7 مكونات طبيعية هتخلي بشرتك صحية .. ومكونات تانية اتجنبي وضعها على البشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
966

الحصول على بشرة صحية ونضرة محتاج روتين للعناية بالبشرة واختيار المنتجات المناسبة لبشرتك ، ومش شرط ابدا انك تستخدمي منتجات غالية ، لان الحاجات اللي موجودة في مطبخك تقدري تستغليها وتدخليها في روتين العناية بتاعك ، زي الجزر, العسل, القرفة ، كلها مكونات طبيعية ولكن ليها تأثير ايجابي على البشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 7 مكونات طبيعية لبشرة صحية ، واللي ثبت بالابحاث انها مفيدة جدا لو دخلتيها في روتينك اليومي للعناية بالبشرة ، بالاضافة لبعض المكونات اللي من الافضل تجنبها.

مكونات طبيعية لبشرة صحية:

1- العسل:

العسل الخام معروف بخصائصة المضادة للبكتيريا على الجلد ، خصوصا للاشخاص اللي بيعانوا من حب الشباب والصدفية ، ولكن المهم انه يكون عسل نقي بقدر الامكان عشان تستفادي من الخصائص بتاعته ، ولكن قبل استخدام العسل اعملي اختبار حساسية عشان تتأكدي انك مش بتعاني من حساسية اتجاه حبوب اللقاح.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 1
مكونات طبيعية لبشرة صحية 1

2- العرق سوس:

مستخلص جذر العرق سوس بيستخدم لعلاج الاكزيما وحب الشباب ، وده بسبب خصائصة المضادة للميكروبات ، وممكن يساعد كمان في علاج فرط التصبغ, وابطاء عملية الشيخوخة لانه بيوفر الحماية من الاشعة فوق البنفسجية الضارة ، ومثالي جدا للاشخاص اللي بيعانوا من حكه وتهيج في الجلد ، وممكن تدمجيه مع فيتامين C قبل ما تحطي كريم الشمس بتاعك ، ممكن تعملي خلطتك الخاصة بمزج بعض من مستخلص العرق السوس مع جل الصبار ، وما تقلقيش من الحساسية منه لانها نادرا بتحصل.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 2
مكونات طبيعية لبشرة صحية 2

3- القرفة:

القرفة بتحمي خلايا البشرة بسبب خصائصها المضادة للاكسدة ، وفي دراسات بتشير ان القرفة ليها تأثير مفيد جدا في تعزيز الكولاجين ، لو عايزة تستخدميه كماسك ، اجمعي ما بين 3 اجزاء من العسل مع جزء واحد من القرفة المطحونة يعني العسل يكون ضعف كمية القرفة 3 مرات ، وحطي الماسك على بشرتك.

ولكن مع ذلك لازم تكوني حذرة في حالة اصابتك بحساسية من القرفة ، في الحالة دي هيكون الاكتر فايدة لبشرتك انك تستخدمي مستخلص القرفة (مغلي القرفة) بدل القرفة المطحونة.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 3
مكونات طبيعية لبشرة صحية 3

4- الجزر:

الجزر غني بالبوتاسيوم وبالتالي بيوفر الرطوبة للبشرة الجافة ، وفيتامين A الموجود فيه بيساعد على التخلص من الدهون المتجمعة على البشرة وازالة كل السموم ، بالاضافة ان البيتا كاروتين الموجود فيه بيحمي البشرة من الاشعة فوق البنفسجية وبيساعد على محاربة المراحل المبكرة من الشيخوخة ، ممكن تخلطي مع قليل من جل الصبار او اعملي ماسك باضافة معلقة صغيرة عسل ومعلقة صغيرة لبن.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 4
مكونات طبيعية لبشرة صحية 4

5- الزبادي:

الزبادي لانها بتحتوي على نسبة عالية من الخميرة والبكتيريا ، بتساعد على تهدئة البشرة الجافة ، والتخلص من الاحمرار ، وتنشيط البشرة المرهقة ، بالاضافة انها بتعزز انتاج الكولاجين وحمض الهيالورونيك ، وبالتالي التخلص من علامات الشيخوخة وعلامات الاجهاد ، بالاضافة انها مثالية للتقشير وبتساعد على موازنة درجة حموضة البشرة ، وده مهم جدا لو بتعاني من التهيج والاحمرار ، عشان تعملي ماسك مفيد لبشرتك اخلطي عصير خيارة مع 2 معلقة كبيرة زبادي وحطي الماسك على بشرتك لمدة 20 دقيقة.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 5
مكونات طبيعية لبشرة صحية 5

6- التوت:

لانه غني بفيتامينات C,K ده بيساعد على التئام الجروح بشكل اسرع ، وكلن مع ذلك ده مش معناه انك تحطي الفاكهة مباشرة على بشرتك ، ولكن بدل ده ممكن تاكلي طبق توت ، ولو عايزة تستخدميه في ماسك امزجيه مع الزباي وحطيه على البشرة ، هيساعد على تجديد بشرتك, زيادة انتاج الكولاجين, محاربة الشيخوخة المبكرة.

كمان اكل التوت بيساعد على تحسين الدورة الدموية وبالتالي تحسين حالة بشرتك ، سواء بتاكليه او بتحطيه على بشرتك كماسك ، في الحالتين مفيد جدا للبشرة.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 6

7- خشب الصندل:

خشب الصندل مفيد جدا لبشرتك ، بيساعد على علاج الندبات والالتهابات والتجاعيد وحتى الصدفية ، والدراسات اثبتت كمان انه بيساعد على علاج حب الشباب ، وفي تقريبا 6 انواع مختلفة من خشب الصندل وتقدري تستخدميه في اي شكل سواء مطحون, زيت, صابونة, او ماء الزهر.

ممكن تعملي الماسك ده ، اخلطي 2 معلقة كبيرة من خشب الصندل المطحون مع معلقة كبيرة من ماية الورد ، حطي الخليط على بشرتك لمدة 10 – 15 دقيقة.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 7

ايه اللي المفروض تتجنبي وضعه على بشرتك:

في بعض المكونات اللي من الافضل تجنبها خصوصا لو بشرتك حساسة.

– بياض البيض: في اسباب كتير تخلي بياض البيض مش افضل مكون ممكن نستخدمه ، لانه ممكن تصابي برد فعل تحسسي او عدوى السالمونيلا او تهيج في الجلد ، ولو بالفعل عندك اي جرح صغير على بشرتك ، بياض البيض ممكن يسبب حدوث عدوى ثانوية.

– عصير الليمون: في حين ان الليمون ليه فوايد كتير للبشرة ، الا انه اثاره الجانبية ممكن تضر خصوصا للبشرة الحساسة ، ممكن يسبب تهيج الجلد او حروق الشمس ، عشان كده ضروري تجنب وضع عصير الليمون وتعريض البشرة للشمس.

– خل التفاح: برغم انه كتير بيستفادوا منه لبشرتهم ، الا انه لازم استخدامه بحذر ، الاحساس بالوخز او اللسعة الخفيفة اللي بتحصل اول ما تحطيه ده يعتبر التأثير الجانبي المعتدل ليه اللي ممكن تحسي بيه ، ولكن ممكن يحصل الاسوأ وهو تآكل الجلد ، وممكن كمان يسبب حروق لو بتستخدميه كتير.

– السكر: حبيبات السكر ممكن تبقى قاسية جدا على بشرتك وتسبب تهيج وندبات ، عشان كده الافضل تجنب استخدام السكر في مقشرات البشرة.

مكونات طبيعية لبشرة صحية 8

ايه المكون الطبيعي اللي مش بتستغني عنه في روتينك اليومي للعناية بالبشرة؟ وهل لاحظتي فعلا فرق كبير على بشرتك من استخدامه؟

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب

5 علاجات طبيعية بتستخدمها كارينا كابور لبشرة نضرة وشباب