ، ولو بتنزفي كتير وقت الدورة الافضل تغيريها كل ساعتين ، اما بالنسبة لاكواب الدورة الشهرية ، مده وضعها ما بين 4 – 6 ساعات وبعدها تتغير.

نصايح في روتين العناية الشخصية 1
نصايح في روتين العناية الشخصية 1

2- بتستخدمي اعواد القطن, بنس الشعر, او ادوات حادة ومدببة لتنضيف الاذن:

الدكاترة بينصحوا انك لازم تكوني واخدة حذرك جدا وانتي بتتعاملي مع الاذن وانك تتوقفي عن تنضيفها باعواد القطن ، المفروض ماتنضفيش الاذن باي حاجة اصغر من قطعة قماش على صوباعك ، الدراسات كمان بتوصي بعدم استخدام شموع الاذن لانها غير فعالة وممكن تسبب اصابات.

نصايح في روتين العناية الشخصية 2
نصايح في روتين العناية الشخصية 2

3- تقشير البشرة كل يوم:

البشرة بتتجدد تقريبا كل 6 اسابيع ، والتقشير القوي ممكن يأدي لجفاف وتهيج البشرة ، والحقيقة ان استخدام الليفة في الحمام يعتبر تقشير ميكانيكي ، التزمي باستخدام الليفة مرتين بس في الاسبوع.

نصايح في روتين العناية الشخصية 3
نصايح في روتين العناية الشخصية 3

4- بتغيري نعل الشوز اقل من مرة في السنة:

الافضل ان نعل الشوز يتغير ما بين 6 – 12 شهر مع الاستخدام المنتظم للشوز ، اول حاجة كده ان النعل القديم بيتوقف عن دعم منطقة قوس الرجل ، تاني حاجة ممكن تحصل هي الريحة الكريهة بسبب البكتيريا المتراكمة على النعل ، عشان كده مش صحي ابدا لبس اي شوز من غير شراب.

نصايح في روتين العناية الشخصية 4
نصايح في روتين العناية الشخصية 4

5- مش بتقشري منطقة الابطين:

الخبراء كشفوا ان منطقة الابطين بتحتاج كمان لتقشير ، خصوصا لو بتستخدمي طريقة الحلاقة في المنطقة دي ، استخدمي يفة لوضع مقشر الجسم على المنطقة وابدأي دلكيها بالراحة ، ولو بشرتك تحت الابط حساسة ، ممكن تستخدمي غسول الوجه عليها.. اعرفي من هنا ليه المفروض تعملي ديتوكس لمنطقة تحت الابطين وازاي تعمليه

نصايح في روتين العناية الشخصية 5

6- استخدام الصابون المضاد للبكتيريا على الوجه:

الاقوى مش معناه دايما انه الافضل ، الافضل انك تتجنبي اي منظفات ممكن تسبب جفاف وتهيج لبشرتك ، عشان كده الافضل تجنب الصابون القاسي, بما فيها الصابون المضاد للبكتيريا ، المضاد الحيوي الموجود في الانواع دي من الصابون بيجرد الجلد من زيوته الطبيعية المرطبة.

نصايح في روتين العناية الشخصية 6

7- استخدام الصابون المضاد للبكتيريا للايدين كل يوم:

من الافضل عدم استخدام الصابون المضاد للبكتيريا يوميا على ايديكي ، لان المصنعين ما اثبتوش لحد دلوقتي ان مكوناته آمنه للاستخدام اليومي ولفترة طويلة من الوقت ، كمان مافيش اي دليل ان الصابون العادي اقل فعالية من الصابون المضاد للبكتيريا.

نصايح في روتين العناية الشخصية 7

8- استخدام الضغط اثناء غسل اسنانك بالفرشة:

الدراسات اثبتت ان استخدام اكتر من الضغط الخفيف على اسنانك او تنضيفها بالفرشة لمدة اكتر من دقيقتين ده مش هيخليها انضف ، ولكن ممكن يسبب لها ضرر ، ويزود من مخاطر الاصابة بمشاكل صحة الفم.

نصايح في روتين العناية الشخصية 8

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!