حيل ونصايح موضة كل بنت محتاجة تعرفهم

ريهام محمود
ريهام محمود
9120

اي بنت بيكون نفسها تبقى ماشية على الموضة وفي نفس الوقت تحافظ على شياكتها واناقتها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك مع كل بنات حوا حيل ونصايح موضة هتساعدك على دمج وتنسيق القطع المختلفة مع بعض.

حيل ونصايح موضة:

خليكي بسيطة:

اول واهم قاعدة او نصيحة هي البساطة ، خليكي بسيطة من خلال اختيار التيشرتات الاساسية زي تيشرتات الرسوم المتحركة, الكوميك جرافيك او الرسوم الكوميدية, الجينز, الجيبة, الشورتات, الفساتين ، وماتنسيش تمزجي الانماط المختلفة مع بعض ، على سبيل المثال ، لو لابسة جيبة او فستان فلورال مع توب مخطط او العكس ، في الحالة دي البسي شوز ملون بلون واحد مع اختيار شنطة واكسسوارات بسيطة.

حيل ونصايح موضة 21
حيل ونصايح موضة 21

الطبقات:

الطبقات هي واحدة من نصايح الموضة اللي لازم كل بنت تعرفها ، البسي بعض القطع مع بعض بطرق مختلفة عشان تضيفي لوك طبقات ، على سبيل المثال ، ممكن تلبسي تيشرت طويل تحت سويتر بحجم كبير وتنسقي معاهم شورت تحته ليجينج او تنسقيهم مع جيبة او فستان وهيكون لوك مناسب للخريف والشتا ، ممكن كمان تلبسي اتنين سويتر فوق بعض لو الجو بارد ، وافتكري دايما لما تيجي تلبسي الطبقات ما تلبسيش حاجات كتير في وقت واحد لاه هيطلع الشكل فوضوي اكتر من انه انيق.

حيل ونصايح موضة 60
حيل ونصايح موضة 60

مزج الانماط المختلفة مع بعض:

النصيحة دي لازم تدوري وتشوفي لوك كتير ليها عشان تعرفي تنسقي صح لان مش كل الانماط ممكن تدمجيها مع بعض ، بعض الانماط بتبقى حلوة جدا مع بعض ، والبعض ماينفعش دمجهم ، افتكري دايما تعملي توازن في اللوك عن طريق دمج قطعة واحدة منقوشة مع قطع سادة لباقي الطقم.

حيل ونصايح موضة 61
حيل ونصايح موضة 61

تأثير اختيار الشوز على اللوك:

من النصايح المهمة هي اختيار الشوز المناسب للوك ، سواء كانت احذية فلات او بكعب ، وخليكي جريئة ومتخافيش من تجربة حاجات جديدة ، زي اختيار شوز بألوان ملونة مختلفة بدل الاعتماد على اللون الابيض والاسود بس او احذية البالرينه.

حيل ونصايح موضة 62
حيل ونصايح موضة 62

الاكسسوارات:

الاكسسوارات زي الاحزمة, السكارف, العقد او السلاسل تقدري تستخدميها لاضافة لاضافة لون او طبعة للوك السادة ، ممكن كمان تجربي تلبسي حلقان باحجام مختلفة لان الحلقان الصغيرة بتبين الوش اكبر من الطبيعي ، وبننصحك تجربي اشكال مختلفة من الاكسسوارات قدام المرايا وتشوفي المناسب اكتر عليكي.

حيل ونصايح موضة 63
حيل ونصايح موضة 63

افكار بالصور لتنسيق اللوك بتاعك:

مقالات متعلقه

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

14 قاعدة ملابس اساسية محتاجة تعرفيها

14 قاعدة ملابس اساسية محتاجة تعرفيها