دلعي مامتك في عيد الأم بحلويات سهلة وسريعة

ريهام محمود
ريهام محمود
798

خلاص كلها كام يوم وهنحتفل بعيد الأم كل سنة وكل امهاتنا طيبين ، واحنا سبق وشاركنا معاكم في بنات حوا افكار لهدايا عيد الام ، وافكار للاحتفال باليوم ده ، وعشان الاحتفال يكمل اكيد لازم يبقى في حاجة حلوة في اليوم ده ، ويا سلام لو عملتيها بايدك لمامتك وفرحتيها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك في المهمة دي وهنشارك معاكي 4 وصفات حلويات لعيد الام سهلة ولذيذة تقدري تعمليها بنفسك في البيت وتدلعي مامتك يوم عيد الام بأصناف حلويات من ايدك.

وصفات حلويات لعيد الام:

1- وصفة الاكلير بكريمة جوز الهند:

مقادير العجينة:

– ½ كوباية لبن.

– ½ كوباية زبدة غير مملحة ، متقطعة قطع صغيرة.

– 2 معلقة صغيرة سكر.

– ذرة ملح.

– 1 كوباية دقيق.

– 4 بيضات كبار.

مقادير طبقة الجليز:

– 2 كوباية سكر بودرة.

– من 2 – 3 معالق صغيرة لبن.

– شوكولاتة ملونة, سبرينكلز, توت او فراولة, جوز هند للتزيين.

مقادير الحشو:

– 1 ½ كوباية كريمة تقيلة Heavy cream.

– ¼ كوباية كريمة جوز الهند “متوفرة في اي هايبر ماركت” ، وممكن تستبدليها بكريم شانتيه.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– ½ معلقة صغيرة مستخلص جوز الهند لو متوفر.

طريقة التحضير:

1- اول حاجة سخني الفرن على درجة حرارة 220 درجة مئوية ، وحضري صينيتن خبز كبار متغطين بورق زبدة.

2- في طاسة متوسطة الحجم ، اخلطي اللبن, الزبدة, السكر, الملح, ونص كوباية الماية ، سيبي المزيج يغلي مع التحريك من وقت للتاني لحد ما الزبدة تدوب ، بعدها ارفعي الطاسة من على النار واخلطي الدقيق مع المزيج وقلبيه كويس ، وبعدين رجعيه تاني على نار متوسطة مع التحريك المستمر لحد ما العجينة تسيب الطاسة ماتبقاش لازقه في الجوانب بتاعتها وتشكل كورة ، تقريبا لمدة دقيقة او دقيقتين ، انقلي العجينة لطبق وباستخدام مضرب كهربائي على سرعة منخفضة اضربي العجينة لمدة دقيقة لحد ما تبرد شوية ، بعدها ضيفي البيض واحدة واحدة مع الضرب بعد كل بيضة لحد ما العجينة تبقى ناعمة وبتلمع.

3- انقلي العجينة في كيس معجنات بطرف مستدير ومزود بانبوبة بسمك متوسط عشان تديكي شكل وحجم الاكلير ، ابدأي شكلي الاكلير على الصينية المتغطية بورق الزبدة بمسافات متباعدة شوية عن بعض ، حطي الاكلير في الفرن ، وخفضي درجة حرارة الفرن ل 180 درجة مئوية واخبزيها ولفي الصينية في نص الوقت ، سيبيها في الفرن لحد ما الاكلير ينتفخ ويبقى لونه بني دهبي ، تقريبا من 25 – 30 دقيقة ، بعدها خرجيه من الفرن وانقليه على رف سلك وسيبيه يبرد.

4- اثناء ما الاكلير بيبرد هنحضر الجليز ، في طبق بحجم متوسط ، اخلطي السكر, اللبن مع التقليب لحد ما يمتزجوا مع بعض وممكن تضيفي لبن تاني لو احتاجتي لعمل طبقة سميكة جدا ، غطي الجليز بالبلاستيك وسيبيه على جنب لحد ما تيجي تستخدميه.

5- اقسمي الاكلير نصين ، وعلى النص اللي فوق افردي طبقة من الجليز وسيبيها لحد ما تنشف تماما ، حوالي 15 دقيقة ، وممكن تحطي فوق الجليز اي تزيين تفضليه شوكولاتة ملونة, سبرينكلز, توت, جوز هند.

6- حضري الحشوة: في طبق كبير باستخدام المضرب الكهربائي اضربي الكريمة التقيلة مع كريمة جوز الهند او الكريم شانتيه والسكر والفانيليا على سرعة متوسطة لمنخفضة لحد ما الخليط يبقى سميك جدا ، حوالي 5 دقايق ، حطي الكريمة في كيس معجنات مزود بانبوبة رفيعة بطرق مستدير ، وحطي خط سميك من الكريمة على نص الاكلير اللي تحت وحطي فوقيه الطبقة المتزينة بالجليز.

وصفات حلويات لعيد الام 1
وصفات حلويات لعيد الام 1

2- وصفة موس الشوكولاتة ب 3 مكونات بس:

المقادير:

– 230 جرام شوكولاتة غامقة (70% كاكاو او اعلى) ، متقطعة ، بالاضافة لرقائق شوكولاتة مبشورة.

– 30 واحدة مارشيمللو بالحجم العادي.

– 2 كوباية كريمة تقيلة Heavy cream.

طريقة التحضير:

1- في طبق كبير اخلطي الشوكولاتة, المارشيمللو و ½ كوباية كريمة ، ودخلي الخليط الميكروويف لمدة دقيقتين او سيحيه على حمام ماية سخنة بس هياخد وقت اطول ، قلبي الخليط لحد ما المارشيمللو يدوب مع الشوكولاتة ويبقى عندك مزيج ناعم (لو مادبش بعد دقيقتين حطيه في الميكروويف تاني بفواصل زمنية مدتها 15 ثانية مع التقليب بينهم) ، بعدها سيبيه يبرد لدرجة حرارة الغرفة ، حوالي 45 دقيقة.

2- بمجرد ما الخليط يبرد ، اضربي كمية الكريمة اللي باقيه عندك لحد ما تكون قمم ناعمة ، خدي منها ½ كوباية على جنب للتزيين.

3- خدي نص كمية الكريمة قلبيها في خليط الشوكولاتة والمارشيمللو لحد ما يمتزجوا مع بعض كويس ، وبعدين ضيفي باقي الكمية وقلبي بالراحة ، وزعي خليط الموس على كوبايات او سلطانيات ، ودخليه التلاجة لمدة ساعتين على الاقل لحد ليلة كاملة.

4- عند التقديم ضيفي على الوش الكريمة المخفوقة ورشي الشوكولاتة المبشورة.

وصفات حلويات لعيد الام 2
وصفات حلويات لعيد الام 2

3- وصفة براونيز الشوكولاتة في الطاسة:

المقادير:

– ½ كوباية زبدة ، متقطعة.

– 230 جرام شوكولاتة غامقة (50% ل 50% كاكاو) ، متقطعة ناعم.

– 4 بيضات كبار ، وافصلي الصفار عن البياض.

– 2 معلقة كبيرة كاكاو غير محلى.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– ¼ معلقة صغيرة ملح.

– 2/3 كوباية سكر.

– ايس كريم فانيليا وتوت للتقديم.

طريقة التحضير:

1- سخني الفرن على درجة حرارة 180 درجة مئوية ، ادهني 4 طاسات صغيرة حديد بالزبدة ، في طبق كبير ينفع يدخل الميكروويف حطي ورق زبدة وحطي فيه الزبدة والشوكولاتة ودخليه الميكروويف على فترات كل 30 ثانية مع التقليب بينهم لحد ما الشوكولاتة تدوب والخليط يبقى ناعم ، او ممكن تدوبيه على حمام ماية سخنة.

2- في طبق متوسط ، اخفقي صفار البيض, الكاكاو, الفانيليا, الملح, ونص كمية السكر لحد ما المزيج يبقى ناعم ، وضيفي المزيج لخليط الشوكولاتة والزبدة ، في طبق تاني باستخدام المضرب الكهربائي على سرعة عالية اضربي بياض البيض لحد ما يكون قمم ناعمة ، واثناء الخفق ضيفي عليه باقي كمية السكر ، واضربي لحد ما المكونات كلها تمتزج مع بعض كويس ويتكون عندك خليط سميك ناعم.

3- قلبي ربع كمية بياض البيض المخفوق مع خليط الشوكولاتة لحد ما يمتزجوا كويس ، وعلى دفعتين كمان ضيفي باقي كمية بياض البيض مع التقليب بالراحة لحد ما يمتزج كويس مع الشوكولاتة ، قسمي الخليط على الطاسات ، دخليهم الفرن ، واخبزيهم لمدة من 15 – 18 دقيقة او لحد ما ينتفخ ، طلعيه وسيبيه 10 دقايق يبرد شوية وزينيه من فوق بالايس كريم والتوت.

وصفات حلويات لعيد الام 3

4- وصفة المارينج بالفاكهة:

المقادير:

– 1 معلقة كبيرة نشا.

– 1 ½ كوباية سكر ناعم بحبيات صغيرة.

– 6 بياض بيض كبير.

– 1 معلقة صغيرة خل ابيض.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا سايلة.

– 230 جرام فراولة.

– 455 جرام راسبيري (لو مش متوفر ممكن تستبدليه بالفراولة).

– ½ كوباية بلوبيري (لو مش متوفر ممكن تستبدليه بالفراولة).

– 2 معلقة كبيرة سكر حبيبات.

2 معلقة صغيرة عصير ليمون.

– 1 كوباية كريمة تقيلة Heavy cream.

– زهور صالحة للاكل (متوفرة في محلات مستلزمات الحلويات).

طريقة التحضير:

1- سخني الفرن على درجو حرارة 140 درجة مئوية ، وعلى صينية خبز كبيرة حطي ورق زبدة ، وارسمي دواير بحجم متوسط جنب بعض على الورقة بس سيبي بينهم مسافات واقلبي الورقة.

2- في طبق متوسط الحجم اخلطي النشا مع السكر الناعم.

3- في طبق تاني كبير باستخدام المضرب الكهربائي اخفقي بياض البيض والخل على سرعة متوسطة لعالية لحد ما تتكون عندك قمم رغوية ، حوالي من دقيقة لدقيقتين ، ضيفي خليط السكر الناعم والنشا بالتدريج لبياض البيض حوالي معلقة كبيرة كل مرة مع الخفق لمدة دقيقة بين كل اضافة ، لحد ما البياض يبقى صلب وناعم ، ضيفي الفانيليا واخفقي لمدة دقيقة كمان ، انقلي الخليط لكيس انابيب كبير مزود بقطعة على شكل نجمة كبيرة.

4- الزقي ورق الزبدة في الصينية من الحواف بتاعته بقطع صغيرة من المارينج ، وباستخدام الدايرة اللي رسمناها على الورقة كدليل للتشكيل ، شكلي خليط المارينج على شكل اعشاش وبمعلقة كبيرة اعملي فجوة في النص ، وبين كل واحدة مارينج والتانية شكلي نجوم صغيرة.

5- دخلي الصينية الفرن ، واخبزي المارينج لمدة ساعة ونص ، اطفي الفرن وسيبي المارينج جوه لحد ما يبرد تماما وماتفتحيش الفرن خلال الوقت ده ، على الاقل من 3 – 4 ساعات او طول الليل.

6- قبل تقديم المارينج ب 20 دقيقة ، اخلطي الفاكهة مع عصير الليمون ، وفي طبق كبير اخفقي الكريمة التقيلة بالمضرب الكهربائي لحد ما تتكون قمم ناعمة ، املي كل واحدة مارينج في النص بالكريمة ، وحطي فوقيها الفاكهة ، ورشي على الوش الزهور الصاالحة للاكل لو حبيتي تحطي الاضافة دي.

وصفات حلويات لعيد الام 4

16 فكرة مختلفة و مميزة لهدايا بسيطة فى عيد الام

16 فكرة مختلفة و مميزة لهدايا بسيطة فى عيد الام
16 فكرة مختلفة و مميزة لهدايا بسيطة فى عيد الام

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية