10 علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
أظافر
1074

مش دايما بنهتم بالعناية بضوافرنا الا لو لاحظنا انها ضعيفة وبتتكسر, بتتقشر, او لونها شاحب ، ولكن العناية بالاظافر مهم جدا لانها مراية صحتنا ، الاظافر جزء مهم من جسمنا وبتحتاج عناية ، اكيد مش بنفس القدر للعناية ببشرتنا او شعرنا ولكن على الاقل يبقى اقل بحاجة بسيطة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض 10 علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر بمكونات بسيطة من مطبخك وهتلاحظي النتايج خلال وقت قصير.

اسباب مشكلة تقشير الاظافر:

الضوافر بتبقى متغطية بطبقة كيراتين واقية شبه الطبقات اللي موجودة على الشعر والبشرة ، والطبقة دي بتكون ليفية بتحمي طبقات الضوفر السفلية وده بيحافظ على ضوافرك وبيخليها قوية ، ولما يبقى في اسباب خارجية وداخلية تضر بالطبقة العليا ، هتبدأ الضوافر تتقشر وتنقسم.

واحدة من الاسباب الداخلية لتقشير الاظافر هو نقص المعادن والفيتامينات ، لما يكون في نقص في الحديد هيحصل تقشر الاظافر ، اما الاسباب الخارجية في اكتر من سبب.

الاسباب الشائعة لتقشر الاظافر:

– القيام بالاعمال المنزلية من غير جوانتي.

– غسل الايدين كتير زيادة عن اللزوم.

– استخدامات منتجات كيميائية على الاظافر زي مزيل المانيكير والمانيكير.

– تلميع او برد الاظافر في الاتجاه الغلط.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 1
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 1

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر:

1- الزيوت العطرية:

الزيوت العطرية او الاساسية بتساعد على تغذية الضوافر الهشة والباهتة ، والخصائص المضادة للالتهابات والمواد المغذية الموجودة فيها بتساعد على تقوية الضوافر ، وافضل وقت لاستخدام الوصفة قبل النوم.

المكونات:

– 15 نقطة من زيت اللافندر.

– 10 نقط من زيت الليمون.

– 4 نقط من زيت المر (اللبان الدكر).

– 1 معلقة كبيرة من زيت اللوز.

– 1 معلقة كبيرة من زيت الجوجوبا.

الطريقة:

اخلطي كل الزيوت مع بعض في ازازة ، حطي من 3 – 4 نقط على ضوافرك واعملي لهم مساج لمدة 5 دقايق ، وسيبيه على ضوافرك طول الليل ، استخدميه يوميا.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 2
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 2

2- ملح البحر:

لو لاحظتي ان ضوافرك جفت قبل ما تتقشر ، ده بسبب نقص الماية ، وملح البحر بيتكون من معادن مغذية ، وملح البحر بيساعد على ترطيب الضوافر وهيخليها صحية وبتلمع بشكل طبيعي.

المكونات:

– ½ كوباية ماية فاترة.

– 1 معلقة صغيرة ملح.

– 1 معلقة صغيرة صودا الخبز.

– 1 معلقة صغيرة عصير ليمون.

الطريقة:

في بولة حطي الماية الفاترة وضيفي عليها الملح وصودا الخبز ، وبعدها ضيفي عصير الليمون وقلبي المكونات كلها مع بعض ، سيبي المكونات مع بعض 5 دقايق قبل الاستخدام ، بعدها انقعي ضوافرك في الخليط لمدة 10 دقايق ، بعدها افركي ضوافرك بفرشة ناعمة ، في الاخر اشطفي ضوافرك بالماية.

اسخدمي الوصفة مرتين في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 3
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 3

3- عصير الليمون:

المكون الاكتر شيوعا في الليمون هو فيتامين سي ، اللي بيساعد على تقوية الاظافر ، الليمون علاج طبيعي لضوافرك هيخليها صحية وبتلمع وتتوقف عن التقشر.

المكونات:

– 1 معلقة صغيرة عصير ليمون.

– 1 معلقة كبيرة زيت زيتون.

الطريقة:

سخني زيت الزيتون لمدة ثواني ، وبعدها ضيفي عصير الليمون على الزيت وهو دافي ، وسيبي المكونات تمتزج كويس مع بعض لمدة دقايق ، ادهني ضوافرك بالخليط واعملي لهم مساج ، سيبيه لمدة 30 دقيقة وبعدها اغسليه بصابون لطيف ، بعدها نشفي ضوافرك وادهني زيت على الجلد اللي حوالين الضوافر او مرطب.

كرري الوصفة من 3 – 4 مرات في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 4
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 4

4- خل التفاح:

لو ضوافرك اكتر تعرض للبكتيريا ، فانتي محتاجة لتنضيفها كويس ، واكتر مكون مفيد ممكن تستخدميه هو خل التفاح لانه حامضي بشكل طبيعي وبيقضي على البكتيريا تماما ، وبيحمي الضوافر من البكتيريا والالتهابات الفطرية لاحتوائة على خصائص مضادة للبكتيريا.

المكونات:

– ½ كوباية من خل التفاح.

– 1 كوباية ماية.

الطريقة:

اخلطي الماية مع خل التفاح ، انقعي ضوافرك في الماية دي لمدة 10 – 15 دقيقة ، بعدها نشفيها وحطي مرطب خفيف على ايدك وضوافرك.

كرري الوصفة مرتين في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 5
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 5

5- عسل النحل:

عسل النحل يعتبر مرطب طبيعي ، بيساعد على تقوية الضوافر الضعيفة ، وبيساعد على تنعيم الضوافر المتقشرة وبيعالجها ، والوصفة دي كمان تعتبر منظف للضوافر لان العسل بيحتوي على مضادات للبكتيريا ، وبالتالي بيحمي الضوافر من الالتهابات البكتيرية.

المكونات:

– 2 معلقة صغيرة عسل.

– عصير ليمونة.

الطريقة:

اخلطي المكونات مع بعض ، ادهني الخليط على الضوافر ، اعملي لهم مساج من 2 – 3 دقيقة وسيبيها كام دقيقة كمان ، بعدها اغسليها بالماية ونشفيها وادهنيها كريم مرطب او اي نوع زيت طبيعي لترطيب الضوافر.

كرري الوصفة 3 مرات في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 6
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 6

6- زيت الثوم:

الثوم بيحتوي على خصائص مضادة للفطريات والالتهابات ، وبيحافظ على ضوافرك بعيد عن العدوى ، وزيت اللوز وزيت الزيتون في الوصفة بيساعدوا على زيادة تجديد الضوافر.

المكونات:

– 8 فصوص ثوم.

– ½ كوباية زيت زيتون.

– ¼ كوباية زيت لوز.

الطريقة:

اهرسي الثوم واخلطي معاه زيت الزيتون وزيت اللوز ، اخلطيهم كويس مع بعض وسيبي الخليط من 2 – 3 ايام في مكان جاف وضلمة ، صفي الخليط واحفظي الزيت في ازازة او برطمان ، ادهني ضوافرك بالزيت قبل النوم كل يوم.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 7
علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 7

7- زيت الزيتون:

زيت الزيتون يعتبر مرطب طبيعي مش بس للبشرة كمان للضوافر ، تقدري تستخدميه للتخلص من التقشير ، وفيتامين E الموجود في زيت الزيتون بيحافظ على ضوافرك قوية وبتلمع ، كمان بيحسن الدورة الدموية وده بينتج عنه ضوافر صحية اكتر.

المكونات:

2 معلقة كبيرة زيت زيتون.

الطريقة:

سخني الزيت لحد ما يبقى دافي ، ادهني الزيت على ضوافرك واعملي لهم مساج لمدة دقيقتين ، سيبيه على ضوافرك طول الليل.

كرري الوصفة كل يوم.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 8

8- عصير الطماطم:

عصير الطماطم مهديء وعلاج طبيعي لتقشير الضوافر ، وتعتبر دوا طبيعي للاظافر الضعيفة ، الطماطم بتحتوي على البيوتين اللي بتحافظ على ضوافرك قوية وبتلمع ، وبتساعد كمان على ترطيب الضوافر.

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة عصير طماطم.

– 3 – 4 معالق كبيرة زيت زيتون.

الطريقة:

اخلطي المكونات مع بعض وادهني ضوافرك بالخليط ، اعملي لهم مساج لمدة 5 – 10 دقايق ، وسيبي الخليط لمدة 20 – 25 دقيقة كمان وبعدها اغسليهم بالماية.

كرري الوصفة من 4 – 5 مرات في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 9

9- قشر البيض:

قشر البيض بيحتوي على البروتينات وعلى معادن صحية زي الكالسيوم والبوتاسيوم اللازمة لصحة الضوافر ، وكل المكونات الباقية في الوصفة بتساعد على تغذية الضوافر وبتعالج التقشير.

المكونات:

– قشر بيضة.

– 3 حبات لوز.

– 1 معلقة كبيرة من بذور الكتان.

– 1 معلقة صغيرة لبن.

الطريقة:

اطحني قشر البيض لحد ما يبقى بودرة ناعمة ، بعدها اطحني اللوز وبذور الكتان ، اخلطيهم كلهم مع بعض واحتفظي بخليط البودرة ده في برطمان ، خدي معلقة صغيرة من خليط البودرة وضيفي لهم اللبن لحد ما يتكون عندك معجون ناعم ، حطيه على الضوافر وسيبيه لمدة 25 دقيقة وبعدين اغسليه ، وادهني ضوافرك بكريم مرطب خفيف.

كرري الوصفة مرتين في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 10

10- عصير البرتقان:

عصير البرتقان بيحتوي على فيتامين سي اللي بيساعد على علاج الضوافر الضعيفة والهشة وبيساعد لعى تقويتها وتطويلها ، وحمض الفوليك الموجود في عصير البرتقان بيساعد على تعزيز نمو الضوافر.

المكونات:

– ½ كوباية عصير برتقان.

– 2 معلقة كبيرة زيت زيتون.

الطريقة:

اخلطي عصير البرتقان مع زيت الزيتون ، سيبي المكونات كام دقيقة تمتزج مع بعض ، ادهني ضوافرك بالخليط واعملي ليها مساج لمدة 5 دقايق ، سيبي الخليط لمدة من 25 – 30 دقيقة بعدها اغسليهم بالماية.

كرري الوصفة مرتين في الاسبوع.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 11

نصايح لمنع تقشر الضوافر:

– تجنب استخدام الماية زيادة عن اللزوم:

غسل الايدين بشكل مفرط ممكن يسبب جفاف الضوافر ، عشان كده بننصحك بغسل الايدين وقت الحاجة بس وماتسيبيش الماية على ضوافرك بعد الغسيل ، ونشفيها ايديكي بعد غسليها على طول ، ده هيمنع جفاف الضوافر وتقشرها.

– ماتستخدميش مزيل المانيكير:

مزيل المانيكير بيحتوي على نسبة عالية من الاسيتون وممكن انه يجفف ضوافرك ويأدي لتقشرها ، حاولي ازالة المانيكير باستخدام مزيل يكون خالي من المواد الكيميائية الضارة.

ماتستخدميش مزيل المانيكير بشكل مفرط ، ولما تستخدميه اشطفيه كويس ورطبي ضوافرك بعدها.

– البسي جوانتي وانتي بتعملي شغل البيت:

اتعودي انك تلبسي جوانتي وانتي بتعملي شغل البيت ، ماتخليش المنظفات الكيميائية توصل لضوافرك لان ده ممكن يسبب الضرر لضوافرك ، ويجفف الضوافر ويأدي لتقشيرها وضعفها وتكسرها.

– ماتستخدميش ضوافرك كأداة:

لما تحبي تفتحي غطا ازازة مثلا ممكن تستخدمي ضوافرك ، ولكن افتكري ان ضوافرك مش اداة ، لان ده بيضعف الضوافر وممكن يتسبب في تقشيرها او تكسرها ، الضوافر الضعيفة معرضة اكتر للتقشير والتكسر مقارنة بالضوافر القوية.

– ماتستخدميش المواد الكيميائية على الضوافر:

الاستخدام الزايد للمانيكير بيقلل من جودة الضوافر وبيضعفها ، لانه بيحتوي على مواد كيميائية مضرة.

– رطبي ضوافرك:

استخدمي مرطب لتدليك ضوافرك ، رطبيهم كل يوم قبل النوم وسيبي المرطب طول الليل ، ممكن كمان تستخدمي الزيوت الطبيعية الممزوجة بالزيوت العطرية لعلاج تقشير الضوافر.

– الاكل الصحي:

جنب العلاجات الطبيعية ضروري كمان تاكلي اكل صحي ، النظام الغذائي يجي الاول وبعدين الوصفات الطبيعية ، دخلي في نظامك الغذائي الخضار الطازة, الحمضيات, الاطعمة الغنية بالبروتين للحصول على ضوافر صحية ، كلي كمان الاطعمة الغنية بالبيوتين لانها بتلعب دور كبير في صحة الضوافر.

علاجات منزلية لعلاج تقشير الاظافر 12

مقالات متعلقه

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

بمكون واحد من مطبخك هيساعدك على تطويل وتبييض ضوافرك

افضل 8 فيتامينات وعناصر مغذية لاظافر صحية وقوية

افضل 8 فيتامينات وعناصر مغذية لاظافر صحية وقوية

6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة

6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة