ايه اللي ممكن يحصل لجسمك لو اكلتي مرة واحدة بس في اليوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
854

كتير من الاشخاص ماشيين على نظام OMAD ومعناه اكل وجبة واحدة في اليوم ، وهو يعتبر شكل من اشكال الصيام المتقطع اللي بيساعد على انقاص الوزن ، ولكن الابحاث اظهرت ان في بعض الحاجات اللي ممكن تحصل لكتير من الناس اللي بيغيروا نظامهم الغذائي بشكل جذري ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم ، ورد فعل جسمك اتجاه النقص المفاجيء من الاكل.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم:

1- ممكن تكسبي وزن:

في حالة نقص الغذاء او الاكل ، جسمك بشكل اتوماتيك بيشغل “وضع التجويع” وبيخزن كل الاكل اللي بتاكليه ، وده بيبطء من عملية التمثيل الغذائي او الحرق بشكل اساسي ، بالاضافة انه هيزود انتاج الكورتيزول (هرمون التوتر) ، وده هيخليكي تخزني الدهون.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 1
اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 1

2- مستوى السكر في الدم هيبقى غير مستقر:

عادة فترات عدم تناول الاكل الطويلة بتأدي عدم استقرار مستويات السكر في الدم ، غالبا بيحصل نقص السكر في الدم (انخفاض شديد في نسبة السكر في الدم) بسبب الصيام ، خصوصا لو مصابة بمرض السكر من النوع التاني ، وممكن تعاني من توتر عضلي ينتج عنه صداع.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 2
اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 2

3- جسمك هيفتقر للعناصر الغذائية:

وجبة واحدة في اليوم مش هتزودك بكمية كافية من الفيتامينات ، ونتيجة لده ، هتبقي معرضة اكتر لاصابة بنتايج نقص الفيتامينات ، على سبيل المثال ، غالبا تساقط الشعر بيرتبط بنقص العناصر الغذائية ، ظهور بقع بيضا على الاظافر (ابيضاض الدم) وده بيحصل عادة بسبب نقص الزنك والكالسيوم.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 3
اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 3

4- تدهور حياتك الاجتماعية:

وجبات الغدا في الشغل, تجمعات العيلة, اعياد الميلاد ، كل الاحداث الاجتماعية دي هتمر عليكي وانتي مقيدة نفسك بأكل وجبة واحدة ، وغالبا كمان هتتعرضي لسرعة الانفعال بسبب الجوع.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 4
اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 4

5- هتعاني من الصداع:

يعتبر “صداع النظام الغذائي” من الاعراض الشائعة جدا بين الاشخاص اللي بيحاولوا ينقصوا وزنهم في اسرع وقت ممكن ، وده بيحصل لاسباب كتير ، سواء بسبب تغيير النظام الغذائي, انخفاض مستويات السكر في الدم, نقص المغنيسيوم, وغيرها من الاسباب.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 5

6- هتبقي دايما حاسه بالبرد:

اكل وجبة واحدة بس في اليوم بيحول تدفق الدم في اتجاه تخزين الدهون ، وبالطريقة دي بيخزن الطاقة للجسم ، وفي حالة الطواريء ، بيوفرلك القوة وخفة الحركة ، وكمية قليلة من السعرات الحرارية هتخليكي تحسي بالبرد والجوع باستمرار.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 6

7- هتميلي انك تاكلي بشكل غير صحي:

ممكن تميلي لاكل كميات كبيرة من الاطعمة غير الصحية الغنية بالكربوهيدرات والسكر ، ان وجبة واحدة في اليوم هتديكي احساس زائف بالصلابة او انك عادي تقدري تتحملي اكل وجبة واحدة بس ، ولكن الحقيقة اللي هيحصل انك هتاكلي بافراط وهتختاري الاكلات غير الصحية ، بعد 24 ساعة من الجوع ، اكيد هيكون طبق بروكلي او خضار اخر حاجة هتفكري فيها ، وبعد اكل وجبة كبيرة دسمة هتحسي كمان بالخمول وعدم الرغبة انك تعملي اي حاجة.

اضرار الاكل مرة واحدة في اليوم 7

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها