6 غلطات ممكن تعمليها في روتين العناية بشعرك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1147

ممكن نشوف ان غسل وتجفيف الشعر موضوع سهل مش محتاج اي حاجة ، ولكن في الواقع في غلطات كتير ممكن تعمليها ممكن تدمر صحة شعرك ، ممكن يبقى روتين العناية بالشعر عملية بسيطة عبارة عن غسل الشعر بالشامبو ، وتفكري انك بتعملي كل حاجة بشكل صح ، ولكن بتلاقي ان شعرك مش في افضل حالاته ، ده معناه ان في غلطات في روتين العناية بشعرك بتعمليها من غير ما تقصدي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 غلطات في روتين العناية بالشعر ، عشان تتجنبيها وتحافظي على شعرك صحي.

غلطات في روتين العناية بالشعر:

1- بتغسلي شعرك بطريقة غلط:

غسل الشعر وانتي واقفة ممكن تبقى طريقة مريحة ليكي ، ولكن قلبه على قدام وغسه بالشامبو هيديكي فوايد اكتر ، لو شعرك طويل قلبه هيسهل عليكي وضع منتجات التنضيف على الطبقات اللي تحت من الشعر ، كمان لو بشرتك حساسة ومعرضة لحب الشباب ، قلب الشعر وشطفه هيساعد على منع مشاكل الجلد ، لانه هيمنع منتجات العناية بالشعر والزيوت اللي في شعرك توصل لرقبتك وضهرك وتهيج بشرتك.

غلطات في روتين العناية بالشعر 1
غلطات في روتين العناية بالشعر 1

2- بتستخدمي الشامبو الجاف لو شعرك مش نضيف بس:

الشامبو الجاف يعتبر طريقة عملية لتجديد الشعر لو معندكيش وقت تغسليه ، ولكن هو في الحقيقة ممكن تبقى فوايده اكتر من ازالة الزيوت من الشعر ، لو شعرك ناعم رش الشامبو الجاف عليه هيديه دفعة فورية وهيبينه اكتر كثافة ، ولكن بننصحك متبالغيش في استخدام الشامبو الجاف كتير لانه ممكن يأدي لتراكم المنتج على فروة راسك ويسبب الحكة.

غلطات في روتين العناية بالشعر 2
غلطات في روتين العناية بالشعر 2

3- بتسيبي البلسم على الشعر فترة طويلة:

بلسم الشعر يعتبر خطوة اساسية في روتين العناية بالشعر ، لانه بيحمي الشعر وبيخليه انعم واسهل في فك تشابكه ، ولكن لما الموضوع يتعلق بالمدة اللي المفروض تسيبيه فيها على شعرك ، هنا يكون القليل هو الاكتر ، لان وضع بلسم الشعر لمدة طويلة ممكن يأدي لاجهاد خصلات شعرك ويخلي شكلها دهني ، ترك البلسم على شعرك لمدة ماتزيدش عن 3 دقايق هتكون كافية جدا للاستفادة بكل فوايدة.

غلطات في روتين العناية بالشعر 3
غلطات في روتين العناية بالشعر 3

4- بتستخدمي نفس الشامبو لفترة طويلة:

لما بتلاقي اخيرا شامبو مريحك ومناسب لشعرك ، بتفضلي تستخدميه طول الوقت ، ولكن في الواقع شعرك بيتعود على المنتج بمرور الوقت ، وفي النهاية هيبطل يعمل مفعول او يديكي نتيجة ، عشان كده بننصحك انك تبدلي بين 2 – 3 انواع من الشامبو والبلسم المختلفة وبدليها حسب الجو, جودة المية, وحالة شعرك.

غلطات في روتين العناية بالشعر 4

5- بتلمي شعرك كحكة وهو مبلول:

لو دايما متعودة بعد ما تخرجي من الحمام وشعرك لسه مبلول بتعمليه كحكة او ديل حصان ، على قد ما الطريقة مريحة للم الشعر ، الا ان العادة دي ممكن تضر شعرك وتتسبب في تكسره ، لان الشعر وهو مبلول بيكون اضعف ، والضغط الشديد عليه ممكن يأدي لاضعافه اكتر وتقصفه.

غلطات في روتين العناية بالشعر 5

6- مش بتسرحي شعرك قبل غسله:

عشان تتفادي تعقد وتشابك الشعر بعد الغسيل ، الافضل انك تسرحيه قبل ما تغسليه ، ده هيساعد على منع العقد والحفاظ عى الخصلات خالية من التشابك لفترة اطول.

غلطات في روتين العناية بالشعر 6

مقالات متعلقه

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة