5 فوايد للكاكاو ماكنتيش تعرفيها قبل كده هتغير حياتك للافضل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
587

كتير مننا بيحب الكاكاو وبيستمتع بيه كمشروب سخن لذيذ ، لكن القليل يعرف الفوايد الصحية الكبيرة اللي بيوفرها الكاكاو للجسم ، واللي تم استخدامه في الثقافات القديمة كدواء ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد الكاكاو الصحية.

فوايد الكاكاو الصحية:

1- ممكن انه يساعد على تخفيف تقلصات الدورة الشهرية:

لو بتدوري على حاجة تساعدك على تسكين آلام الدورة الشهرية بشكل طبيعي ، اكل قطعة شوكولاتة غامقة هتكون هي الحل الامثل ليكي ، الشوكولاتة الغامقة بتحتوي على نسبة عالية من الكاكاو اللي بيحتوي على مادة مغذية وهي المغنيسيوم ، وجسمك بيحتاج للمغنيسيوم عشان يفضل في صحة جيدة ، ولو بتعاني من آلام في مناطق زي الوركين, الفخدين, البطن ، المغنيسيوم الموجود في الشوكولاتة الغامقة يعتبر حل سريع لتهدئة عضلات الرحم.

فوايد الكاكاو الصحية 1
فوايد الكاكاو الصحية 1

2- هيقلل من فرص الاصابة بالسمنة:

لو فاكرة ان الكاكاو بيسبب زيادة الوزن ، هتتفاجئي ان الحقيقة عكس كده ، الكميات الصحية من الشوكولاتة الغامقة في الواقع بتساعد على التحكم في الوزن.

الكاكاو بيحتوي على المغذيات النباتية ، وهي مادة من النباتات وبتكون صحية جدا ، كمان الكاكاو منخفض في الدهون والسكر ورائع جدا لزيادة مستويات الطاقة في الجسم وفي نفس الوقت هيخليكي تحسي بالشبع ، عشان كده لو انتي عايزة حل صحي لفقدان الوزن من غير ما تحسي بالجوع طول الوقت ، مسحوق الكاكاو هيكون علاج طبيعي لده.

فوايد الكاكاو الصحية 2
فوايد الكاكاو الصحية 2

3- ممكن انه يساعد المصابين بالربو والحساسية:

الربو ممكن يكون مرض مخيف ومهدد للحياة ، ولكن احنا بنقولك ماتقلقيش في حل ممكن تعمليه لتجنب نوبات الربو ، الكاكاو بيحتوي على مركبين مهمين هما الثيوبرومين والثيوفيلين ، والاتنين يعتبروا مضادين للربو ، الاول وهو الثيوبرومين بيساعد على تهدئة الممرات الهوائية في الرئتين والوقاية من سرطان الرئة لانه بيقلل من مخاطر الحساسية ، اما الثيوفيلين بيساعد المسالك الهوائية على الاسترخاء وليه خصائص مضادة للالتهابات.

فوايد الكاكاو الصحية 3
فوايد الكاكاو الصحية 3

4- بيساعد على تحسين المناعة:

يعتبر الكاكاو رائع لتحسين المناعة لانه بيحتوي على خصائص مضادة للاكسدة بتساعد عى تعزيز تدفق الدم ، وبتحافظ على الامعاء صحية ، وبتساعد على الاسترخاء ، ونتيجة لده هتحسي بتوتر اقل ، كمان الكاكاو بيحتوي على مركبات الفلافونول ، وهي السبب الرئيسي لتحسين وظيفة المناعة ، كمان بتساعد على خفض ضغط الدم, ومنع تجلط الدم, وتقليل الالتهاب.

فوايد الكاكاو الصحية 4

5- ممكن انه يفيد الاسنان والجلد:

الكاكاو رائع جدا لحماية اللثة من المشاكل وتسوس الاسنان ، لانه بيحتوي على مادة البوليفينول اللي بتساعد على محاربة الحمض اللي بيهاجم مينا الاسنان (المادة البيضا اللي بتغطي الاسنان).

والكاكاو مش بيساعد بس في الحفاظ على صحة الاسنان ، ولكن هو مفيد كمان لبشرتك ، ممكن تكوني فاكرة ان الشوكولاتة بتسبب حب الشباب ، ولكن دي خرافة مثبتة واعتقاد غلط ، لانه في الواقع هي ممكن تفيد بشرتك ، بتساعد على حماية البشرة من اشعة الشمس وبترطب البشرة بشكل عام.

فوايد الكاكاو الصحية 5

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان