10 طرق تغيري بيهم مظهرك في 30 يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1118

احيانا بيكون صعب انك تحطي نفسك في المرتبة الاولى خصوصا لو جدولك زحمة ويومك كله بتبقي مشغولة فيه ، وعندك اطفال ومسؤوليات ، لو انتي حاسه بعدم الرضا عن مظهرك يبقى جيه الوقت انك تدي نفسك شوية عناية واهتمام ، التركيز على نفسك بيساعد على تعزيز مزاجك وثقتك بنفسك وبيخفف من مشاعر القلق والتوتر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طرق تغيري بيها نفسك من خلال تحدي لمدة 30 يوم هتخليكي تحسي بتحسن يوميا ، هل مستعدة لتجربتها؟

ايه هو تحدي ال 30 يوم لتغيير نفسك؟

التحدي بيعتمد على التركيز على نفسك لمدة شهر لتحسين نفسك جسديا, عقليا, عاطفيا, جماليا ، والهدف منه انه تحسي انك افضل بعد 30 يوم من التركيز على نفسك بعمل حاجات تخليكي تحسي بتحسن وصحة وقوة ، ومن خلال السطور الجايه هنتعلم مع بعض العادات الصحية اللي هتستمري عليها كمان بعد مرور الشهر.

معظم الحاجات اللي في القايمة اللي معانا النهاردة هي عادات بسيطة ومش صعب تنفيذها ، وبعض منها محتاجة طاقة ووقت منك ، ولو انتي بتفكري لا مستحيل ومعنديش وقت كفاية ، اتأكدي ان التحدي ده هو المثالي بالنسبة لك.

طرق تغيري بيها نفسك 1
طرق تغيري بيها نفسك 1

طرق تغيري بيها نفسك:

1- اشربي ماية اكتر:

في فوايد كتير جدا من زيادة شرب الماية ، الماية مش بتحافظ على صحتك ونشاطك بس ، ولكن كمان هيحافظ عى ترطيب بشرتك ونقاءها ، بتحافظ على انتعاش جسمك وبتساعد في الحفاظ على مرونة بشرتك.

بتقل احتمالية تعرضك للندبات والتجاعيد والخطوط الرفيعة لو بتشربي كميات كبيرة من الماية ، الماية كمان بتساعد على التخلص من الانتفاخ الناتج عن اكل الملح بكمية كبيرة, الوجبات السريعة, الاطعمة المصنعة.

طرق تغيري بيها نفسك 2
طرق تغيري بيها نفسك 2

2- نامي 8 ساعات:

النوم اهم مما يتخيل كتير من الناس ، النوم الجيد بالليل هيخليكي تحسي انك مرتاحة وحاسه بنشاط طول اليوم ، النوم بيأثر عى مظهرك بطرق كتير ، البشرة بيتم ترميمها اثناء النوم ، وبالتالي لو قللتي نومك ، هتقللي من الوقت اللي محتاجاه بشرتك عشان تصلح نفسها ، حتى ليلة واحدة من قلة النوم ممكن انها تأدي لتورم العين, الهالات السودا تحت العين, التجاعيد والخطوط الرفيعة, وشحوب الجلد.

طرق تغيري بيها نفسك 3
طرق تغيري بيها نفسك 3

3- كلي خضروات وفاكهه كتير:

الفواكه والخضروات مليانة بالمعادن والفيتامينات ومضادات الاكسدة اللي بتساعد على تعزيز التمثيل الغذائي في الجسم ، وبتحسن من تدفق الدم والدورة الدموية ، بتخلي بشرتك وشعرك اكتر نعومة, وبتدي بشرتك توهج صحي.

حاولي تاكلي فاكهه وخضار مع كل وجبة ، ممكن تشربي عصير فاكهه في وجبة الفطار, طبق سلطة كبير على الغدا, وخضروات على العشا ، دي تعتبر طريقة ذكية لدمج الفاكهه والخضروات بكمية كبيرة في نظامك الغذائي.

طرق تغيري بيها نفسك 4
طرق تغيري بيها نفسك 4

4- اغسلي وشك قبل النوم:

لو مش متعودة تغسلي وشك كل يوم قبل النوم ، جيه الوقت انك تبدأي العادة دي ، لان ترك المكياج طول الليل ده معناه انك هتسيبي بقايا زي الاوساخ وخلايا الجلد الميتة والبكتيريا والدهون على بشرتك ، وده هيضر بشرتك.

غسل الوش قبل النوم يعتبر من ابسط الطرق لتحسين بشرتك ، بيساعد على منع ظهور حب الشباب والتجاعيد لانه بيخلص البشرة من الملوثات والسموم اللي ممكن تضر بشرتك.

طرق تغيري بيها نفسك 5
طرق تغيري بيها نفسك 5

5- ادي بشرتك بعض العناية:

استخدمي على البشرة زيت زي زيت جوز الهند او زيت الورد لتدليك الوش مرة واحدة على الاقل في الاسبوع ، تدليك الوش بالزيت بيساعد على تنضيف بشرتك من الداخل للخارج عن طريق تعزيز التصريف اللمفاوي ، بالاضافة انه بيحسن مظهر الخطوط الرفيعة وبيشد البشرة.

ضروري كمان تبدأي في تقشير بشرتك واستخدام ماسكات اسبوعيا للتخلص من خلايا الجلد الميتة وترطيب بشرتك وتجديدها ، استخدمي مرطب مناسب لبشرتك الصبح وبالليل ، حطي واقي من الشمس يوميا عشان تحمي بشرتك من علامات الشيخوخة.

طرق تغيري بيها نفسك 6

6- قصي شعرك قصة جديدة:

امتى اخر مرة روحتي قصيتي شعرك؟ الحصول على قصة شعر جديدة ممكن تأدي لتغيير مظهرك تماما ، لو مر وقت طويل من اخر مره غيرتي فيها تسريحة شعرك ، فكري انك تغيري طوله ولونه ، ممكن تبدأي تدوري على قصات مناسبة لشكل وشك او تطلبي من مصفف الشعر بتاعك يديكي رايه بالافضل ليكي.

طرق تغيري بيها نفسك 7

7- وقفي الكلام السلبي عن نفسك:

لو دايما بينك وبين نفسك بتنتقدي نفسك ومظهرك بشكل سلبي ، جيه الوقت انك توقفي العادة دي ، اتخلصي من كل الافكار السلبية السامة اللي في راسك واستبدليها بكلمات ايجابية ومشجعة ، ممكن يكون صعب في البداية ، لكن لازم تبدأي انك تعملي ده.

في اغلب الوقت اتعودنا اننا ننتقد نفسنا ونبص لنفسنا بطريقة سلبية ، ولكن جيه الوقت انك تبداي تحبي نفسك وجسمك اكتر ، كل ما استخدمتي الكلام الايجابي عن نفسك ، كل ما حسيتي بثقة اكبر وهتكوني قادرة على تقديم نفسك بشكل افضل.

طرق تغيري بيها نفسك 8

8- خلي التمرين اولوية:

التمرين المنتظم هو جزء اساسي من التحدي ده ، في فوايد كتير من ممارسة الرياضة ، بيساعد على تعزيز طاقتك والتمثيل الغذائي ، بيحسن نظام القلب والاوعية الدموية ، بيحسن صحتك العقلية والمزاجية ، بيساعد على التحكم في وزنك ، كمان التمارين بتساعد على تحسين الشعور بالقوة والثقة ، دوري على تمارين تحبيها ، زي الجري, السباحة, ركوب العجل, البيلاتيس ، التزمي بممارسته من 3 – 4 مرات في الاسبوع.

طرق تغيري بيها نفسك 9

9- مارسي التأمل:

التأمل يعتبر طريقة رائعة للتحكم في التوتر ، لان الهرمونات المرتبطة بالتوتر ممكن تأثر بشكل سلبي على الجلد ، وبالتالي تقليل التوتر ممكن انه يساعد في تحسين مظهر بشرتك ، ممكن تستخدمي تطبيق التأمل زي Headspace لمساعدتك على تصفية ذهنك والتخلص من التوتر والقلق.

طرق تغيري بيها نفسك 10

10- اقطعي السكر المكرر:

قطع السكر المكرر من نظامك الغذائي هيأثر بشكل ايجابي على كل حاجة من اول بشرتك وحتى مستويات الطاقة في جسمك ، لان السكر ممكن انه يمنع اصلاح كولاجين بشرتك ، وده البروتين اللي بيحافظ عى شباب البشرة وبالتالي انخفاضه ممكن يأدي لانخفاض مرونة الجلد ولظهور التجاعيد المبكرة ، منع السكر هيساعد في تقليل ترهل الجلد وباقي علامات الشيخوخة ، كمان هيأدي لزيادة الطاقة, تقليل الدهون في البطن, وصحة افضل للجسم والقلب بشكل عام.

طرق تغيري بيها نفسك 11

مقالات متعلقه

ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي

ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي

فن السعادة لوحدك: ازاي تبقي سعيدة وانتي لوحدك

فن السعادة لوحدك: ازاي تبقي سعيدة وانتي لوحدك

14 قاعدة ملابس اساسية محتاجة تعرفيها

14 قاعدة ملابس اساسية محتاجة تعرفيها