ايه اللي ممكن يحصل لو اتوقفتي عن اكل الخبز تماما

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
672

لما تبدأي تخططي انك تاكلي اكل صحي ، غالبا اول الاطعمة اللي بتقرري تستبعديها من نظامك الغذائي هي الخبز ، ولكن لما الموضوع يتعلق بالكربوهيدرات ، مش كل الحبوب زي بعض ، في حين انه التخلص من الخبز الابيض ممكن يساعدك في التخلص من بعض الوزن الزيادة ، الا انه الاستغناء عن خبز الحبوب الكاملة ممكن يخلي جسمك عنده نقص من العناصر الغذائية اللي محتاجها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك اضرار منع اكل الخبز ، والاستغناء عنه مرة واحدة الى الابد.

اضرار منع اكل الخبز:

1- ممكن تعاني من تقلصات في الساق:

لو بتخططي تمشي على نظام الكيتو الغذائي ، هيبقى معناه انك هتستغني عن الخبز والكروبوهيدرات التانية تماما تقريبا ، وهيكون في احتمال كبير انك هتعاني من تقلصات الساق ، والانقباضات المؤلمة دي عادة هتحصل في فترة الليل وممكن تستمر من ثواني لدقايق ، الخبز بيحتوي على نسبة عالية من الشوارد ، ولما جسمك مش هيوصلوا العناصر الغذائية الاساسية دي بشكل كافي ، ده ممكن يأدي لتقلصلات العضلات.

اضرار منع اكل الخبز 1
اضرار منع اكل الخبز 1

2- هتحسي بالتعب:

في حين ان الخبز الابيض مش اكتر طريقة صحية للحصول على الكربوهيدرات ، اكل القمح الكامل وخبز الحبوب الكاملة باعتدال هيدي جسمك طاقة اكتر ، لانها غنية بالالياف, الحديد, المغنيسيوم ، والاطعمة دي هتساعدك على الشعور بالشبع والنشاط ، وهتساعدك كمان في الحصول على طاقة كافية ليومك.

اضرار منع اكل الخبز 2
اضرار منع اكل الخبز 2

3- هيبقى عندك رغبة شديدة في اكل السكر:

لانه اكل الخبز بيمد جسمنا بالطاقة ، بالتالي الاستغناء عنه تماما هيفرض عليكي انك تدوري على مصدر تاني للطاقة ، لما بنحس بالتعب والارهاق طبيعي هندور على الاطعمة اللي هتدي جسمنا دفعة سريعة من الطاقة ، زي الحلويات والمشروبات السكرية ، وفي حين ان اكل الخبز باعتدال مش هيسبب زيادة وزنك ، فاكل البسكويت والشوكولاتة كل ما تحسي بتعب وارهاق هيزود وزنك.

اضرار منع اكل الخبز 3
اضرار منع اكل الخبز 3

4- هيحصلك امساك:

لو هتستغني عن الخبز الابيض العادي ، ده ممكن مايعملش اي مشكلة كبيرة بالنسبة لك ، ولكن الاستغناء عن خبز الحبوب الكاملة ممكن انه يسببلك امساك ، لان خبز الحبوب الكاملة غني بالالياف ، وده بيساعد على الهضم ، وثبت بالفعل انه يعتبر من المسهلات اللي بتساعد في تخفيف الامساك.

اضرار منع اكل الخبز 4
اضرار منع اكل الخبز 4

5- هيحصلك تقلبات في المزاج:

لو في يوم حسيتي انه مافيش حاجة بتعدل مزاجك اسرع من شريحة بيتزا ، في الحقيقة انه في تفسير لده ، لان اكل الكربوهيدرات بيأدي لاطلاق مادة كيميائية اسمها السيروتونين “هرمون السعادة” ، وهي المسؤولة انها تخليكي تحسي بالراحة وممكن انها توقف شهيتك ، وده معناه ان اكل الكربوهديرات الصحية من وقت للتاني ممكن انه يرفع مزاجك ويقلل من احساسك بالجوع.

اضرار منع اكل الخبز 5

6- هيزداد خطر اصابتك بأمراض القلب:

في حين ان الكربوهيدرات المكررة ممكن انها تزود من خطر الاصابة بأمراض القلب ، ثبت ان اكل الحبوب الكاملة بيساعد على خفض نسبة الكوليسترول في الدم ، وبالتالي منع خطر الاصابة بأمراض القلب.

اضرار منع اكل الخبز 6

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!