10 حيل تجميلية بسيطة ممكن تعمليها عشان تطلعي بلوك احلى في وقت سريع

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
659

اوقات كتير ممكن يبقى وقتنا ضيق او تيجي حاجة مفاجأة مش عاملين حسابها ، وسواء انتي عايزة حاجة سريعة او معندكيش وقت ، الحاجات اللي هنقولهالك النهاردة هتبقى منقذة ليكي في اي وقت ، هنتعرف من خلال السطور الجاية على مجموعة حيل تجميلية عشان تطلعي بأفضل لوك في وقت سريع.

حيل تجميلية:

1- اعملي شعرك كيرلي باستخدام كوباية:

معندكيش وقت تروحي للكوافير او تعملي شعرك بنفسك؟ كل اللي انتي محتاجاه هي كوباية ، كل اللي هتعمليه حطي الكوباية فوق راسك زي ما هو باين قدامنا في الصورة ، لفي خصلة من الشعر حوالين الكوباية وثبتيها ببنسة ، كرري لحد ما تلفي خصل شعرك كلها حوالين الكوباية ، رشي عليه مايه او كمية بسيطة من Leave-in conditioner لترطيبه ، ركزي عليه السيشوار لحد ما تتخلصي من الرطوبة.

لو عايزة تعملي شعرك ويفي من غير حرارة وعايزة تقومي الصبح بشعر ويفي مثالي ، في حيلة تانية ممكن تعمليها ضفري شعرك 6 ضفاير او اكتر ونامي بيه طول الليل وفكيه الصبح هتلاقي شعرك ويفي طبيعي من غير اي وقت ولا مجهود.

حيل تجميلية 1
حيل تجميلية 1

2- احلقي بعد الحمام على طول لبشرة ناعمة:

كتير مننا ممكن يكون بيحلق الشعر الزايد قبل او اثناء الحمام ، ولكن بينصح بالحلاقة بعد الاستحمام او في نهاية الاستحمام ، لان الماية السخنة والشاور اللي بتستخدميه اثناء الاستحمام بيساعد على تنعيم الجلد وبصيلات الشعر ، وده بيخلي الحلاقة اسهل ، وهتتجنبي الندبات والجروح اللي ممكن تحصل اثناء الحلاقة ، والنصيحة دي مناسبة لحلاقة الوجه للرجالة والرجل للبنات.

حيل تجميلية 2
حيل تجميلية 2

3- دفي سن قلم الكحل قبل الاستخدام:

احيانا سن قلم الكحل او الايلاينر القلم بينشف ولونه بيبقى خفيف اوي في الرسم ، وواحدة من الحيل البسيطة اللي ممكن تعمليها عشان تحلي المشكلة دي هي انك تسخني سن القلم ممكن باستخدام شمعة, ولاعة, او حتى حرارة السيشوار ، وبعد ما تركزي عليه الحرارة شوية المسيه بايدك الاول عشان تتأكدي انه بارد بدرجة كافية قبل ما تستخدميه على عينك ، دلوقتي لما هتيجي ترسمي بيه هتلاقي الخط بقى سميك معاكي واللون اوضح واتقل.

حيل تجميلية 3
حيل تجميلية 3

4- ارسمي كونتور الانف باستخدام بنسة:

من الطرق البسيطة لعمل كونتور الانف بسرعة هي استخدام بنسة ، الجزء الداخلي هو اللي هتستخدمي فيه الدرجة الغامقة ، والجزء الخارجي من البنسة هو المكان اللي هتحطي فيه الهايلايتر ، واكيد المفتاح لكونتور مثالي هو الدمج الكويس.

حيل تجميلية 4
حيل تجميلية 4

5- استخدمي معلقة لوضع البلاشر والبرونزر:

عشان تظبطي البلاشر والبرونزر استخدمي حيلة المعلقة ، حطي المعلقة على تفاحة خدك وتحتها حطي البرونزر او الكونتور ، بعدها شيلي المعلقة وحطي البلاشر على عضمة الخد ، وماتنسيش تدمجي كويس.

حيل تجميلية 5
حيل تجميلية 5

6- للجذور البيضا ، استخدمي ايشادو بلون شعرك على الجذور:

لو عايزة حل سريع للشعر الابيض في الجذور ، كل اللي هتعمليه حطي ايشادو على الشعر الابيض بنفس لون شعرك ، اعلمي الحيلة دي وقت الحاجة بس لو معندكيش وقت تصبغي الجذور ووقتك ضيق.

حيل تجميلية 6

7- استخدمي شريط لاصق لرسم العين كات ايز:

لو مش عارفة تظبطي رسمة الكات ايز خصوصا لو مستعجلة ، هاتي شريط لاصق قصيه والزقيه على منطقة العين زي ما هو باين قدامنا في الصورة ، وارسمي الايلاينر واستني لما ينشف وشيلي اللاصق ، ودي تعتبر خدعة سهلة ومفيدة جدا للبنات اللي ايديهم مش بتبقى ثابتة في الرسم ومش بيعرفوا يظبطوا الرسمة.

حيل تجميلية 7

8- تبييض الاظافر بمعجون الاسنان:

لو ظوافرك صفرا او فيها بقع من المانيكير ، هاتي معجون اسنان مبيض وحطي كمية قليلة منه على كل ضوفر ، سيبيه شوية وبعدين افركيه بفرشة اسنان قديمة عندك ، وبعدها اغسلي الاظافر بالماية.

حيل تجميلية 8

9- استخدمي فرشة الماسكارا لرسم الحواجب:

لو عندك ماسكارا قديمة او نشفت احتفظي بالفرشة بتاعتها لانك ممكن تستفادي بيها في رسم الحواجب ، لان عصاية الماسكارا بتدخل بين شعيرات الحواجب وبتملى كل الفراغات ، ارسميهم باستخدام بودرة الحواجب وماتنسيش تستخدمي بعدها كمية قليلة من الايشادو بنفس لون شعر حواجبك لانها بتدي تأثير اقوى ، واخر حاجة رشي كمية من مثبت الشعر على فرشة الماسكارا ومشيها على الحواجب هتساعد على تثبيتها.

حيل تجميلية 9

10- استخدمي الفراولة لتبييض الاسنان:

واحدة من الطرق السريعة لتبييض الاسنان ، وانعاش نفسك ، هي هرس الفراولة واستخدامها في فرك الاسنان ، حمض الماليك الموجود في الفراولة هيساعد على ازالة اي بقع طعام من اسنانك وهيبيضها ، كمان ريحة الفراولة تعتبر ميزة اضافية ، لانها هتنعش ريحة نفسك ، ولكن مع ذلك ما تخليهاش عادة او تستخدميها باستمرار ، لان الحمض ده مع الوقت ممكن يسبب تآكل مينا الاسنان ، ممكن تعمليها على فترات متباعدة بس.

حيل تجميلية 10

مقالات متعلقه

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

خدعة فعالة بالآيلاينر ترفعي بيها الجفون المترهلة في 3 ثواني

خدعة فعالة بالآيلاينر ترفعي بيها الجفون المترهلة في 3 ثواني

7 حيل تجميلية مفيدة هتساعدك توفري فلوسك

7 حيل تجميلية مفيدة هتساعدك توفري فلوسك