6 اسرار يابانية ممكن تعمليها لحياة طويلة وصحية اكتر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
343

اليابان بتحتل المرتبة الاولى في متوسط العمر المتوقع بين جميع دول العالم ، ولكن الحاجة الاساسية مش بس ان الشخص يعيش عمر طويل ، ولكن انك تعيشي بطريقة صحية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 اسرار يابانية لحياة صحية طويلة ، والحاجات اللي بيعملوها عشان يحافظوا على شباب الجسم.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة:

1- الاصغر افضل:

اليابانيين بيعتقدوا ان كمية الاكل الاصغر هتخليكي تاكلي ببطء اكتر ، وده اللي انتي محتاجاه بالظبط عشان تقدري تعرفي انتي وصلتي لمرحلة الشبع ولا لا ، اعتمدي على الاطباق الصغيرة للاكل بدل الكبيرة ، ده ممكن يساعدك انك ماتكليش وجبة كبيرة دسمة وبالتالي الحفاظ على وزن صحي.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 1
اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 1

2- كلي لحد ما تشبعي بنسبة 80%:

بينصح انك ماتكليش بسرعة اوي لان العملية بتاخد حوالي 20 دقيقة من وقت بداية الاكل لحد ما عقلك يبعت اشارات الشبع ، واليابانيين عارفين الحقيقة دي وماشيين على قاعدة بسيطة اوي ، وهي انك تاكلي لحد ما تشبعي بنسبة 80% بس او تاكلي 8 من كل 10 اجزاء من وجبتك ، وباقي الاكل احتفظي بيه في التلاجة لوجبة تانية.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 2
اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 2

3- خدي معلقة صغيرة من الزيت و 0.9 جرام من الملح:

ناجانو هي واحدة من اكتر المناطق صحة في اليابان ، العمر الافتراضي هناك بيوصل ل 80 – 87 سنة ، والدراسات لقت ان سكان المنطقة دي كانوا بيستهلكوا 15.1 جرام من الملح في الاكل يوميا ، ولكن لقوا ان الكمية دي ليها تأثير سيء على الصحة ، وبدل كده قللوها ل 0.9 جرام مع معلقة واحدة من زيت الطبخ.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 3
اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 3

4- بيفضلوا المشي على التمارين الرياضية:

معروف ان اليابانيين بيحبوا يفضلوا يمارسوا نشاط طول حياتهم ، وواحدة من رياضاتهم المفضلة هي المشي ، وهي تعتبر رياضة ممتعة خصوصا لو مع حد بتمشي, بتستمتعي بالكلام مع الشخص اللي معاكي, بتمارسي رياضة وده بيساعد في بناء شعور بالانتماء للمجتمع.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 4

5- اكل التوفو:

التوفو واحد من الاطعمة الاساسية في النظام الغذائي الياباني ، والتوفو مش بس طعام نباتي صحي ولكن كمان بيحافظ على مرونة البشرة ، وبالتالي هيحافظ على شباب بشرتك ، بالاضافة كمان ، ان التوفو بيقلل من خطر الاصابة بأمراض القلب والسرطان ، وبيساعد في الحفاظ على وزن صحي (مع عدم الافراط في اكل انواع الاطعمة التانية).

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 5

6- خدي حمام بخار او شاور:

حمام البخار مش بس لمجرد الاسترخاء ولكن كمان مفيد لصحتنا ، حاجة كمان ، استخدمي الزيوت الاساسية المفيدة للبشرة ، واحرصي انك ما تقعديش في حمام البخار فترة طويلة والا هترتفع درجة حرارة جسمك ، وافضل مؤشر على درجة حرارة الساونا المثالية هو جسمك ، لازم اولا وقبل اي حاجة انها تكون ممتعة.

اسرار يابانية لحياة صحية طويلة 6

مقالات متعلقه

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

ازاي تقطعي السكر من نظامك الغذائي للحفاظ على وزنك وصحتك

ازاي تقطعي السكر من نظامك الغذائي للحفاظ على وزنك وصحتك

9 اخطاء صحية بنعملها من غير ما نعرف انها مضره

9 اخطاء صحية بنعملها من غير ما نعرف انها مضره