6 اسباب بتخلي شعر وجهك ينمو بشكل اسرع

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
7232

في حين ان كلنا عندنا شعر في الوجه ناعم وخفيف ، الا انه في بعض البنات بيكون الشعر ده عندهم اكتر كثافة وخشونة ، والحالة دي معروفة باسم الشعرانية ، وبيكون فيها شهر الوجه والجسم واضح اكتر ، وعلى الرغم ان في طرق كتير للتخلص من الشعر الزايد في الوجه ، الا ان تجنب العوامل اللي ممكن تسبب نمو الشعر هتوفرلك وقت ومجهود وفلوس ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم اسباب نمو شعر الوجه بشكل اسرع.

اسباب نمو شعر الوجه بشكل اسرع:

1- مش بتلاحظي تعرضك لمادة BPA:

لما بتتسوقي وتروحي الهايبر ماركت في اي وقت بتاخدي فاتورة المشتريات من غير تفكير ، ولكن في الحقيقة ان ده بيعرضك لمادة BPA ، وهي واحدة من العوامل القوية المسؤولة عن اختلال الغدد الصماء اللي ممكن تلغبط هرموناتك ، لان الفواتير اللي انتي بتاخديها من السوبر ماركت دي بتحتوي على مادة BPA اللي بتزيد بمقدار 250 – 1000 مرة عن الكمية الموجودة في الاطعمة المعلبة.

الجسم ممكن يمتص المادة الكيميائية الخطر دي من خلال الجلد ، وبمجرد دخولها لجسمك ، ممكن تأثر على صحتك الانجابية ونظام الغدد الصماء في جسمك ، واللي بدوره هيأدي لنمو الشعر الزيادة بشكل اكبر ، ومادة ال BPA هنلاقيها موجودة في كتير من المنتجات ، بما فيها زجاجات الماية, المناديل, ورق التواليت ، ولكن كتير من الشركات بتتأكد من ازالتها من منتجاتها ووضع علامة عليها على انها “خالية من BPA”.

اسباب نمو شعر الوجه 1
اسباب نمو شعر الوجه 1

2- ماعندكيش وقت للتمرين:

حتى لو يومك مشغول جدا ، تخصيص وقت لممارسة بعض التمارين الرياضية ممكن انه يساعدك في تقليل نمو شعر الوجه ، لان زيادة الوزن ممكن تزود من فرص نمو الشعر الزايد على الدقن وفوق الشفايف ، عشان كده بننصحك انك تبدأي ببطء بممارسة تمارين معتدلة او منخفضة التأثير ، زي السباحة او المشي ، ممكن انها تساعدك في تقليل نمو الشعر الزيادة.

اسباب نمو شعر الوجه 2
اسباب نمو شعر الوجه 2

3- بتاكلي سمك كتير:

على الرغم من ان اضافة بعض السلمون لنظامك الغذائي يعتبر طريقة رائعة للحصول على بروتين اكتر ، الا انه اكله بشكل متكرر ممكن انه يساهم في نمو شعر الوجه ، ثبت ان الاسماك الدهنية زي السلمون والماكريل وغيرها بتزود من هرمون التستوستيرون عند النساء ، وارتفاع مستوى الهرمون ده عن المعدل الطبيعي ممكن يبقى مسؤول عن زيادة نمو شعر الوجه.

اسباب نمو شعر الوجه 3
اسباب نمو شعر الوجه 3

4- مش بتقدري تبدأي يومك من غير القهوة:

لو مش بتقدري تبدأي يومك من غير فنجان القهوة ده ممكن يزود من مشكلة الشعر الزيادة ، لان شرب القهوة كتير ممكن يأدي لانتاج هرمون التستوستيرون ، واظهرت الدراسات ان شرب القهوة بانتظام لمدة 4 اسابيع بس ممكن انه يزود من مستويات هرمون التستوستيرون الكلية في الجسم ، لو انتي مش مستعدة تتخلي عن فنجان القهوة اليومي ، اختاري القهوة منزوعة الكافيين او القهوة سريعة التحضير “النسكافية” اللي بتحتوي على كمية اقل من الكافيين.

اسباب نمو شعر الوجه 4

5- التوتر:

احنا بنعيش في عالم بيتغير بسرعة وبقت وتيرته سريعة جدا ، وتجنب التوتر يكاد يكون مستحيل ، ولكن في حين ان الشعور بالتوتر من وقت للتاني امر طبيعي ، الا انه التعرض لضغط مستمر ممكن انه يعطل توازن الهرمونات الطبيعي في الجسم ، ولما هرموناتك بتكون خارجة عن السيطرة ، هتأثر على صحتك العامة وممكن انها تسبب نمو الشعر الزيادة بشكل اسرع.

اسباب نمو شعر الوجه 5

6- مش بتنامي كفاية:

عدم الحصول على عدد ساعات نوم كفاية ممكن انه يأثر بشكل خطير على هرموناتك ويلغبطها ، ويسبب نمو الشعر الزيادة ، ولتجنب نمو شعر الوجه المفرط ، اتأكدي من النوم 7 ساعات على الاقل يوميا.

اسباب نمو شعر الوجه 6

مقالات متعلقه

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

وصفة طبيعية لازالة الشعر الزائد من الوجه نهائياً

وصفة طبيعية لازالة الشعر الزائد من الوجه نهائياً

9 طرق هتساعدك على تقليل شعر الجسم

9 طرق هتساعدك على تقليل شعر الجسم