10 حيل ماسكارا كل بنت محتاجة تعرفهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
26601

الماسكارا تقريبا من اكتر المنتجات اللي كتير من البنات مش بيقدروا يستغنوا عنها ، لانها بتضيف كثافة وطول للرموش وبتظهر شكل العين وتوسعها ، وبما انها منتج معظمنا بيستخدمه يوميا ، هيكون مفيد انك تعرفي اسرارها عشان تستخدميها صح ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 10 حيل ماسكارا هتضمن لك اقصى استفادة منها.

افضل انواع ماسكارا:

قبل ما نعرف الحيل هنقولك على افضل انواع الماسكارا اللي تقدري تختاري منها المناسب ليكي.

– لتطويل الرموش: ماسكارا لاش برينسيس من ايسنس

ماسكارا لاش برينسيس من افضل انواع الماسكارا اللي بتساعد على تطويل وتكثيف الرموش كمان ، وبتدي تأثير الرموش الصناعية ، وفي منها نوعين الخضرا مضادة للماية ، والزرقا عادية.

افضل انواع الماسكارا 1
افضل انواع الماسكارا 1

– لتكثيف الرموش: ماسكارا فوليومنيز لاش براديس من لوريال

بتساعد على تكثيف الرموش وفي نفس الوقت خفيفة مش بتسبب تقل على الرموش ، مش بتتقشر او بتتكتل او بتسبب تلطيخ ، بتديكي رموش طويلة وكثيفة.

افضل انواع الماسكارا 2
افضل انواع الماسكارا 2

– لتأثير امتلاء الرموش: ماسكارا ذا فالسيز لاش ليفت من مايبيلين

الماسكارا دي هتدي تأثير امتلاء للرموش ، لانها مليانة بالالياف اللي بتدي حجم وطول درامتيكي زي تأثير الرموش الصناعية ، مش بتسبب تكتلات ولا تلطيخ.

افضل انواع الماسكارا 3
افضل انواع الماسكارا 3

– لتطويل وتكثيف الرموش: ماسكارا لاش بلاست فوليوم من كوفر جيرل

بتساعد على تطويل وتكثيف الرموش ، وده بيبين العين بشكل اوسع ، وهي اتصممت عشان تكثف كل رمش ، هي تقريبا بتضيف 10 اضعاف كثافة للرموش بشكل فوري ، بتغطي كل رمش من غير تكتل او تقشر.

افضل انواع الماسكارا 4

– برايمر وماسكارا: Honest beauty extreme length mascara and lash primer

النوع ده اتنين في واحد ماسكارا وبرايمر مع بعض ، والتركيبة دي بتشتغل مع بعض لتطويل وتكثيف الرموش ، البرايمر بيغطي الرموش لتكوين قاعدة متساوية وتكثيف اللون ومساعدة الماسكارا تتحط بسلاسة على الرموش للحصول على طول دراماتيكي.

افضل انواع الماسكارا 5

افضل حيل ماسكارا:

1- نضفي رموشك:

قبل ما تحطي الماسكارا الصبح ، اتأكدي انك شيلتي كل اثار مكياجك من اليوم السابق ، وضروري دايما انك تشيلي الماسكارا قبل النوم ، لكن مايضرش تنضيف رموشك مرة تانية الصبح باستخدام مزيل المكياج عشان تشيلي اي بقايا من الماسكارا او ماسكارا متقشرة لانها هتمنع تطبيق الجديدة بسلاسة على الرموش.

افضل حيل ماسكارا 1
افضل حيل ماسكارا 1

2- استخدمي طريقة الزجزاج:

استخدمي طريقة الزجزاج بفرشة الماسكارا على الرموش لان الطريقة دي هتديكي تأثير اكتر كثافة ، حطي الفرشة على جذور الرموش وحركيها بطريقة الزجزاج ببطء لفوق ، الطريقة دي هتدي تأثير كمان كأنك حاطه ايلاينر.

افضل حيل ماسكارا 2
افضل حيل ماسكارا 2

3- استبدلي الماسكارا بشكل منتظم:

التكتل يعتبر من اكتر غلطات الماسكارا وده بيحصل غالبا لما بتكون الماسكارا قديمة وناشفة ، حافظي دايما على استبدال الماسكارا بانتظام ، عادة المفروض تغيريها كل 3 – 6 شهور على حسب عدد مرات استخدامك ليها.

افضل حيل ماسكارا 3
افضل حيل ماسكارا 3

4- ماتضخيش عصاية الماسكارا جوه الانبوبة:

الافضل ما تحركيش عصاية الماسكارا داخل وخارج انبوبة الماسكارا ، لان ده بيأدي لدخول الهوا ، وبيخليها تنشف بسرعة ، وده بدوره بيأدي لتكوين تكتلات ، وبدل كده لفي العصاية جوه الانبوبة وانتي بتخرجيها للحصول على كمية متساوية من المنتج على العصاية.

افضل حيل ماسكارا 4
افضل حيل ماسكارا 4

5- استخدمي الماسكار الشفافة كجل للحواجب:

الماسكارا الشفافة تعتبر منتج رائع للحواجب ، استخدمي عصاية الماسكارا لتمشيط الحواجب في حركة تصاعدية ، ده هيساعد على تثبيت بودر الحواجب ، وهيساعد كمان على تحديد شكل شعر الحواجب.

افضل حيل ماسكارا 5
افضل حيل ماسكارا 5

6- اتني الفرشة:

فرشة الماسكارا العمودية مش مثالية لتغطية الرموش بشكل فعال ، تني فرشة الماسكارا هتسمح للمنتج يوصل للزوايا الدقيقة في العين ، وده هيدي كل رموشك تغطية متساوية.

افضل حيل ماسكارا 6

7- اطالة عمر الماسكارا:

واحدة من الاسباب الرئيسية لجفاف الماسكارا هي تراكم المنتج حوالين فتحة الانبوبة اللي بيحصل لما بتحاولي تتخلصي من كمية الماسكارا الزيادة على العصاية ، بدل ما تفركي شعيرات العصاية على فتحة انبوبة الماسكارا ، اتخلصي من المنتج الزيادة بالمنديل ، لان تراكم المنتج حوالين فتحة الانبوبة مرة على مرة هينشف اكتر وهيقلل من عمر الماسكارا.

افضل حيل ماسكارا 7

8- عدم الافراط في الكمية:

مع الماسكارا الكمية القليلة هتكون افضل ، التزمي بطبقتين كحد اقصى ، لان اكتر من كده هتقل رموشك وهتديها شكل عنكبوتي ، سيبي الطبقة الاولى تنشف تماما لمدة 30 ثانية ، وبعدها حطي الطبقة التانية لافضل نتيجة.

افضل حيل ماسكارا 8

9- استخدمي الماسكارا الشفافة للوك طبيعي:

لو رموشك غامقة بشكل طبيعي ، استخدمي ماسكارا شفافة لتحديد الرموش من غير اللوك الدراماتيكي اللي بتعمله الماسكارا السودا ، اللوك هيطلع طبيعي.

افضل حيل ماسكارا 9

10- ماتضيفيش ماية:

لو الماسكارا بدأت تنشف ، ممكن تفكري ان اضافة شوية ماية ليها هيكون حل كويس ، لكن ده هيخفف الماسكارا ومش هتديكي نتيجة مرضية على رموشك ، بدل كده ، لو نشفت منك انقعي انبوبة الماسكارا في كوباية ماية سخنة ، ده هيساعد على تنعيم الماسكارا وهيخليها اقل تكتل.

افضل حيل ماسكارا 10

مقالات متعلقه

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك