ايه اللي هيحصل لشعرك لو غسلتيه كل يوم!

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
968

غسل الشعر كل يوم مش افضل عادة ممكن تعمليها ، لان غسله عدد مرات كتير او بشكل يومي ممكن يضر الشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على اضرار غسل الشعر كتير ، وايه الحلول لكل مشكلة ، وهنشوف بعض الوصفات الطبيعية اللي هتحافظ على شعرك صحي.

اضرار غسل الشعر كتير:

1- لون الصبغة هيروح بسرعة:

البنات اللي بيحبوا دايما يغيروا اللوك ويصبغوا شعرهم ، هتبقي محتاجة انك تعيدي النظر في عدد مرات غسل شعرك ، لان غسل الشعر عدد مرات كتير هيخلي لون الصبغة يروح او يخف بشكل اسرع.

– الحل: جربي تغسلي شعرك كل 3 ايام ، واستخدمي نوع الشامبو المناسب للشعر المصبوغ ، ده هيساعد على الحفاظ على اللون فترة اطول.

اضرار غسل الشعر كتير 1
اضرار غسل الشعر كتير 1

2- شعرك هيبقى جاف اكتر:

الشعر الجاف او المجعد هو واحدة من العلامات اللي تقولك انك بتغسلي شعرك كتير ، معظم انواع الشامبو بتحتوي على مواد كيميائية اسمها الكبريتات ، والمادة دي هي اللي بتزيل الزيوت والاوساخ وبتساعد على تنضيف الشعر ، وبالتالي هي هتنضف الشعر بشكل فوري ولكن هتضره على المدى الطويل ، لان لو جردتي شعرك من الزيوت الطبيعية بتاعته ، ده هيسبب جفاف فروة الراس والشعر نفسه.

– الحل: بغض النظر عن تغيير عدد مرات غسل الشعر ، جربي استخدام منتجات ترطيب الشعر عشان ترجعي الرطوبة لشعرك تاني ، واختاري شامبو يكون خالي من الكبريتات والمواد الكيميائية الضاره.

اضرار غسل الشعر كتير 2
اضرار غسل الشعر كتير 2

3- هتلاحظي ظهور قشرة اكتر:

قشرة الراس هي حالة بتبدأ فيها فروة الراس بالحكة والتقشر ، وده بيسبب ظهور قشور بيضا في شعرك ، ولما تغسلي شعرك عدد مرات كتير فانتي كده من غير قصد بتزيلي الزيوت الطبيعية من فروة راسك ، واللي هي ضرورية للحفاظ على تغذية وصحة الشعر ، وده بدوره هيأدي لجفاف فروة راسك وانتاج قشرة اكتر.

– الحل: في بعض الاحيان الشطف البسيط للشعر بيكون كافي لازالة الزيوت الزيادة والاوساخ ، ولو بتعاني من قشرة الراس ، ممكن تجربي استخدام شامبو زيت شجرة الشاي لحد ما تتخلصي من القشرة.

اضرار غسل الشعر كتير 3
اضرار غسل الشعر كتير 3

4- هتعاني من تقصف وانقسام اطراف الشعر:

اطراف الشعر المقصفة بتحصل بسبب تلف الياف الشعر ، اللي موجودة عادة في نهاية الخصلة ، لو بتعاني من اطراف متقصفة انتي كده محتاجة تقليل روتين غسيل شعرك ، لانه الشعر وهو مبلول بيكون معرض اكتر للتلف ، وده السبب اللي بيخليه كل ما زاد غسله ، زادت احتمالية تكسر الياف الشعر.

– الحل: لو بالفعل عندك اطراف مقصفة ، هيكون الحل الوحيد ليها هو قصها ، بعدها جربي استخدام الشامبو الجاف في الايام الي مش هتغسلي فيها شعرك عشان تقللي المظهر الدهني للشعر.

اضرار غسل الشعر كتير 4

5- شعرك هيبقى باهت ودهني:

لما تغسلي شعرك يوميا ، الغدد الدهنية هتبدأ في انتاج زيوت اكتر للتعويض عن فقدان الزيوت اللي بيتم ازالتها بالشامبو ، بالاضافة كمان ، انه حتى لو انتي شعرك دهني ، خصلة الشعر هتجف من كتر الغسيل ، وفي النهاية الغدد دي هتدرب نفسها على عدم الافراط في انتاج الزيت وهيحصل جفاف.

– الحل: حطي جدول حسب الايام اللي انتي محتاجة تغسلي فيها شعرك ، على سبيل المثال ، ممكن تغسليه في الايام اللي هتمارسي فيها رياضة او في الويك اند في اخر الاسبوع.

اضرار غسل الشعر كتير 5

وصفات طبيعية لشعر صحي:

1- خل التفاح: خل التفاح ممكن انه يساعد في تغيير مستويات الاس الهيدروجيني لشعرك وفروة راسك ، وده هيأدي لتراكم اقل ومستويات زيت متوازنة اكتر ، امزجي 3 معالق كبيرة من خل التفاح مع كوباية ماية فاترة ، بعد غسل الشعر بالشامبو ، حطي المحلول ده على شعرك وافركي بيه فروة الراس ، وسيبيه من 5 – 10 دقايق وبعدها اشطفي الشعر بالماية.

2- الصبار وعصير الليمون: العنصرين مع بعض يعتبروا عامل قابض للتحكم في انتاج الدهون ، وهيحافظوا على الشعر بيلمع واقل دهنية ، امزجي 2 معلقة صغيرة من جل الصبار مع معلقة كبيرة من عصير الليمون ، وضيفي عليهم كوباية ماية واخلطيهم مع بعض ، واستخدمي المزيج ده لشطف الشعر.

3- الزيوت الاساسية: زيت النعناع وزيت شجرة الشاي ممكن يساعدوا في الحفاظ على مسام فروة الراس نضيفة وخالية من التراكمات ، وده هيخلي شعرك اقل دهنية ، وزعي نقطة او اتنين من الزيت على شعرك بين الغسلات ، وحطي في اعتبارك انه ماينفعش تحطي الزيوت العطرية غير المخففة بشكل مباشر على فروة الراس ، سيبي الزيت المخفف على الشعر لمدة 10 دقايق وبعدها اشطفيه واغسليه بالشامبو.

4- صودا الخبز: صودا الخبز او الكربوناتو تعتبر بديل غير مكلف وخالي من المواد الكيمائية للشامبو الجاف ، بيساعد في ازالة اي تراكم على الشعر ، امزجي 2 او 3 معالق كبيرة من صودا الخبز مع ماية لحد ما توصلي لقوام مناسب ، حطي الخليط من الجذور للاطراف على الشعر وهو مبلول ، وسيبيه دقيقة واحدة وبعدها اشطفيه بالماية.

اضرار غسل الشعر كتير 6

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة