الحبوب البيضا الصغيرة على البشرة, سبب ظهورها وطريقة علاجها

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
513

بعض الاشخاص من يوم ولادتهم بيبقى عندهم مشكلة الحبوب البيضا الصغيرة على بشرتهم وبتستمر معاهم لحد البلوغ ، والبعض ممكن تظهر عندهم فجأة ، وبيكون طبيعي جدا انها ممكن تظهر على البشرة ، وليها اسباب كتير ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنتعرف مع بعض على طرق علاج الحبوب البيضا ، واسباب ظهوروها.

ايه هي الحبوب البيضا:

الحبوب او النتؤات دي ليها اسم رسمي وهو ميليا (بقع الحليب) ، الحبوب بتكون مليانة بالكيراتين المحاصر تحت البشرة ، وعادة الحبوب او النتؤات دي بتظهر على الجفن, الخدين, الجبهة ، وكتير بيفتكروا ان الميليا هي شكل من اشكال حب الشباب ، ولكن هي بعيدة كل البعد عن حب الشباب ، لان حب الشباب عادة بيكون بسبب الهرمونات.

طرق علاج الحبوب البيضا 1
طرق علاج الحبوب البيضا 1

اسباب ظهور الحبوب البيضا:

– على الرغم انه مش معروف على وجه التحديد اسباب الميليا ، الا انه في بعض التفسيرات للمشكلة دي ، ممكن يبقى بسبب تضرر البشرة ، وممكن تأثيرات التهيج, التعرض للشمس, الحروق, او منتجات العناية بالبشرة التقيلة تأدي للاصابة بالميليا او الحبوب البيضا.

– وسبب تاني محتمل لظهورها هو تراكم الجلد الميت.

– ممكن يكون سببها جيناتك انك تكوني مهيأة وراثيا انها تظهر عندك.

طرق علاج الحبوب البيضا 2
طرق علاج الحبوب البيضا 2

طرق علاج الحبوب البيضا:

في كل الاحوال لو سبتي الحبوب دي من غير علاج مافيش مشكلة لانها مش مضره تماما ، ولكن من الناحية الجمالية لو شكلها مضايقك ، في بعض الحلول ممكن تساعدك.

1- رطبي واحمي بشرتك:

الاعتماد على واقي شمس ومرطب كويسين هيكون مفيد جدا لبشرتك ، المنتجات دي هتساعدك على ضمان حماية بشرتك, ونعومتها, ومرونتها ، ماتنسيش تحطي واقي الشمس حتى في الشتا او حتى لو قاعدة في الضل.

طرق علاج الحبوب البيضا 3
طرق علاج الحبوب البيضا 3

2- التقشير:

ضروري عدم المبالغة في التقشير ، استخدمي مقشر لطيف عشان ماتسببيش تلف بشرتك وتسببي ظهور حبوب بيضا اكتر ، تقدري تعملي التقشير بمكونات طبيعية من البيت او اعملي علاجات طبية للبشرة.

طرق علاج الحبوب البيضا 5

3- جربي المنتجات اللي بتحتوي على الريتينول:

الريتينول واحد من المكونات اللي بتساعد على التخلص من الحبوب البيضا ، كريمات الريتينول بتزيل طبقة الجلد الميتة وبتمنع تراكمها وبتجدد البشرة ، ولكن حطي في اعتبارك ان بعض المنتجات اللي بتحتوي على الريتينول ممكن تبقى قاسية على الجلد ، عشان كده بننصحك تختاري المنتجات اللطيفة.

طرق علاج الحبوب البيضا 6

4- استخدمي حمض الساليسيليك:

غالبا بينصح باستخدام الحمض ده كطريقة لعلاج حب الشباب ، وليه فايدة تانية كمان انه بيساعد على علاج الحبوب البيضا ، والهدف منه هو ترقق طبقات الجلد ، وبالطريقة دي هتقدري تتخلصي من الحبوب البيضا ، حطي حمض الساليسيليك على البشرة قبل النوم على طول.

طرق علاج الحبوب البيضا 7

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام