8 طرق لازالة المكياج من غير مزيل مكياج

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
9114

ازالة المكياج مهمة اساسية وضرورية جدا للحفاظ على بشرتك صحية ، لان ترك المكياج على الجلد لفترة طويلة ممكن يأدي لانسداد المسام اللي هيأدي لظهور البثور وحب الشباب والعيوب على الجلد ، وكلنا عارفين انه متوفر في السوق منتجات كتير لازالة المكياج سواء مناديل ازالة المكياج او المزيلات السائلة ، ولكن بيكون من الافضل دايما انك تبعدي عن المنتجات اللي فيها مواد كيميائية لانها ممكن تسبب جفاف البشرة ، عشان كده النهاردة في المقال بتاعنا هنشارك معاكم طرق ازالة المكياج من غير مزيل مكياج.

طرق ازالة المكياج من غير مزيل مكياج:

1- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند واحد من افضل المكونات اللي ممكن تدخليها في روتين العناية بجمالك ، وممكن تستخدميه في حاجات كتير ، ومنها ازالة المكياج ، زيت جوز الهند قوامه خفيف وده بيساعد على ازالة المكياج والجلد بيمتصه بسهولة ، خدي كمية من زيت جوز الهند ودلكي بيها بشرتك ، وباستخدام وسادة قطنية امسحي المكياج من على البشرة.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 1
ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 1

2- شامبو اطفال طبيعي:

طريقة تانية لازالة المكياج من غير مزيل مكياج هي باستخدام شامبو اطفال طبيعي او عضوي ، شامبو الاطفال مصمم مخصوص للاطفال وبالتالي تركيبته بتكون لطيفة جدا على البشرة ، وكمان شامبو الاطفال بيكون خالي من المواد الكيميائية المضرة ، وبالتالي تقدري تستخدميه لازالة المكياج بأمان ، اخلطي كمية من شامبو الاطفال مع الماية ، اغمسي قطعة قطن في الخليط وامسحي بشرتك وبعدها اغسليه بالماية.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 2
ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 2

3- خليط زيت الزيتون وجل الالوفيرا:

زيت الزيتون بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ، والصبار يعتبر منظف طبيعي يزيل المكياج بسهولة ، خدي معلقة من زيت الزيتون وضيفي لها معلقة من جل الالوفيرا ، سيبي الجل يمتزج مع الزيت شوية ، بعدها حطي الخليط على بشرتك واستخدمي قطعة قطن لمسح المكياج ، واستخدام مزيج زيت الزيتون مع جل الالوفيرا كمان هيحافظ على بشرتك رطبة ونضرة.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 3
ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 3

4- حمام البخار:

ايوه انتي قريتي صح ، البخار طريقة فعالة ورخيصة ممكن انها تساعدك على ازالة المكياج من غير مزيل مكياج ، البخار بيساعد على فتح المسام ، وبالتالي الشوائب والاوساخ هتتشال بسهولة ، في حلة حطي ماية على النار وسيبيها تغلي ، بعدها ارفعيها من على النار وعرضي وشك للبخار لمدة 5 – 10 دقايق واتأكدي ان البخار جيه على بشرتك كلها كويس ، بعدها امسحي بشرتك بقطعة قطن ، ورطبيها بكريم مرطب ، وممكن قبل الترطيب تمرري مكعب تلج عشان تقفلي مسام البشرة.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 4
ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 4

5- اللبن:

اللبن مكون ممتاز جدا لتهدئة البشرة ، وبيساعد على الحفاظ على البشرة رطبة ، واللبن يعتبر بديل رائع ممكن انه يساعد على ازالة المكياج بسهولة ، والمتخصصين بيقولوا لو عايزة تتخلصي من المكياج بطريقة صحية ، اخلطي كمية من زيت اللوز مع اللبن ، امسحي بشرتك بالخليط ده باستخدام قطعة قطن وبعدها اغسليه بالماية.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 5

6- البيبي لوشن:

البيبي لوشن يعتبر بديل تاني رائع جدا ممكن انه يساعدك على ازالة المكياج بشكل فعال ، وفي نفس الوقت هيرطب بشرتك ، اختاري لوشن الاطفال الخالي من المواد الكيميائية ويكون عالي الجودة ، خدي منه كمية ودلكي بيها البشرة وامسحي بشرتك بقطعة قطن ، وممكن تحطي طبقى تانية لو حسيتي ان لسه في بقايا مكياج ، ممكن تستخدمي جونسون بيبي لوشن.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 6

7- ماسك العسل والبيكنج صودا:

هل تعرفي ان ماسك العسل والبيكنج صودا او الكربوناتو ممكن يبقى طريقة تانية لازالة المكياج بسهولة؟ العسل بيحتوي على مرطبات طبيعية ، والكربوناتو تعتبر منظف بينضف البشرة بعمق ، اخلطي معلقتين من العسل مع معلقتين من صودا الخبز ، حطي الخليط على بشرتك وسيبيه شوية ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، الطريقة دي سريعة وهتزيل المكياج بشكل فوري.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 7

8- زيت الزيتون:

تقدري تستخدمي الزيوت الطبيعية زي زيت الزيتون, زيت الارجان لتنضيف البشرة وازالة المكياج ، حطي كمية من زيت الزيتون على البشرة دلكي كويس ، وباستخدام قطعة قطن امسحي بشرتك ، وبعدها اغسلي البشرة بماية باردة.

ازالة المكياج من غير مزيل مكياج 8

مقالات متعلقه

5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج

5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج

4 اسباب خطيرة ليه ماينفعش تنامى بالمكياج

4 اسباب خطيرة ليه ماينفعش تنامى بالمكياج

Makeup Remover اعملى بنفسك  فى البيت مزيل مكياج بمكونات طبيعية للبشرة اللى بتعانى من حبوب الشباب

Makeup Remover اعملى بنفسك فى البيت مزيل مكياج بمكونات طبيعية للبشرة اللى بتعانى من حبوب الشباب