ازاي يطلع شكلك حلو في الصور: 19 حيلة ونصيحة عشان تبقي فوتوجونيك اكتر

ريهام محمود
ريهام محمود
3504

كلنا بنبقى عايزين شكلنا يطلع حلو في الصور ، ومعظمنا اكيد بياخد صور كتير على ما تظبط صورة وتطلع حلوة وتعجبنا ، لكن في شوية اساسيات لو عرفتيها صورك هتطلع احلى بكتير ومثالية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح للتصوير ، وحيل هتساعدك تطلعي بأفضل حالاتك في الصور

نصايح للتصوير:

الاساسيات:

1- ادرسي نفسك:

بصي لصورك اللي شكلك حلو فيها والصور التانية اللي شكلك مش عاجبك اوي فيها ، وحددي بالظبط ايه اللي مخلي شكلك طالع حلو او وحش ، وطلعي الفروقات بين الصور كده ، ممكن تلاحظي ان شكلك حلو في لبس معين او لما يكون شعرك معمول بطريقة معينة ، او متصورة بزاوية مش حلوة ، او تلاحظي ان شكلك احلى بكتير وانتي مبتسمة في الصور ، اكتبي الحاجات اللي بتحبيها واللي مش بتحبيها عشان في المستقبل تصلحي الغلطات.

2- التدريب هيأدي للاتقان:

التدريب على الوضعيات والابتسامات اللي بتخلي شكلك احلى وجذاب اكتر ، اتدربي قدام المرايا او حتى قدام الكاميرا لتحديد افضل الزوايا والاوضاع والابتسامات ، جربي اوضاع مختلفة واتدربي على تحريك جسمك بزاوية في اوضاع مناسبة تقدري تعمليها تاني قدام الكاميرا.

3- البسي ملابس جذابة:

الملابس ممكن تعمل فرق كبير في الصورة ، لو لابسة لبس مش مرتاحة فيه او مش مناسب لجسمك ، ممكن شكلك يطلع مش حلو في الصور ، اختاري دايما القصات والموديلات المناسبة لجسمك والالوان اللي تناسب لون بشرتك ، اهم حاجة انك تكوني حاسه بالثقة وانتي لابسه اي حاجة ، وده هينعكس على الصور.

4- مكياج مثالي:

المكياج ممكن يطلع صورك حلوة او العكس ، مهم جدا ان الفونديشن يكون مناسب على بشرتك ، لانه لو فاتح اوي او غامق ده هيبان جدا في الصور ، استخدمي كونسيلر مناسب عشان تخفي العيوب والهالات السودا ، استخدمي بودرة شفافة على منطقة التي زون (الجبين, الانف, الخدين, الدقن) للحفاظ على بشرتك مات وتتجنبي اللمعان.

5- اظهري عينيكي:

اظهري عينيكي في الصور باستخدام اداة تني الرموش, الماسكارا الاتنين بيظهروا العين وبيوسعوها ، وممكن تختاري رسمه ايلاينر مناسبة لشكل عينيكي.

6- اهتمي بتسريحة شعرك:

اخر حاجة هتبقي عايزاها في الصورة ان شعرك يطلع شكله مش حلو ، جربي تعملي شعرك كيرلي لان فلاش الكاميرا ممكن يسلط الضوء على الشعر اللي طاير وهيدي تأثير حلو ، ماتستخدميش منتجات كتير عشان الشعر مايبقاش شكله مبلول او مجعد ، اقلبي شعرك لقدام قبل الصورة على طول عشان تدي حجم اكبر لشعرك (لو شعرك سايب).

نصايح للتصوير 1
نصايح للتصوير 1

تقفي ازاي عشان تتصوري:

7- ارفعي الذراع:

لما تيجي تتصوري ماتسيبيش ايدك جنبك ، حاولي تحطي ايدك على منطقة الورك اة على الوسط ، ده هيديكي ثقة اكتر في الصورة.

8- زاوية الكتفين:

ممكن تبصي لصور ليكي تلاقي نفسك انك طالعة اكبر من سنك ، وده بيحصل بسبب زاوية الكتفين ، لما تيجي تتصوري خلي الكتفين مفرودين ، الوقفة دي هتخليكي تباني انحف والصورة هتطلع حلوة بشكل عام.

9- وضع الايدين:

الايد او الذراعين دايما بنحتار في طريقة وضعهم في الصور ، جربي مثلا تتصوري وانتي ماسكة كوباية قهوة او شنطة ، او تستخدمي ايدك للمس وشك او شعرك بطريقة ناعمة ، والاوضاع دي هتتظبط معاكي مع التدريب والممارسة.

10- رجعي الكتفين لورا:

عايزة شكلك يطلع مرتاح في الصور ، واحدة من افضل الطرق هي انك تاخدي نفس عميق وترجعي كتفك لورا ، ده هيخليكي تحسي بثقة اكتر.

11- وضع شعرك:

وضع الشعر جزء مهم من الصورة ، لو شعرك طويل مثلا فكري هل هتخليه قدام كتفك او على ورا ، او هتخليه كله على الجنب اليمين او الشمال ، او هترفعيه.

نصايح للتصوير 2
نصايح للتصوير 2

بالفيديو افكار لاوضاع تصوير:

ازاي تبتسمي في الصور:

12- خليكي طبيعية:

لو بترسمي الابتسامة في الصورة ، مش هتطلع حلوة ، عشان كده اتأكدي ان ابتسامتك تبقى طبيعية بقدر الامكان ، ارخي عضلات وشك وفكك ، افتحي عينيكي ، فكري في حاجة او شخص بيخليكي مبسوطة ، وافتكري دايما ان الممارسة والتدريب هيخلي ابتسامتك تطلع مثالية في الصور ، اتدربي على الابتسامة قدام المرايا قبل ما تقفي قدام الكاميرا.

13- حطي لسانك ورا اسنانك:

حيلة رائعة جدا عشان ابتسامتك تطلع طبيعية في الصور ، وهي انك تحطي لسانك ورا اسنانك لما تيجي تبتسمي ، ده هيساعدك على تجنب الابتسامة العريضة.

14- قولي للي بيصورك يقولك نكتة:

لو بتواجهي مشكلة في انك تبتسمي بشكل طبيعي ، اطلبي من الشخص اللي بيصورك يقولك نكتة او اي حاجة مضحكة ، ده هيخليكي تحسي بالراحة وهيساعدك تبتسمي او تضحكي بشكل طبيعي للحصول على اللقطة المثالية.

15- حطي روج فاتح:

الروج الفاتح هيطلع ابتسامتك احلى في الصور ، بالاضافة ان الوان الروج الغامقة بتصغر الشفايف ، وهيديكي تأثير باهت على وشك ، لكن الروج الفاتح هيبرز ملامحك ، ويعتبر طريقة رائعة لتحسين ابتسامتك في الصورة.

16- اتدربي على الابتسامة باسنان ومن غير اسنان:

في بعض الاشخاص بيبقوا احلى لما بيبينوا اسنانهم في الابتسامة ، والبعض بيبقوا احلى لما يبتسموا من غير ما يظهروا اسنانهم ، اتدربي على الاتنين قدام المرايا وشوفي الافضل بالنسبة لك.

نصايح للتصوير 3

بالفيديو حيل لافضل ابتسامة في الصور:

ازاي تطلعي احلى في الصور السيلفي:

17- جربي الزوايا المناسبة:

امسكي تليفونك وابدأي جربي زوايا مختلفة لوشك ، ممكن تلاقي ان جنب من وشك افضل من الجنب التاني في الصور ، او تبقي محتاجة تميلي راسك لورا او لقدام ، كل شخص هيكون ليه الزوايا المختلفة اللي تناسبه ، عشان كده افضلي جربي واتمرني على الانسب ليكي.

18- الاضاءة الجيدة:

الاضاءة الجيدة هي المفتاح ، والاضاءة الطبيعية هي الحل الامثل ، لو بتتصوري في مكان داخلي اتأكدي انك فاتحة الستاير عشان تسمحي للضوء الطبيعي يدخل المكان ، ولفي حوالين المكان لحد ما تلاقي افضل اضاءة للصورة ، ولو بره البيت اتأكدي ان الشمس ماتكونش جامدة اوي.

19- مدي راسك بعيد عن رقبتك:

مد الراس بعيد عن الرقبة هيساعد انه يظهر رقبتك اطول وهيبرز خط الفك اكتر ، واتأكدي انك تبصي لفوق باتجاه الكاميرا.

نصايح للتصوير 4

بالفيديو حيل لصور سيلفي افضل:

افضل اوضاع للتصوير هتطلعك زي الموديلز في الصور .. شوفيهم معانا

افضل حركات للتصوير هتطلعك زي الموديل في الصور
افضل حركات للتصوير هتطلعك زي الموديل في الصور

مقالات متعلقه

اسرار من المصورين المحترفين ازاي تحولي اي مكان مش حلو للوكيشن حلو للتصوير

اسرار من المصورين المحترفين ازاي تحولي اي مكان مش حلو للوكيشن حلو للتصوير

افكار رائعة للتصوير في الاجازات

افكار رائعة للتصوير في الاجازات

13 سر من المحترفين عشان تطلعي صور رائعة بالموبايل

13 سر من المحترفين عشان تطلعي صور رائعة بالموبايل