ايه اللي ممكن يحصل لجسمك لو نمتي مع وضع مخدة بين الركبتين

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1332

وقت النوم تقريبا هو اكتر وقت بنستناه في نهاية اليوم بعد تعب وضغط طول اليوم ، ومع ذلك ، رغم انها حاجة فسيولوجية وبنعملها كل يوم ، الا انه في بعض العادات السيئة اللي ممكن تأثر على راحتنا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقدم لك نصايح لتحسين نومك ، وهنتعرف على فوايد اضافة مخدة لروتين نومك.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك:

1- هتساعد على تحسين وضع الضهر:

بعض اوضاع النوم بتكون افضل للعمود الفقري اكتر من غيرها ، عشان كده وضعية النوم مهمة جدا ، والابحاث اظهرت اننا لو نمنا بشكل غير متماثل او الجسم مش واخد وضع مظبوط ، ده ممكن يسبب تلف في بنية العمود الفقري ، عشان كده بينصح بالنوم مع وضع مخدة بين الركبتين لما تنامي في وضع الجنين ، ده هيساعدك ان جسمك يبقى في وضع صحيح اثناء النوم.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 1
فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 1

2- بتمنع عرق النسا وآلام اسفل الضهر:

بعض الاشخاص بيعانوا من آلام الضهر المزمنة ، ولكن وضع مخدة بين الساقين ممكن انه يساعد في محاذاة الحوض مع الوركين ، وده هيقلل الضغط ، وبالتالي هيمنع الالم المستمر في المنطقة دي ، واللي بيحصل بشكل اساسي بسبب سوء توزيع وزن الجسم عند النوم.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 2
فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 2

3- هيخلي النوم اثناء الحمل مريح اكتر:

بغض النظر انتي بتفضلي النوم على جنبك اليمين او الشمال ، المتخصصين بينصحوا بالنوم على الجنب اثناء فترة الحمل مع استخدام مخدة بين الساقين ، لانها هتساعد  بشكل كبير على توزيع الوزن وتقليل توتر الضهر ، والحفاظ على العمود الفقري في وضع محايد ، وفي نماذج مخدات معمولة مخصوص للحوامل ، على شكل حرف C و U عشان تناسب شكل الجسم.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 3
فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 3

4- حطي المخدة بشكل صح:

– وقت النوم نامي في وضع الجنين.

– اتجنبي انه يبقى في فراغ بين وسطك والمرتبة اثناء النوم.

– حطي المخدة عند الجزء العلوي من فخدك عشان تحافظي على محاذاة الوركين.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 4

5- ممكن كمان تحطي المخدة تحت الركبتين:

لو بتفضلي النوم على ضهرك ، تقدري تستخدمي مخدة تحت الركبتين لدعم عمودك الفقري اثناء النوم ، ده هيساعد كمان على تقليل آلام الضهر ، حتى لو عندك الم في اي جنب ، يعتبر الوضع ده من افضل اوضاع النوم اكتر من النوم على الجنب ، لانه بيحافظ على ضهرك في وضع محايد.

تقدري كمان تستخدمي فوطة او مخدة صغيرة تانية لدعم الخصر بحيث يكون جسمك في محاذاة والوزن متوزع بالتساوي ، كمان هتمنعك من الحركة او التدحرج في السرير اثناء النوم.

فوايد اضافة مخدة لروتين نومك 5

مقالات متعلقه

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك

ليه النوم على الكنبة ممكن يكون مضر ليكي صحيا

ليه النوم على الكنبة ممكن يكون مضر ليكي صحيا

6 وضعيات للنوم مريحة وهتخليكي تنامي بشكل أعمق كل ليلة

6 وضعيات للنوم مريحة وهتخليكي تنامي بشكل أعمق كل ليلة