5 طرق لتحسين شكل جسمك وتخسيس وزنك حتى اثناء النوم

ريهام محمود
ريهام محمود
863

الاضاءة الصح في غرفة النوم, التمارين المناسبة قبل النوم, وحتى الملابس اللي بتنامي بيها ، كلها حاجات بتأثر على شكل جسمك ، وغيرها من الحاجات اللي ممكن نكون منعرفش فوايدها او بنتجاهلها ، وممكن تساعدنا على محاربة الوزن الزائد ، حتى اثناء النوم ، والنهاردة جمعنالكم 5 طرق لتحسين شكل جسمك حتى اثناء النوم ، وكلها مثبت صحتها علميا.

طرق لتحسين شكل جسمك:

1- النوم بملابس اقل:

كل ما نمتي بملابس خفيفة هتحصلي على بعض الفوايد الصحية ، وانقاص الوزن واحدة من الفوايد دي ، العلماء كشفوا ان الحفاظ على درجة حرارة جسمك منخفضة اثناء النوم بيخلي عملية التمثيل الغذائي في الجسم اسرع ، لانه بينتج دهون بنية اكتر للحفاظ على دفء الجسم.

الدهون البنية بتنتج الحرارة اثناء حرقها للسعرات الحرارية ، وده بيسرع عملية التمثيل الغذائي خلال النهار لمساعدتك على انقاص الوزن ، والنوم بملابس خفيفة او بدون ملابس بيحسن الدورة الدموية ، وده مفيد لقلبك وعضلاتك.

طرق لتحسين شكل جسمك 1
طرق لتحسين شكل جسمك 1

2- النوم عدد ساعات كفاية:

الخبراء والمتخصصين كشفوا ان جدول النوم لوحده ممكن انه يساعد على انقاص الوزن ، النوم ضروري لهرمون الجسم الطبيعي ووظيفة الجهاز المناعي ، لان الدماغ المحروم من النوم هو دماغ جائع بمعنى “قلة النوم بتأدي لزيادة الوزن”.

والمتخصصين بينصحوا ان الشخص البالغ المفروض ينام حوالي من 7 ساعات ونصف ل 9 ساعات.

طرق لتحسين شكل جسمك 2
طرق لتحسين شكل جسمك 2

3- اعملي التمارين الصح:

لو عندك كتلة عضلية اكبر ، ده هيساعدك على حرق سعرات حرارية اكتر ، حتى اثناء النوم ، وعمل بعض التمارين يوميا وخصوصا تمارين القوة ممكن تساعدك على خسارة الوزن ، ممكن تعملي تمارين قبل النوم بساعتين.

طرق لتحسين شكل جسمك 3
طرق لتحسين شكل جسمك 3

4- النوم في غرفة نوم اكتر برودة وضلمة اكتر:

حسب الدراسات ، الاشخاص اللي تم ضبط درجة حرارة غرف نومهم على درجة حرارة 18 درجة مئوية لمدة شهر رفعوا عدد السعرات الحرارية اللي بيتم حرقها عن طريق الدهون البنية بنسبة 42% وحسنوا عملية التمثيل الغذائي بنسبة 10%.

بننصحك كمان لو عايزة تفقدي وزن ، حاولي تتخلصي من الاضاءة بالليل ، لان الابحاث بتشير ان الضوء قبل النوم بيقلل من مستويات الميلاتونين في الجسم ، ولو انتي بتنامي في اضاءة ، فده هيبقى ليه تأثير كبير على تنظيم الساعة البيولوجية وهيبطء عملية التمثيل الغذائي وهيسبب زيادة في الوزن ، عشان كده الافضل انك تطفي التليفزيون, التليفون واي اضاءة تانية ، وحاولي تستخدمي ستاير تقيلة لمنع الضوء من بره.

طرق لتحسين شكل جسمك 4

5- الاكل في مواعيد محددة:

حسب اخصائيين التغذية ، لازم تحافظي على اوقات الوجبات والنوم في نفس الجدول الزمني او نفس الميعاد كل يوم ، لان اجسامنا بتشتغل على حسب ايقاع الساعة البيولوجية ، وهي ساعة جسمنا الداخلية ، واوقات الوجبات بتأثر على الساعة البيولوجية ، وبالتالي تحدد ميعاد الوجبات مهم جدا.

طرق لتحسين شكل جسمك 5

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة