7 حيل هتساعدك تفهمي جسمك اكتر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
480

جسمنا نظام معقد جدا ، كل حاجة متصلة بطريقة ما ، وللسبب ده لما اي حاجة بتتغير او بيحصل فيها مشكلة ، بتتبعت رسايل لاجزاء تانية في الجسم كعلامة تحذير ، ولو احنا قدرنا نتعرف على العلامات دي ساعتها هنقدر نعالج المشكلة  ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على حيل هتساعدك تفهمي جسمك اكتر ، وتتعرفي على المشاكل الصحية المحتملة من خلال طرق بسيطة جدا.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك:

1- انخفاض مسامية الشعر:

في طريقة بسيطة ممكن تعمليها عشان تتعرفي على مسامية شعرك ، وهي عن طريق وضع خصلة شعر واحدة مغسولة ونضيفة وجافة في كوباية ماية ، لو خصلة الشعر نزلت في قاع الكوباية يبقى شعرك عالي المسامية جدا ، وده معناه ان شعرك بيمتص كل منتج بتستخدميه بسرعة وبيجف بسرعة في الهوا ، ولكن مع ذلك بيكون عادة جاف جدا وبيميل للتجعد ، ، ولو خصلة الشعر طلعت لنص الكوباية يبقى الشعر متوسط المسامية ، اما لو خصلة الشعر طلعت على سطح الماية ده معناه ان شعرك مساميته منخفضة.

وعشان تعالجي المسامية العالية ، لازم تستخدمي المنتجات المناسبة ، دوري على المنتجات اللي بتحتوي على مكونات “اتقل” زي الزيوت والزبدة ، وممكن كمان تضيفي علاج ترطيب عميق لروتينك الاسبوعي.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 1
حيل هتساعدك تفهمي جسمك 1

2- خطوط افقية على رقبتك:

جسم المرأة بعد سن اليأس بينتج نسبة اقل من هرمون الاستروجين من اللي محتاجه الجسم للحفاظ على قوة العظام ، والتجاعيد العميقة للرقبة هي واحدة من العلامات المقلقة على ان العضم بقى اكتر هشاشة واقل كثافة ، وده معناه ان خطر كسر العضم اعلى بكتير ، في الحالة دي مكملات الكالسيوم وفيتامين D حل لتجنب هشاشة العظام.

التجاعيد دي كمان ممكن علامة تنبهك انك محتاجة تكشفي على الغدة الدرقية ، لان لو الحالة اتسابت من غير علاج واتدهوت هتبدأ في الظهور على رقبتك ، وفي بعض مناطق تانية من الجسم الموضوع مش بيقتصر على التجاعيد بس لكن كمان ممكن تظهر قشور على الجلد.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 2
حيل هتساعدك تفهمي جسمك 2

3- تقرحات الفم واللسان:

الاسباب الاكتر شيوعا لظهور القرحة هي التدخين, والحساسية, وقضم اللسان عن طريق الغلط, والالتهاب ، ومع ذلك لو ما انطبقش عليكي اي حاجة من اللي فاتت ، ممكن يكون عندك نقص في فيتامين B12, الحديد, حمض الفوليك ، والاعراض مش بتظهر بين يوم وليلة ولكن بتتطور بالتدريج على مدى فترة طويلة.

ممكن تحصل بعض العلامات التحذيرية التانية زي التعب, الدوخة, عدم انتظام ضربات القلب, وضعف العضلات ، لو واجهتي الحاجات دي كلها ،يبقى لازم تعملي بعض التغييرات الجذرية في نظامك الغذائي وتبدأي تاخدي المكملات الغذائية الضرورية.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 3
حيل هتساعدك تفهمي جسمك 3

4- تقشير الاظافر والجلد اللي حواليه والبقع البيضا على ضوافرك:

الاسباب الاكتر شيوعا لتقشير الاظافر والبشرة هي نقص الحديد والجفاف ، ولو ما تعالجش نقص الحديد في الوقت المناسب ، ممكن ده يأدي للاصابة بفقر الدم “الانيميا” ، واللي ممكن يأدي كمان لمشاكل صحية تانية ، زي الم الصدر ، ومن الاسباب التانية لمشاكل الاظافر هي قصور الغدة الدرقية او امراض الرئة او حتى امراض الكلى ، وافضل طريقة لعلاج ضوافرك في البيت هي باتباع نظام غذائي غني بالحديد والحفاظ على ضوافرك رطبة.

اما لو بدأتي تلاحظي بقع بيضا على ضوافرك ، في 4 اسباب محتملة لده وهي الحساسية, العدوى الفطرية, نقص المعادن ، ولازم تاخدي بالك من الحالة الاخيرة لانها هتحتاج عناية اكتر ، ونقص الزنك والكالسيوم اكتر الاسباب شيوعا للحالة دي ، وعشان تتأكدي اول حاجة تعمليها هي فحص الدم.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 4
حيل هتساعدك تفهمي جسمك 4

5- الكعوب المتشققة:

تشقق الكعب ممكن يحصل بسبب الجلد الجاف والجو البارد ، او لو بتقفي عدد ساعات كتير كل يوم ، ومع ذلك ، ده ممكن يكون مؤشر لمشاكل اخطر ، زي الاكزيما, قصور الغدة الدرقية, مرض السكر ، وتقدري تعالجي تشقق الكعبين بنقع رجلك في ماية وصابون لمدة 20 دقيقة وتنضيفها بحجر خفاف ، وبعدها هتحتاجي لوضع مرطب قوي يحتوي على حمض اللاكتيك او زيت الجوجوبا او زبدة الشيا.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 5

6- احمرار حوالين الانف, الخدين, الجبين:

العد الوردي هو السبب الاساسي والاول للاحمرار حوالين المناطق دي ، والعلامات الاكتر شيوعا للعد الوردي هي الاحمرار المستمر, النتؤات, البثور, والاوعية الدموية الواضحة ، والعلامات الاقل شيوعا اللي ممكن تحصل هي تهيج العين, سماكة الجلد, والتورم.

وعادة بيتم علاج الوردية بالادوية الموضعية والفموية ، وفي الحالات الاكتر خطورة ممكن الدكتور يستخدم العلاج بالليزر لازالة الاوعية الدموية الواضحة.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 6

7- انتفاخ او تورم العين:

لو مش مصابة بعدوى ولا بتعاني من حساسية اتجاه اي حاجة وعينك لسه منتفخة ، هيكون السبب الاكتر شيوعا هو الاستهلاك المفرط للملح لانه بيأدي لاحتباس الماية في الجسم والوجه ، بما فيهم منطقة تحت العين ، في الحالة دي هتحتاجي لتقليل الملح في الاكل وزيادة البوتاسيوم ، وممكن تكون من الاسباب التانية لده مرض جريف, انسداد القناة الدمعية, التدخين, وعدم النوم بشك كافي.

بمجرد ما تعرفي مصدر مشكلتك ، لازم تبدأي في العلاج ، وتعتبر الكمادات الباردة, اكياس الشاي, وتدليك الوجه من اسهل الطرق اللي ممكن تعمليها بنفسك ، ومع ذلك لو التورم ماختفاش هتحتاجي تروحي لدكتور متخصص.

حيل هتساعدك تفهمي جسمك 7

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها