8 حيل هندية قديمة هتفرق في حياتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
784

الهنود من الشعوب اللي دايما بيعتمدوا في حياتهم على الطرق التقليدية القديمة لعمل توازن بين جسمهم وعقلهم ، وسواء كنتي عايزة تعملي تغيير جذري في حياتك او بس تعملي مجرد دمج لبعض العادات الصحية ، النهاردة هنشارك معاكم 8 حيل هندية قديمة لتحسين حياتك.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك:

1- نضفي جسمك بالفرشة الجافة:

تقنية التنضيف بالفرشة الجافة بتساعد على تقشير الجلد ، والمفروض تبدأي من اول الكاحلين وتتحركي لفوق باتجاه القلب مع عمل ضربات قوية بالفرشة ، لتحفيز الجهاز اللمفاوي على ازاالة السموم ، بالاضافة انه بيقشر الجلد وبيقلل من السيلوليت ، وبالتالي ده هيخلي بشرتك ناعمة ، بالاضافة ان التقنية دي هتساعدك على الاسترخاء بعد يوم طويل ومتعب.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 1
حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 1

2- دخلي التوابل في اكلاتك:

التوابل ممكن تعمل اكتر بكتير من انها تدي نكهات لاطباقك ، ممكن انها تقدم خصائص علاجية ، على سبيل المثال ، ممكن تجربي الكركم لتقليل الالتهاب وحماية قلبك ، والزنجبيل للمساعدة على الهضم ، والقرفة لتنظيم نسبة السكر في الدم ، والبهارات كمضادات للبكتيريا ممكن انها تساعد على محاربة العدوى.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 2
حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 2

3- دلعي نفسك بمساج خاص:

ممكن تدمجي مساج خاص لعلاج توتر العضلات العام في الجسم ، ومن انواع المساج الهندية القديمة هي مساج العجين والزيت ، وبيكون عبارة عن قطعة عجين مرتفعة بتتحط على نقطة معينة في الجسم وتكون مفرغة من النص ، وفي وسطها يتحط كمية من الزيت السخن ، الغرض من الزيوت هو تغذية الانسجة الاساسية.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 3
حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 3

4- حافظي على الفم نضيف:

لون لسانك ممكن يكون حاجات كتير عن صحة فمك ، لو لاحظتي ان اللسان لونه ابيض ، بننصحك تجربي التكنيك ده ، وهو عبارة عن استخدام اداة منحنية لكشط اللسان للتخلص من البكتيريا الضارة والقضاء على رائحة الفم الكريهة وتحسين حساسية براعم التذوق ، تقدري تستخدمي مكشطة اللسان (هتلاقيها متوفرة في الصيدلية) ، او تستخدمي معلقة تكون مصنوعة من النحاس او النحاس الاصفر.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 4
حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 4

5- اعملي القدر المناسب من التمارين الرياضية:

كلنا عارفين الاثار الايجابية لممارسة الرياضة والمواد الكيميائية اللي بيتم انتاجها بعد الرياضة وبتحسسك بالرضا ، والمعروفة باسم الاندروفين ، اللي بيطلقها الجسم بعد التمرين ، ولكن الافراط في التمرين ممكن يبقى مرهق للجسم ، عشان كده بننصحك بخفض مقدار الرياضة اللي بتمارسيها للنص ، ممكن تمارسي رياضة خفيفة زي المشي, اليوجا, او حتى الرقص.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 5

6- مارسي التأمل:

دي تعتبر من اكتر العادات اللي ممكن تغير حياتك لو دخلتيها في روتينك اليومي ، لان صحتنا بشكل عام بتعتمد على التوازن بين الجسم والعقل ، لان بعض العوامل زي التوتر, الارق, القلق يبقى ليها تأثير سلبي على اجسامنا ، وبصرف النظر عن ان التأمل  يعتبر اداة للتحكم في الاعراض دي ، الا انه التأمل المنتظم هيوفرلك كمان نظرة ايجابية اكتر للحياة.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 6

7- مارسي تمارين التنفس:

التنفس هو اول واخر حاجة بنعملها في حياتنا ، وعادة مش بنديه اهتمام كبير ، الا انه ممارسة تمارين التنفس مع التأمل واليوجا ، تعتبر هي المثلث المثالي لعملية الشفاء والشعور بالرضا ، تمارين التنفس ممكن يبقى ليها تأثير ايجابي من خلال منح الجسم طاقة اكتر ، ومساعدتنا على الاسترخاء ، والتركيز.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 7

8- جربي السر الهندي ده لشعر صحي:

استخدام الزيوت ليه تأثير ايجابي جدا على الشعر وبيساعد على تحسين جودة وملمس وكثافة الشعر ، وعشان ده يديكي نتيجة لازم تعمليه بانتظام ، من مرتين لتلات مرات في الاسبوع ، ويكون على الشعر الجاف ، امشي على الخطوات دي عشان تديكي النتيجة المطلوبة:

– حطي كام معلقة من الزيت في طبق صغير وسخنيه على النار لحد ما يبقى دافي.

– صبي خيط رفيع من الزيت على تاج الراس ، واضغطي بخفة على المنطقة براحة ايدك حوالي 8 مرات ، الطريقة دي بتحفز الدورة الدموية وبالتالي نمو بصيلات الشعر ، اخر حاجة دلكي المنطقة.

– بعدها صبي كمية من الزيت على اعلى نقطة في الراس ودلكيها.

– صبي باقي الزيت على فروة راسك واستخدمي صوابعك لتدليك فروة الراس كلها في حركة دائرية.

– ممكن تسيبي الزيت على الشعر لمدة ساعة او ساعتين او طول الليل ، وبعدها اغسليه.

حيل هندية قديمة لتحسين حياتك 8

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها