ايه اللي ممكن يحصل لو لبستي البنطلون الجينز طول اليوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1663

الجينز الضيق من الستايلات الموضة بقاله سنين ولسه موضته مستمرة في 2022 ، الا انه من الافضل تختاري حاجة اكتر مرونة وواسعة اكتر ، لان لبس الجينز الضيق كتير ولفترة طويلة ممكن يسبب مشاكل ويأثر على الصحة اكتر ما تتخيلي ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنتعرف على اضرار لبس الجينز الضيق.

اضرار لبس الجينز الضيق:

1- ممكن يسبب لك اصابة في الساقين:

الافضل انك تبدلي ما بين لبس الجينز الضيق او السكيني والجينز الواسع ، لان لبس الجينز الضيق لفترات طويلة ، خصوصا لو بتتحركي او قاعدة طول اليوم ، ممكن انه يأذي عضلات واعصاب الساقين ، كمان الجمع ما بين الجينز الضيق والاحزمة الضيقة ممكن انه يسبب الاحساس بالتنميل والالم والوخز في مقدمة الفخدين ، وهي حالة معروفة باسم متلازمة سكيني بانت.

اضرار لبس الجينز الضيق 1
اضرار لبس الجينز الضيق 1

2- ممكن يبطيء الدورة الدموية:

لو بتحسي بتقل وتعب في الساقين بعد لبس الجينز الضيق ، يبقى الافضل انك تختاري البنطلونات الواسعة المريحة اكتر ، لبس الملابس الضيقة حوالين منطقة الخصر ممكن يأدي تقليل الدورة الدموية ويخلي صعب على عروقك ضخ الدم مرة تانية للقلب وباقي الاعضاء.

اضرار لبس الجينز الضيق 2
اضرار لبس الجينز الضيق 2

3- هيخلي حرقة المعدة اسوأ:

ممكن تكوني لاحظتي ان الجينز الضيق بيسيب نتؤات عميقة وحساسة حوالين الخصر لو لبستيه فترة طويلة ، الحقيقة ان لبس الملابس الضيقة اللي بتكون ضاغطة على البطن ممكن انها تسبب ارتداد الحمض ، وهي واحدة من اكتر مشاكل الامعاء شيوعا اللي بيعاني منها كتير من الناس ، وحتى لو كانت صحتك كويسة ومش بتحسي بحموضة او حرقة في المعدة ، لكن ما زال عندك فرصة للاصابة بارتجاع المريء لو بتلبسي ملابس ضيقة بانتظام على مدار اسبوعين.

اضرار لبس الجينز الضيق 3
اضرار لبس الجينز الضيق 3

4- ممكن يأثر على وضع ضهرك:

الجينز الضيق على المدى الطويل ممكن يسبب لك تراخي ، لان الجينز الضيق بيخل بالتوازن الصحي بين اسفل الضهر والوركين ، ولانه ممكن يسبب تنية مفرطة في اسفل الضهر ، ده هيزود الضغط على فقرات العمود الفقري.

اضرار لبس الجينز الضيق 4

5- مش كويس لصحتك الانجابية:

لبس الجينز الضيق يوميا ممكن انه يزود من خطر التعرض لبعض الالتهابات والتهيج ، وواحدة منها هي التهاب الفرج ، وهي حالة بيكون فيها الم مزمن في المنطقة الحساسة ، والباحثين لقوا ان النساء اللي بيلبسوا الجينز الضيق 4 مرات او اكتر في الاسبوع معرضين اكتر للاصابة بألم الفرج من النساء اللي مش بيلبسوا بنطلونات ضيقة.

اضرار لبس الجينز الضيق 5

مقالات متعلقه

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم