8 طرق طبيعية لازالة انسداد الانف لو بتعاني من دور برد

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1038

احتقان الانف هو واحد من اكتر الاعراض المزعجة لنزلات البرد ، وفي طرق كتير تقدري تعالجي بيها المشكلة دي من المشروبات السخنة لاستنشاق البخار ، وفي حاجات كتير تقدري تعمليها في البيت من غير ما تلجأي للادوية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على 8 طرق طبيعية لازالة انسداد الانف.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف:

1- نامي على جنبك:

الانف المسدودة معناها ان في مخاط كتير سادد الجيوب الانفية وده هيمنعك من التنفس بشكل صحيح ، عشان كده مهم انك تحافظي على ارتفاع راسك اثناء الليل عن طريق اضافة مخدة تانية ، ضروري كمان انك تحاولي تنامي على جنبك بدل من النوم على ضهرك لان ده هيساعد على منع الانسداد ، وهيبقى في فرصة اكبر لتصريف المخاط اثناء الليل بدل من تراكمه وسد الانف.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 1
طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 1

2- رطبي جسمك بالشوربة السخنة والشاي:

شرب السوائل السخنة ممكن تكون مش هتساعدك على علاج نزلات البرد بشكل اسرع ، لكن هيخفف من الاعراض المزعجة ، وثبت ان الاشخاص اللي بيشربوا سوائل سخنة بيحسوا بتحسن كبير بشكل اسرع ، ممكن تشربي شاي البابونج, الشاي الاخضر, شوربة فراخ, الماية السخنة بالليمون والعسل ، بتساعد بشكل فعال.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 2
طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 2

3- اعملي كمادات ماية دافية على الجيوب الانفية:

الكمادات الدافية بتساعد على تقليل التهاب الجيوب الانفية وفتح المسالك الهوائية الانفية ، خدي قطعة قماش نضيفة واغمسيها في ماية دافية (مش سخنة) وحطيها على الجزء العلوي من الانف والمنطقة السفلية من الجبين ، ده هيساعد على فتح الجيوب الانفية وهيخليكي تتنفسي بسهولة ، اتأكدي بس انك ماتسبيش الكمادات فترة طويلة عشان متسببش حرق لبشرتك.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 3
طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 3

4- اشطفي الانف بوعاء نيتي neti:

من اكتر الطرق اللي ممكن تريحك وتخلصك من انسداد الانف ، وثبت كمان انه فعال جدا في تنظيف الجيوب الانفية ، كل اللي هتعمليه بس اقفي على الحوض وحطي الوعاء في فتحة الانف بحيث الماية تدخل جوه الانف وتطلع من الفتحة التانية ، تقدري تعملي الطريقة دي لمدة دقيقة لكل فتحة.

وحطي في اعتبارك انك ماتستخدميش ماية عادية ، ادارة الغذاء والدواء الامريكية بتنصح باستخدام الماية المقطرة او المعقمة مش ماية الحنفية العادية لانها بتبقى مليانة بالملح والعناصر المضرة.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 4
طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 4

5- استخدمي جهاز ترطيب الهوا:

الهوا البارد والجاف حواليكي ممكن يخلي الحالة اسوأ ، وفي الحالة دي هيكون جهاز ترطيب الهوا مفيد ليكي ، تقدري تعتمدي عليه الصبح وبالليل ، ولكن هو هيكون مفيد اكتر اثناء النوم لانها هيساعدك تحسي براحة اكتر ، وهتلاحظي بنفسك تحسن كبير في انسداد الانف بسرعة كبيرة.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 5
طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 5

6- استنشقي البخار مع الثوم:

الثوم معروف بخصائصة المضادة للفطريات والبكتيريا ، وليه فوايد كتير جدا في حالة الاصابة بنزلة برد ، تقدري تاكلي الثوم ، ويفضل انك تغليه في الماية وتستنشقي البخار ، والافضل اثناء استنشاق البخار تغطي راسك بفوطة عشان تحافظي على اكبر قدر ممكن من البخار تقدري تستنشقيه ، وماتقربيش اويي من الماية وهي سخنة حافظي على مسافة ذراع بينك وبين الماية.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 6

7- كلي اكل حار:

ممكن تكوني لاحظتي قبل كده انك لما بتاكلي اكل حراق انسداد الانف بيتفتح ، عشان كده بننصحك تضيفي التوابل عموما لاطباقك ، بما فيهم الفلفل الاحمر الحار, الثوم, الجنزبيل, الكركم ، الكركم ممكن مايساعدش في التخلص من انسداد الانف ، ولكن هو ليه خصائص مضادة للالتهابات مهمة جدا هتساعدك في علاج نزلات البرد بشكل عام.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 7

8- استنشاق زيوت عطرية:

النعناع والكافور انواع نباتات بتحتوي على المنثول ، وهو مزيل طبيعي للاحتقان ، تقدري تشربي شاي منكه باي واحد فيهم ، وتقدري كمان تستخدمي زيت النعناع لفرك الصدر بعد مزجه باي نوع زيت ناقل لتخفيفه لتجنب حروق الجلد ، كل اللي هتعمليه هتخلطي كام نقطة من زيت النعناع ل 28 جرام من اي زيت ناقل زي زيت جوز الهند.

من ناحية تانية تقدري تستنشقي زيت الاوكالبتوس عن طريق ترطيب منديل ورق بكام نقطة من الزيت وحطيه جنب راسك بالليل ، ممكن كمان تغلي ماية وتضيفي كام نقطة من الزيت وتستنشقي البخار ، اتأكدي ان الزيت مايلمسش بشرتك بشكل مباشر لانه ممكن يسبب حروق.

طرق طبيعية لازالة انسداد الانف 8

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان