ازاي تتخلصي من دهون الجسم اثناء الحمل

ريهام محمود
ريهام محمود
484

في كتير من الفوايد هترجع عليكي من المشي على نظام صحي اثناء الحمل ، لانه في الفترة دي المفروض تفكري في اكتر من نفسك ، لان في جنين بيكبر جواكي لازم تهتمي بصحته هو كمان ، واي واحدة خلال الفترة دي مش بتبقى حابه انها تكتسب وزن كتير عشان تقدر تخسس وزنها بسرعة بعد الولادة ، وبيكون السؤال اللي بيلح على اي ست حامل هو طريقة فقدان دهون الجسم اثناء الحمل ، وده اللي هنعرفه النهاردة مع بعض من خلال السطور الجاية.

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل:

الحاجة المهمة هنا ، هي فقدان دهون الجسم مش الوزن ، لانه اثناء الحمل المفروض انك تكتسبي وزن الا اذا كان نصيحة الدكتور انك تفقدي بعض الوزن.

ولحسن الحظ انك تقدري تحافظي على لياقتك اثناء فترة الحمل ، الحفاظ على لياقتك اثناء الحمل بيقلل من المضاعفات طول فترة الحمل ، وهيساعدك على التعافي بشكل اسرع بعد الولادة ، وانتي وطفلك هتكون صحتكم افضل.

الخطوة 1: التمرين

التمرين هيساعدك على فقدان دهون الجسم اثناء الحمل ، وممارسة التمارين مفيدة كمان لنمو طفلك ، وهتساعدك على عدم زيادة الوزن بسرعة كبيرة.

بننصحك بالتمرين 5 ايام في الاسبوع والمزج بين تمارين الكارديو وتمارين بناء القوة ، على سبيل المثال ، ممارسة تمارين الكارديو لمدة 15 – 30 دقيقة ، وتمارين القوة لمدة 15 – 30 دقيقة.

ولو معندكيش وقت كفاية ، ممكن تمزجي بين تمارين الكارديو وتمارين القوة عن طريق ممارسة تمارين HIIT.

ولو انتي مش بتمارسي تمارين بقالك فترة طويلة او ماسبقش ليكي ممارسة تمارين ، ابدأي ببطء وبتمارين قليلة عشان مترهقيش جسمك ، وتقدري تزودي بالتدريج مع الوقت لما تلاقي نفسك مستعدة لده.

بعد التلت الاول من الحمل:

اتجنبي تمارين الارتداد, التنافر, القفز ، ومتعمليش تمارين وانتي نايمة على ضهرك بعد التلت الاول من الحمل ، لو بتعملي تمارين مسطحة على ضهرك ، في الحالة دي الطفل والرحم هيضغطوا على الوريد الاجوف ، وده الوريد الرئيسي اللي بيضخ الدم لقلبك.

اسمعي جسمك:

لو حسيتي بدوخه ، او بعدم راحة على غير المعتاد ، او غثيان او غيرها من الاعراض في الحالة دي انتي محتاجة ترتاحي لحد ما تحسي بتحسن ، اقعدي واشربي ماية وكلي وجبة خفيفة لاستعادة طاقتك.

لو بتعاني من آلام حادة في بطنك ، اتصلي بالدكتور بتاعتك فورا ، لانها ممكن تبقى حاجة خطيرة ، عشان كده الافضل انك تبقي في الامان ليكي ولطفلك.

لو بتعاني من الم شديد تاني يوم التمرين ، يبقى قللي من عدد عدات التمرين في المرة الجاية اللي هتمارسي فيها رياضة.

في فرق بين التقرح وعدم القدرة على الحركة ، لو مش قادرة تتحركي من غير الم مفرط ، يبقى ريحي نفسك كام يوم ، وبعدها ارجعي مارسي تمارين مرة تانية.

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 1
فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 1

اليوجا:

اليوجا هي شكل تاني من اشكال التمرين مفيد جدا ليكي ولطفلك.

اليوجا هتساعدك على تخفيف مشاكل الضهر بسبب الوزن الزيادة اللي انتي شايلاه ، وهتقلل من التشنجات اللي ممكن تحصلك ، اليوجا هتساعد على تمديد الجسم والتخلص من التوتر الجسدي.

اليوجا تعتبر كمان طريقة رائعة للتأمل وتخفيف التوتر الاضافي اللي ممكن تتعرضي لها اثناء الحمل ، وده بدوره هيساعدك على التخلص من دهون الجسم.. شوفي من هنا 6 نصايح سهلة هتساعدك ترجعي جسمك زي قبل الحمل.

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 2
فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 2

الخطوة 2: الاكل الصحي

نظامك الغذائي كمان هيكون مفيد جدا في فقدان دهون الجسم ، ومش بنقول انك تمشي على دايت او حمية لان ده مش صح لانه اثناء الحمل انتي محتاجة العناصر الغذائية الاساسية ، وده مش الوقت المناسب للدايت.

ولكن ده وقت اختيار الاكلات الصحية ، كلي 5 – 6 وجبات صغيرة في اليوم ، مع التركيز على “صغيرة” لانه مش المفروض تاكلي وجبات كاملة ، اكل 5 – 5 وجبات صغيرة هيخليكي تاكلي كل 2 – 3 ساعات وده هيخليكي حاسه بالشبع لفترة اطول ، وهيساعدك انك متاكليش وجبات خفيفة غير صحية.

مع وجباتك زودي من اكل البروتينات الخالية من الدهون, الكربوهيدرات الصحية, الخضروات ، وقللي من السكر المعالج, الصوديوم العالي “الملح”, الوجبات الجاهزة ، او لو تقدري انك تستغني عنهم تماما هيكون افضل.

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 3

من الوجبات الخفيفة الصحية اللي ممكن تعتمدي عليها وهتخليكي حاسه بالشبع لفترة اطول وهتحافظ على طاقتك اثناء الحمل.

– الفاكهة او الخضار.

– زبادي بالفواكة او الجرانولا.

– تفاح مع جبنة او زبدة فول سوداني.

– مزيج من الحبوب الكاملة مع المسكرات والبذور.

– كراكرز او خضار مع سلطة حمص.

– عصاير منزلية.

– موز وزبدة الفول السوداني.

– زبدة الفول السوداني وشرايح الموز على التوست.

– بار الالياف ، ودي هتساعدك على التبرز بسهولة.

– رقائق التورتيلا مع تغميسة بالافوكادو.

– ½ ساندوتش تونة.

– بار بروتين.

– بيض مع سبانخ على مافن انجليزي او توست.

– جبنة مع فاكهة.

– عنب مع مكعبات جبنة شيدر.

– سلطة فواكة (قطعي الفاكهة وضيفي لها شوية عصير ليمون وعسل).

– ساندوتش جبنة مع الخيار والشبت.

– العنب المجمد مع الجبنة.

طبيعي اثناء الحمل اي واحدة بتحس برغبة شديدة في الاكل ، مش المفروض انك تتجنبي الرغبة الشديدة دي طول فترة الحمل ، ولكن كلي باعتدال ، واعتمدي على وجبات خفيفة صحية.

اشربي ماية كتير ، بما يتناسب مع وزن جسمك ، تقريبا نص وزن جسمك بالاوقية ، على سبيل المثال لو انتي وزنك 72 كيلو ، المفروض تشربي 10 كوبايات ماية في اليوم.

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل 4

التغذية الصحية اثناء فترة الحمل: الاكلات المهمة واللي المفروض تتجنبيها

التغذية الصحية اثناء فترة الحمل
التغذية الصحية اثناء فترة الحمل

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة