6 طرق غير تقليدية هتساعد شعرك ينمو بشكل اسرع

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1819

عملية نمو شعرك ممكن تكون صعبة وحتى محبطة ، وبتبقي شايفة انك بتعملي كل حاجة بشكل صح ، ومع ذلك مش بتشوفي اي نتايج ، وعلى الرغم من وجود منتجات كتير في السوق يقال انها بتزود نمو الشعر ، الا ان في بالفعل بعض الخطوات السهلة اللي ممكن تعمليها لنمو شعرك ، والنهاردة من خلال السطور الجاية هنشارك معاكم طرق لزيادة نمو الشعر بسيطة وفعالة.

طرق لزيادة نمو الشعر:

1- ضيفي ملح للشامبو بتاعك:

الحفاظ على صحة جلد فروة الراس يعتبر من اهم الخطوات اللي ممكن تعمليها لتنضيف فروة الشعر ، يعتبر خلط كمية من ملح البحر مع الشامبو طريقة سهلة ورخيصة لاضافة حجم لشعرك والمساعدة في تنضيف فروة الراس من الزيوت الزيادة ، ملح البحر لانه غني بالمغنيسيوم فهو ممكن يساعد على تقوية فروة راسك وشعرك ، كمان المناطق اللي بتحتوي على بصيلات شعر كتير زي فروة الراس ، بتمتص المغنيسيوم بشكل افضل وبتستفيد منه اكتر.

طرق لزيادة نمو الشعر 1
طرق لزيادة نمو الشعر 1

2- البسي قبعة:

على الرغم من ان فيتامين دال مهم لصحتك العامة ، الا انه التعرض للشمس كتير ممكن انه يضر شعرك ، التعرض المفرط للشمس ممكن يأثر على بنية شعرك ويضعف الصبغة بتاعته والبروتينات بتاعته ، عشان كده الخبراء بينصحوا انك تحطي واقي من الشمس على فروة راسك وبشكل خاص لو شعرك خفيف ، وقللي من تعرض شعرك للشمس والبسي قبعة هتحمي بشرتك وشعرك من الاشعة فوق البنفسجية الضارة ، وهيساعد خصلات شعرك على النمو بشكل اسرع.

طرق لزيادة نمو الشعر 2
طرق لزيادة نمو الشعر 2

3- سيبي شعرك ينشف في الهوا بشكل طبيعي:

مجفف الشعر او السيشوار ممكن يبقى طريقة سريعة لتجفيف الشعر ، ولكلن استخدامه كتير بيضعف خصلات الشعر وبيخليها معرضة للتكسر ، لان المجفف بيوجه حرارة شديدة ومركزة مياشرة على شعرك ، وده بيتسبب في فقدان الشعر لرطوبته وبيخليه يتكسر بسهولة وهيكون صعب نموه تاني لفترة طويلة ، فلو انتي بتحاولي تطولي شعرك يبقى الافضل تتجنبي اسخدام السيشوار في تجفيف الشعر.

طرق لزيادة نمو الشعر 3
طرق لزيادة نمو الشعر 3

4- اتخلصي من كيس المخدة القطن:

استبدال كيس المخدة القطن بكيس حرير او ساتان ممكن يحسن جودة شعرك بشكل عام ، ويساعد شعرك على النمو بشكل اسرع ، لان الالياف الموجودة في القطن بتعمل احتكاك مع الشعر وده بدوره بيضعف شعرك وبيجرده من رطوبته الطبيعية ، اما الحرير سطحه بيكون ناعم ومش بيعمل احتكاك مع الشعر اثناء النوم ، وده هيساعد على تقليل التكسر وتقصف الاطراف.

طرق لزيادة نمو الشعر 4

5- جربي طريقة الانقلاب:

لو بتحلمي بشعر طويل جربي طريقة الانقلاب ، انك تنامي وتخلي شعرك لتحت ، الطريقة دي بتساعد على زيادة تدفق الدم لفروة الراس ، وده بدوره هيحفز نمو الشعر ، وعلى الرغم ان مافيش دراسات بتأكد فعالية الطريقة دي ، الا انه كتير من الاشخاص اللي استخدموها لاحظوا انها ساعدتهم على نمو شعرهم بشكل اسرع ، واستخدام الطريقة دي مع تدليك فروة الراس بزيت اساسي قبل او اثناء الانقلاب هتساعدك على الحصول على شعر طويل وصحي.

طرق لزيادة نمو الشعر 5

6- سرحي شعرك قبل النوم:

تمشيط الشعر قبل النوم من الخطوات المهمة المفيدة لصحة شعرك ، لان التمشيط بيسمح بتوزيع زيوت فروة الراس على شعرك والحفاظ على ترطيبه وتغذيته بشكل طبيعي ، لان الشعر الجاف بيكون معرض اكتر للتلف والتكسر ، وده ممكن يمنعه من النمو.

طرق لزيادة نمو الشعر 6

مقالات متعلقه

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة