ازاي تحضري بشرتك قبل المكياج

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
906

تحضير البشرة قبل المكياج من الخطوات المهمة جدا  ، لانه مش بس بيخلي البشرة ناعمة وجاهزة لتطبيق كريم الاساس ، ولكن كمان بيساعد على الحفاظ على مكياجك فترة اطول ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على خطوات تحضير البشرة قبل المكياج بالتفصيل.

خطوات تحضير البشرة قبل المكياج:

1- استخدمي غسول مقشر:

بشرتك مش هتتغير بشكل فوري باستخدام غسول عادي او اليومي بتاعك ، ولكن في بعض انواع الغسول اللي بتضيف توهج فوري لبشرتك وبتخلصك من خلايا الجلد الميتة والاوساخ ، وهي انواع الغسول المقشر اللي بيكون فيها حبيبات صغيرة لتنضيف وتقشير البشرة في نفس الوقت ، ممكن تستخدمي غسول fair & lovely fairness clean-up ، واعملي ده دايما كخطوة تحضيرية منتظمة قبل المكياج.

تحضير البشرة قبل المكياج 1
تحضير البشرة قبل المكياج 1

2- افركي بشرتك بمكعب تلج:

فرك البشرة بالتلج ليه فوايد كتير ، خصوصا لما تستخدمية كخطوة تمهيدية لوضع المكياج ، بمجرد ما تغسلي وشك ، افركي مكعب تلج على بشرتك ، ده هيأدي لتحسين الدورة الدموية واضافة توهج لبشرتك ، بالاضافة كمان انه هيهدي العيون المرهقة ، وهيساعد على تصغير المسام.

تحضير البشرة قبل المكياج 2
تحضير البشرة قبل المكياج 2

3- استخدمي كريم مرطب مكثف:

لو بشرتك جافة يبقى لازم تعرفي انك محتاجة لمطرب ترطيبه قوي ، ولو بشرتك بتتقشر او فيها حكة ، اتأكدي من الاعتماد على كريم يخلي بشرتك مرنة قبل وضع المكياج.

استخدمي كريم مرطب مكثف عشان يديكي ترطيب عالي ويستمر معاكي لفترة طويلة ، وفي نفس الوقت يكون بيمتص بسهولة على البشرة ، وحاولي تعتمدي على مرطبات يكون داخل في مكوناتها فيتامين سي وحليب ، لان المكونين دول بيساعدوا في الحفاظ على ترطيب البشرة بشكل مكثف قبل وضع المكياج.

تحضير البشرة قبل المكياج 3
تحضير البشرة قبل المكياج 3

4- اتأكدي من استخدام البرايمر:

من اهم خطوات التحضير قبل وضع المكياج هو استخدام البرايمر ، البرايمر هو المنتج اللي بيساعد اولا على منع لمعان البشرة لانه بيمتص كل الزيوت الزيادة من بشرتك ، وبيساعد ان المكياج يدوم فترة اطول ، وبيخفي المسام الواسعة ، وبيهيء بشرتك لوضع كريم الاساس.

تحضير البشرة قبل المكياج 4

5- ماتنسيش مرطب الشفايف:

قبل وضع الروج ، اتأكدي من ترطيب شفايفك ، لان لو شفايفك جافة او متشققة الروج هيتشقق وهيبقى شكله سيء على شفايفك ، وعشان تضمني ان شفايفك تبقى مترطبة ، اتأكدي من وضع مرطب الشفايف وسييه على الاقل 5 دقايق ، قبل ما تحطي الروج.

تحضير البشرة قبل المكياج 5

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر