6 طرق لحرق السعرات الحرارية اثناء النوم

ريهام محمود
ريهام محمود
890

فقدان الوزن ممكن يكون مهمة مش سهلة ، وفي حين ان اتباع نظام غذائي صحي واتباع روتين تمارين هيساعدك اكيد في الحفاظ على وزنك ولياقتك ، الا انه في بعض الطرق الاسهل لحرق الدهون ، مع بعض التغيرات في نمط الحياة ، تقدري تحرقي سعرات حرارية بمعدل اسرع اثناء نومك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك نصايح لحرق السعرات الحرارية وفقدان الوزن اثناء النوم.

نصايح لحرق السعرات الحرارية:

1- حاولي النوم من غير بطانية:

لو عايزة تحرقي سعرات حرارية اكتر يبقى الافضل تنامي من غير بطانية ، لما تنامي في درجة حرارة منخفضة ، التمثيل الغذائي بيزيد في الجسم وبتحرقي سعرات حرارية اثناء النوم ، الجو البارد اثناء الليل كمان بيأدي لزيادة الدهون البنية الصحية اللي بتسمح لجسمك بالتخلص من السكر غير الضروري وحرق سعرات حرارية اكتر.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 1
نصايح لحرق السعرات الحرارية 1

2- نامي اكتر:

واحدة من اكتر الطرق الفعالة للتخلص من الوزن الزايد هي ببساطة الحصول على نوم اكتر ، اظهرت الدراسات ان مجرد ساعة اضافية من النوم كل ليلة هتساعدك على اكل 270 سعر حراري اقل في اليوم من غير ما تبذلي اي مجهود ، وعلى مدار السنة ده هيترجم لخسارة كبيرة في الوزن بمقدار 4 كيلو تقريبا.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 2
نصايح لحرق السعرات الحرارية 2

3- اشربي مشروب بروتين قبل النوم:

النوم على معدة فاضية ممكن يسبب لك ارق ومتعرفيش تنامي ، وعدم الحصول على عدد ساعات نوم كفاية ممكن يأدي لزيادة الوزن ، في كتير من الوجبات الصحية الخفيفة والمغذية اللي تقدري تعتمدي عليها قبل النوم ، ومن بينها مشروب البروتين ، لان البروتينات اكتر توليد للحرارة من الكربوهيدرات والدهون ، وده هيخلي جسمك يحرق سعرات حرارية اثناء عمليه هضمه.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 3
نصايح لحرق السعرات الحرارية 3

4- البسي ماسك النوم:

التعرض للضوء بالليل مش بس هيقطع نومك ويقلقك ، ولكن كمان هيتسبب في تخزين جسمك لدهون اكتر ، الاشخاص اللي بيناموا في الضلمة بيكونوا اقل عرضة للسمنة بنسبة 21% من الاشخاص اللي بيناموا في اوضة فيها اضاءة خفيفة ، ولو مقدرتيش انك تضمني النوم في اوضة ضلمة تماما ، في الحالة دي ممكن تستخدمي ماسك نوم مريح وجودته عالية هيوفرلك اجواء ضلمة في اي وقت من اليوم.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 4

5- ماتناميش وانتي جعانة:

في حين ان اكل سعرات حرارية اقل هيأدي لفقدان الوزن ، الا انه تخطي وجبة العشا ممكن تعمل نتيجة عكسية ،  لما تخفضي فجأة مدخولك من السعرات الحرارية ، جسمك هيتنقل تلقائيا وضع التجويع وهيقلل من التمثيل الغذائي او عملية الحرق في جسمك.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 5

6- كلي وجبة خفيفة قبل النوم:

في حين ان المفروض متناميش وانتي جعانة زي ما قولنا في النقطة اللي فاتت ، الا انه مينفعش انك تملي جسمك باكل غير صحي لان ده اكيد مش هيفيد جسمك ، بدل ما تاكلي وجبة كبيرة قبل النوم ، اختاري وجبة خفيفة صغيرة وصحية ومغذية لتجنب الافراط في الاكل والنوم بشكل افضل.

نصايح لحرق السعرات الحرارية 6

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن

7 اطعمة ابعدي عنهم تماما لو بتحاولي تخسري وزن