8 اوضاع يوجا هندية هتساعدك على النوم بعمق

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
553

اليوجا من الحاجات اللي ليها فوايد كتير جدا ، والدراسات كشفت ان اليوجا بتحسن النوم وبتخفف من التوتر بشكل كبير عند النساء ، سواء كنتي حامل او لا, او سنك كبير, وحتى مفيدة للاطفال للاطفال المصابين بطيف التوحد ، 10 دقايق بس من اليوجا ممكن انها تعمل المعجزات على المدى الطويل ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 8 اوضاع يوجا لنوم عميق.

اوضاع يوجا لنوم عميق:

1- وضع Supta Baddha Konasana:

اقعدي, اتني الركبتين, اجذبي الكعبين ناحية الحوض, وخلي الركبتين على الجنبين, وانحني للخلف, وريحي ايديكي على طول جسمك ، اتأكدي ان عمودك الفقري مفرود وحافظي على منحنى اسفل الضهر بشكل طبيعي ، اثبتي على الوضع ده لمدة 10 دقايق ، الوضع ده بيحسن الدورة الدموية وبيخفف الصداع.

اوضاع يوجا لنوم عميق 1
اوضاع يوجا لنوم عميق 1

2- وضع Uttanasana:

اقفي بشكل مستقيم ورجليكي جنب بعض والذراعين جنبك ، ابدأي في الانحناء للامام ببطء ، الراس والجزء العلوي من الجسم ، وبعدين الجزء السفلي من الجسم ، المسي الارض بالكفين والركبتين مفرودين ، واتأكدي من استقامة الساقين والذراعين.

اثبتي على الوضع لمدة 30 ثانية لحد دقيقتين ، على حسب قدرتك على التحمل ، الوضع ده بيحسن الهضم وبيحرق دهون البطن.

اوضاع يوجا لنوم عميق 2
اوضاع يوجا لنوم عميق 2

3- وضع Utthan Pristhasana:

اسندي على الارض بالركبتين وبايدك ، اتقدمي لللامام على ايدك ، وافردي ركبة ورا واتني التانية ، واتأكدي ان ركبتك فوق الكاحل على طول ، ولازم يكون الوزن في الوركيين متساويين.

لو عندك مرونة بشكل كافي ، ممكن تنزلي لتحت على الساعدين ، اثبتي على الوضع ده لمدة 5 – 10 انفاس.

اوضاع يوجا لنوم عميق 3
اوضاع يوجا لنوم عميق 3

4- وضع Viparita:

نامي على ضهرك على بعد كام بوصة من الحيطة ، ويكون وشك الناحية التانية ، واظبطي وضعك بحيث تكون المؤخرة قريبة من الحيطة وجسمك يشكل زاوية 90 درجة ، بمجرد ما تحسي انك مرتاحة في الوضع ، خلي الذراعين جنبك ، وارخي ضهرك وكتفك ، وابدأي في ملاحظة انفاسك ، استمري في الوضع ده لمدة 3 – 15 دقيقة.

اوضاع يوجا لنوم عميق 4
اوضاع يوجا لنوم عميق 4

5- وضع Paschimottanasana:

اقعدي على الارض مع وضع الساقين مفرودين قدامك ، خدي شهيق وانتي فاردة ايدك فوق راسك ، واثناء الزفير انحني ببطء لقدام ، وحاولي تمسكي صوابع رجلك بايديكي ، وماتنسيش تحافظي على ضهرك مستقيم ، والنقطة المهمة هنا انك الفخدين يلمسوا بطنك والركبتين يلمسوا جبهتك ، اثبتي على الوضع على قد ما تقدري.

اوضاع يوجا لنوم عميق 5
اوضاع يوجا لنوم عميق 5

6- وضع Savasana:

استرخي على ضهرك على سطح صلب ، خلي الذراعين والساقين بعيد عن بعض ، وخلي جسمك مسترخي تماما ، وخلي الذراعين اتجاههم لفوق ، واتنفسي بعمق وببطء.

اثبتي على الوضع ده لمدة 10 – 12 دقيقة ، بمجرد ما تخلصي الوضع ده ، لفي على جنب واحد واثبتي لمدة دقيقة ، بعدها ارجعي لوضع الجلوس.

اوضاع يوجا لنوم عميق 6

7- وضع Supta Matsyendrasana:

نامي على ضهرك واتني الركبتين ، لفي الوركين لجنب واحد ، مدي رجل واحدة ، افردي ذراعك للجنب ولفي راسك للاتجاه المعاكس من رجلك المفرودة ، حافظي على الوضع ده لمدة 30 ثانية لحد دقيقة واحدة ، كرري نفس الحركة للجنب التاني.

اوضاع يوجا لنوم عميق 7

8- وضع Malasana:

اقفي وضهرك مستقيم ورجليكي متباعدة عن بعض ، انزلي بجسمك في وضع القرفصاء واصابع القدمين تبقى في اتجاه بره ، وحافظي على استواء القدمين على الارض ، انحني للامام بين الفخدين والركبتين ، وحطي كفين الايدين قصاد بعض ، اثبتي على الوضع ده لمدة 30 – 60 ثانية.

اوضاع يوجا لنوم عميق 8

مقالات متعلقه

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

ازاي توقفي التفكير اللي بيخليكي صاحية طول الليل

ازاي توقفي التفكير اللي بيخليكي صاحية طول الليل

10 نصايح هتساعدك على النوم بشكل افضل بالليل

10 نصايح هتساعدك على النوم بشكل افضل بالليل