ايه اللي هيحصل لجسمك لو صومتي 3 ايام!

ريهام محمود
ريهام محمود
420

الصيام ليه فوايد كتير للجسم ، وفي كتير من الانظمة الغذائية اللي بتعتمد على الصيام ، ومنها نظام صيام المية واللي سبق اتكلمنا عنه بالتفصيل قبل كده ، واللي بيعتمد عن الامتناع عن الاكل والشرب الا المية بس لفترة زمنية معينة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد صيام المية للجسم.

فوايد صيام المية للجسم:

1- خلايا جسمك هتتجدد ذاتيا بشكل اسرع:

صيام المية بيحفز التجديد الذاتي لخلايا الجلد ، والمتخصصين كشفوا ان عملية التجديد بتبدأ بعد 18 – 20 ساعة من الصيام وبتوصل لذروتها بعد 48 – 72 ساعة ، بالاضافة كمان ان عملية تجديد الخلايا ممكن انها تحمي من مرض الزهايمر وامراض القلب.

فوايد صيام المية للجسم 1
فوايد صيام المية للجسم 1

2- هيساعد على خفض ضغط الدم:

صيام المية ممكن يساعد في خفض ضغط الدم ، وهو واحد من اخطر الامراض اللي بيعاني منها العالم الحديث ، والصيام بيظهر نتايج فعالة جدا.

فوايد صيام المية للجسم 2
فوايد صيام المية للجسم 2

3- هيساعد على تعزيز التمثيل الغذائي:

هرمونات الانسولين واللبتين بتلعب دور مهم في عملية التمثيل الغذائي في الجسم ، الانسولين بيساعد على تخزين العناصر الغذائية من مجرى الدم ، واللبتين هو هرمون الامتلاء ، والابحاث اظهرت ان صيام المية بيخلي جسمك اكتر حساسية للهرمونات دي ، والمستوى الاعلى من الحساسية بيزود من فعالية الهرمونات دي ، وده معناه ان جسمك هيكون قادر على خفض نسبة السكر في الدم والوقاية من السمنة.

فوايد صيام المية للجسم 3
فوايد صيام المية للجسم 3

4- هيحمي الجسم من بعض الامراض المزمنة:

صيام المية بيقلل من مخاطر الاصابة بالامراض المزمنة ، بما فيهم مرض السكري وامراض القلب ، بالاضافة كمان ان الابحاث اثبتت ان صيام المية ممكن يساعد على تثبيط الجينات المسؤولة عن نمو الخلايا السرطانية ، وممكن انه يخلي كمان العلاج الكيميائي اكتر فعالية.

فوايد صيام المية للجسم 4

5- هيساعد على تعزيز وظائف المخ:

الصيام اتوصف لاول مرة كعلاج للصرع من اكتر من 2000 سنة ، بالاضافة ان الابحاث اثبتت ان الصيام بيساعد على تصفية الذهن, واعادة شحن الحواس مع تحفيز وظائف المخ ، الصيام كمان عنده القدرة على تحسين الوظائف الادراكية ، ووقف التدهور المعرفي المرتبط بالعمر ، وتقليل التنكس العصبي ، وتقليل تلف الدماغ ، وتحسين التعافي الوظيفي بعد السكتة الدماغية.

فوايد صيام المية للجسم 5

6- هيساعد على تقليل الوزن:

الفايدة الاكتر شيوعا المرتبطة بالصيام هي فقدان الوزن ، فقدان الوزن بيحصل بمجرد انتقال جسمك من حالة التغذية لحالة الصيام ، لانه مع عدم وجود اكل لحرقه للحصول على الطاقة ، هيبدأ الجسم في حرق دهون جسمك (الوقود المخزن) عشان تقدري تواصلي نشاطك ، في يوم صيام لمدة 24 ساعة ، هتفقدي حوالي 1/3 او ½ رطل من وزن الدهون ، مش وزن المية.

فوايد صيام المية للجسم 6

هل جربتي صيام المية قبل كده؟ هل فكرتي قبل كده تمشي على نظام قاسي زي ده؟

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب