ازاي تعملي كريمة من اللبن بنفسك في البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مطبخ
892

لو عندك وصفة محتاجة كريمة في مكوناتها ، انتي تقدري تعملي الكريمة بنفسك في البيت باستخدام مكونين اتنين بس بكل سهولة ، وسواء عايزة كريمة تقيلة او كريم شانتيه ، النهاردة من خلال السطور الجاية هنعرف طرق عمل الكريمة بانواعها.

طرق عمل الكريمة من اللبن:

1- طريقة عمل الكريمة المكثفة او التقيلة Heavy cream:

المكونات:

– ¾ كوباية (180 مل) لبن بارد كامل الدسم.

– 1/3 كوباية (75 جرام) زبدة غير مملحة.

الكمية دي هتعملك حوالي كوباية (240 مل) كريمة ، ولو عايزة تزودي الكمية زوديها عادي بكل بساطة هيبقى لكل ¾ كوباية لبن 1/3 كوباية زبدة.

طريقة التحضير:

1- في حلة سيحي الزبدة على نار متوسطة لخفيفة ، بعدها ارفعيها من على النار وسيبي الزبدة تبرد.

2- في طبق حطي اللبن البارد ، وضيفي له معلقة واحدة كبيرة من الزبدة اللي سيحتيها وقلبيهم مع بعض ، والخطوة دي مهمة جدا لانك لو ضيفتي كل الزبدة مرة واحدة بسرعة في اللبن ممكن يقطع منك.

3- صبي اللبن مع باقي كمية الزبدة وقلبيهم مع بعض على نار خفيفة ، لحد ما اللبن يسخن مع التقليب المستمر بالمضرب اليدوي ، مجرد ما اللبن يسخن هتبقي مستعدة للخطوة اللي بعد كده ، ومتخليش اللبن يغلي يادوب يسخن بس.

4- اضربي خليط اللبن والزبدة مع بعض لحد ما قوامه يبقى سميك وكريمي ، ممكن تستخدمي الخلاط هيكون افضل حاجة ، او تستخدمي محضر الطعام ، الخلاط الكهربائي, او حتى الخلاط اليدوي ، والوقت اللي هتاخده الكريمة لحد ما تبقى كثيفة هيعتمد على الاداة اللي هتستخدميها ، وكن هو في كل الاحوال مش هياخد منك اكتر من دقايق.

5- كده الكريمة تبقى جاهزة سيبيها تبرد حد ما توصل لدرجة حرارة الغرفة ، وانقليها في علبة محكمة الغلق واحفظيها في التلاجة ، وممكن تقعد معاكي لحلد اسبوع.

الكريمة ممكن تفصل مع الوقت وهي في التلاجة ، لو ده حصل رجي العلبة كويس بس هتمتزج تاني مع بعض ، وممكن كمان ترجعي تسخنيها تاني على نار خفيفة وتقلبيها.

طرق عمل الكريمة من اللبن
طرق عمل الكريمة من اللبن

2- طريقة عمل الكريمة المخفوقة (الكريم شانتيه):

المكونات:

– ¼ كوباية (59 مل) مية باردة.

– 2 معلقة صغيرة (10 جرام) جيلاتين خالي من النكهات.

– 1 كوباية (240 مل) لبن كامل الدسم.

– ¼ كوباية (30 جرام) سكر بودرة.

– ½ معلقة كبيرة (7.5 مل) مستخلص فانيليا “فانيليا سائلة”.

الكمية دي هتعملك حوالي 2 كوباية (470 مل) كريم شانتيه.

طريقة التحضير:

1- صبي ¼ كوباية مية باردة في حلة صغيرة او متوسطة ، رشي عليها معلقتين صغيرين من الجيلاتين ، استني 5 دقايق لحد ما الجيلاتين يمتص المية ويتحول لقوام اسفنجي ، ولو عايزة الكريمة تبقى دسمة اكتر ممكن تستبدلي المية ب ¼ كوباية لبن بارد كامل الدسم.

2- حطي خليط الجيلاتين على نار خفيفة لحد ما يبقى لونه شفاف مع التقليب المستمر ، وده هياخد منك دقايق بس ، بمجرد ما الجيلاتين يدوب والمية تبقى صافية او شفافة ، وحطي في اعتبارك انك لو استخدمتي لبن بدل المية اللون مش هيبقى شفاف معاكي ، ببساطة بس استني لحد ما حبيبات الجيلاتين تدوب قبل ما تنتقلي للخطوة اللي بعدها.

3- ارفعي الجيلاتين من على النار وسيبيه يبرد لحد ما يوصل لدرجة حرارة الغرفة حوالي من 10 – 15 دقيقة ، وبعدها امزجيه مع اللبن كامل الدسم وقلبيهم مع بعض كويس بمضرب يدوي لمدة 20 – 30 ثانية.

4- ضيفي الفانيليا والسكر والبودرة لخليط اللبن ، وقلبيهم مع بعض لحد ما يمتزجوا كويس ، والخليط يبقى ناعم من غير اي كتل ، ولازم تستخدمي السكر البودرة ماتستخدميش سكر حبيبات ، ولو مش عايزة الكريمة حلوة اوي ممكن تكتفي بنص كمية السكر يعني معلقتين كبار (15 جرام) سكر بودرة ، وماتضيفيش فانيليا.

5- غطي الطبق اللي فيه الخليط بغلاف بلاستيك وحطيه في التلاجة ، وكل 15 – 20 دقيقة خرجي الخليط من التلاجة وقلبية بمضرب يدوي ، وبعدها رجعيه التلاجة تاني ، كرري ده كذا مرة لحد ما يمر من 60 – 90 دقيقة على الخليط في التلاجة.

الخليط وهو في التلاجة هيبدأ يتماسك وقوامه يتقل ، والتقليب كل شوية هيمنع المكونات انها تنفصل عن بعض.

ولنتايج افضل ممكن تبردي المضرب اليدوي اللي هتقلبي بيه الخليط في التلاجة ، ده هيساعد عى تسريع العملية ومنع الفصل.

6- طلعي الخليط من التلاجة ، وابدأي في خفقه بمضرب كهربا يدوي ، استمري في الخفق لحد ما قوامه يتقل ويبدأ في تكوين قمم ناعمة ، وحجمه هيتضاعف معاكي.

ولو مش متوفر مضرب كهربا يدوي ، ممكن تستخدمي خلاط كهربائي او محضر طعام يكون فيه مضارب للخفق.

7- كده الكريم شانتيه يبقى جاهز ، افضل حاجة انه يتحفظ في برطمان او علبة زجاجية بغطا ، لانه مش بس هيساعد في الحفاظ على النكهة ، ولكن كمان هيحافظ على قوامه ، اتجنبي الحفظ في العلب البلاستيك ، لان ممكن يأثر على نكهة الكريمة.

تقدري تستخدميه كطبقة علوية مع الوافل, الفطاير, الفراولة وغيرها ، او حشوات الكيك.

طرق عمل الكريمة من اللبن 2

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ميلون بان Melon pan اليابانية

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية

طريقة عمل حلوى اللدو الهندية