5 حاجات لازم تتجنبي تعمليهم تماما لو بشرتك جافة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
723

اصحاب البشرة الجافة بس هما اللي هيبقوا عارفين قد ايه بيبقى محبط التعايش معاها ، بسبب مشاكلها من البقع الجافة, الاحمرار, حكة الجلد اللي تعتبر من المشاكل الشائعة للنوع ده من الجلد ، وكمان اختيار المكياج للبشرة الجافة بشكل غلط هيزود مشاكلها ، مش بس هيزود الجفاف ، ولكن كمان هيزود من مشكلة البقع الجافة ، وده هيخلي بشرتك مقشرة ، ولكن كل المشاكل دي ليها حل باتباع شوية نصايح لتجنب الجفاف ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على 5 حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة للابد.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة:

1- تجفيف الوجه قبل وضع المرطب:

لو بعد ما بتغسلي بشرتك بالغسول بتجففيها بالفوطة ، دي عادة محتاجة انك توقفيها في اسرع وقت ممكن ، لانه حسب اللي اكده الخبراء ، ان افضل وقت للترطيب هو بعد تنضيف البشرة مباشرة من غير ما تجففيها بالفوطة ، الحيلة البسيطة دي هتساعد على ترطيب بشرتك بشكل مكثف.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 1
حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 1

2- الاستحمام بالماية السخنة والتعرض للبخار:

الماية السخنة بتزيل الزيوت الطبيعية من بشرتك ، وده هيخليها تجف اكتر ، واكيد دي اخر حاجة انتي عايزاها تحصل لبشرتك اللي اصلا جافة ، عشان كده بننصحك في المرة الجاية اللي تاخدي فيها شاور ، نضفي بشرتك بالماية الفاترة بدل السخنة.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 2
حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 2

3- بتغسلي وشك كتير:

مافيش شك ان تنضيف البشرة مهم جدا لكل انواع البشرة ، ولكن مع ذلك المفروض ماتغسليش وشك اكتر من مرتين في اليوم ، واتأكدي من استخدام غسول مخصوص للبشرة الجافة ، واستخدميه بلطف على بشرتك ، ولو محتاجة تغسلي وشك بعد الجيم جربي استخدام منتج تنضيف من غير غسل الوش زي ماء ميسيلار لتجنب جفاف بشرتك اكتر.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 3

4- بتستخدمي مكياج مات:

في حين ان روتين العناية بالبشرة هو مفتاح التعامل مع البشرة الجافة ، الا انه نوع المكياج اللي بتستخدميه بيلعب دور رئيسي في شكل بشرتك ، ورغم ان المكياج المات موضة جدا ، الا انه استخدامه هيخلي بشرتك جافة اكتر وهيظهر البقع الجافة بشكل اكبر ، عشان كده يعتبر افضل اختيار لصاحبة البشرة الجافة هو المكياج اللامع ، دوري دايما على المنتجات السائلة اللي ليها لمسة نهائية لامعة.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 4

5- تخطي السيروم:

لو بشرتك جافة ، يبقى ماتفكريش حتى انك تستغني عن السيروم ، استخدام سيروم البشرة المناسب تحت المرطب هيساعد على تغذية وترطيب البشرة الجافة ، لانه مليان بالمكونات النشطة وليه ملمس مائي خفيف على البشرة ، وده بيخليه بيتغلغل في الجلد ويوفر الترطيب مباشرة للطبقات العميقة لترطيب افضل.

حاجات تجنبيها للتخلص من البشرة الجافة 5

مقالات متعلقه

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة