ايه درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر حسب نوع شعرك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
9307

اضرار مكواة الشعر بتحصل بسبب الطريقة غير الصحيحة لاستعمالها ، واختيار درجة الحرارة غير المناسبة لنوع شعرك ، ده بيعرض الشعر للتلف والتقصف ، وعشان تتجنبي الاضرار دي النهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر حسب نوع الشعر ، ونصايح لاستخدامها من غير ما تضر شعرك.

درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر:

اختيار درجة الحرارة بيعتمد على نوع الشعر, كثافتة, واذا كان مصبوغ ولا لا.

– درجة الحرارة المناسبة للشعر الخفيف المجهد او المصبوغ هي ما بين 160 –  180 درجة مئوية.

– درجة الحرارة المناسبة للشعر الكثيف والقوي هي ما بين 180 – 200 درجة مئوية.

والافضل ترفعي درجة حرارة المكواة بالتدريج لحد ما توصلي للدرجة المناسبة لشعرك ، والمفروض ان الحرارة في العموم ماتزيدش عن 230 درجة مئوية عشان نتفادى ضرر الشعر.

درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر 1
درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر 1

نصايح عند استخدام المكواة:

1- اول حاجة هو اختيار مكواة جودتها كويسة ، اختاري المكواة المصنوعة من السيراميك او التيتانيوم لانها تعتبر من افضل المواد لفرد الشعر لانها بتوزع الحرارة بشكل متساوي ، ولازم تاخدي بالك ان المكواة كلها تكون مصنوعة من المواد دي مش مجرد طبقة خارجية بس.

2- مقاس مكواة الشعر ، لما تيجي تختاري مقاس المكواة حطي في اعتبارك طول وكثافة شعرك ، لو شعرك قصير وخفيف اختاري المكواة الرفيعة ، اما لو الشعر كثيف وطويل اختاري مكواة الشعر العريضة.

درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر 2
درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر 2

3- قبل استخدام المكواة ، الشعر لازم يكون نضيف ، اغسليه كويس بالشامبو ، لان الشعر لازم يكون خالي من الغبار والدهون او الزيوت.

4- استخدمي مستحضر حماية الشعر من الحرارة على شعرك وهو رطب ، عشان تديه لمعان ، وتحمي شعرك من حرارة المكوى.

5- جففي شعرك كويس قبل استخدام المكواة ، ياما تسيبيه ينشف بشكل طبيعي ، او تنشفيه باستخدام السيشوار على الهوا البارد ، لان استخدام المكواة على شعر مبلول هيسبب حرقه وتلفه.

6- قبل استخدام المكواة سرحي الشعر وفكي اي عقد فيه عشان المكواة تمشي فيه بسلاسة وسهولة.

7- قسمي شعرك خصلات صغيرة عشان تسهلي فرد الشعر ، وابدأي كوي الشعر من تحت من اول الشعر القريب من الرقبة الاول ، واطلعي بالتدريج للخصلات اللي فوق ، الطريقة دي هتديكي افضل النتايج في وقت اقل ، ومرري المكواة على خصلة الشعر بطريقة سلسلة مرة واحدة ماتقفيش في نص الخصلة.

8- ماتستخدميش مثبت شعر قبل استخدام المكواة ، ولو عملتي كده هتلاحظي خروج صوت ودخان اثناء كوي الشعر ، وده هيسبب تلف وتقصف الشعر.

9- بعد كل مرة من استخدام المكواة ضروري تنضفيها كويس ، سيبيها تبرد تماما وبعدين امسحيها بقطعة قماش بالمنظف الخاص بيها ، او بقطعة قماش مع ماية دافية ، عشان مايتراكمش عليها اي منتجات.

درجة الحرارة المناسبة لمكواة الشعر 3

افضل انواع مكوة الشعر ال Hair Straightener متضرش شعرك

افضل انواع مكوة الشعر
افضل انواع مكوة الشعر

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

سيروم البصل لتكثيف الحواجب في اسبوع واحد بس

سيروم البصل لتكثيف الحواجب في اسبوع واحد بس

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر