15 طريقة سريعة وسهلة تغيري بيهم اللوك بتاعك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
2135

في طرق كتير سريعة وسهلة تقدري تغيري بيها مظهرك ، من اول تغيير تسريحة شعرك, تجديد ستايل لبسك ، وغيرها من الطرق اللي هتساعدك تحسي بالتجديد ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة طرق تغيري بيها اللوك بتاعك وتظهري بمظهر مختلف.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك:

1- اعملي قصة شعر جديدة:

من اسهل الطرق اللي ممكن تغيري بيها اللوك بتاعك ، هي قصة الشعر ممكن تغير شكك تماما ، وحاولي انك تختاري قصة جديدة معملتهياش قبل كده عشان تحسي بالتغيير ، تقدري تعملي تغيير بسيط او كبير على مظهرك حسب ما تحبي ، لو انتي شعرك طويل ممكن تقصيه فوق كتفك هيخليكي شخص جديد تماما ، ولو مش عايزة تقصي شعرك ، ممكن تعملي طبقات هيجدد اللوك من غير ما تقصري الشعر.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 1
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 1

2- غيري نضارتك:

لو بتلبسي نضارة ، فواحدة من الطرق اللي ممكن تغيري بيها مظهرك هي تغيير النضارة ، وحطي في اعتبارك لما تيجي تختاري نضارة جديدة اللون, السمك, الشكل ,الخامة ، واختاري الشكل اللي يناسب وشك ، ممكن تعتمدي على اكتر من نضارة وتلبسي كل نضارة حسب لون لبسك وتغيري اللوك بتاعك يوميا.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 2
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 2

3- نشطي عينيكي:

هل حاسه ان عينيكي تعبانة ومافيهاش لمعان؟ جربي تنشطيهم باستخدام كريم عين لتقليل الهالات السودا والتجاعيد تحت العين ، عشان تدي بشرتك مظهر ناعم ، استخدمي كونسيلر على الهالات افتح بدرجة واحدة من لون بشرتك عشان تدي اضاءة لعينيكي وتنوريها.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 3
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 3

4- غيري لون شعرك:

لو حاسه بالملل من لون شعرك ، جربي تغيري لونه واختاري لون جديد يكون مناسب للون بشرتك ، ولو انتي لسه مش مستعدة للتغيير الكامل ومش عايزة تغيري لون شعرك كله ، ممكن تعملي هايلايت او لولايت لعمل تجديد بسيط على اللوك.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 4
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 4

5- نوري ابتسامتك:

لو لون اسنانك اتغير بسبب شرب الكافيين او غيرها من الاسباب ، جربي تبيضي اسنانك ، وهتلاقي قدامك اختيارات كتير ، ممكن تعملي ده في البيت عن طريق شرايط التبييض المتوفرة في الصيدلية ، او تجربي الفحم البودر تفركي بيه اسنانك ، او تعتمدي على علاجات التبييض عند الدكتور المتخصص.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 5
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 5

6- جربي رسومات ايلاينر مختلفة:

رسومات الايلاينر المختلفة هتديكي لوك مختلف كل يوم ، حتى لو بتستخدمي نفس المنتجات ، جربي مثلا تبدلي ما بين رسمة العين الجريئة او الحادة لرسمة الكات ايز ، من رسمة طبيعية لريترو او قديمة ، وممكن تضيفي شوية لمعان او تغيري لون الايشادو لالوان مشرقة زي الازرق.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 6
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 6

7- ترتيب دولابك:

ممكن يبقى صعب على ناس كتير انهم يتخلوا عن ملابسهم بسهولة ، خصوص لو حاجة ليها ذكرى عندك او بتحبيها ، ولكن ترتيب الدولاب وتنضيفه من الحاجات اللي مالهاش لازمة ياما تتخلصي منهم او تتبرعي بيهم ، اتخلصي من اي قطع زيادة عارفة انك مش هتلبسيها تاني ، ده هيخلي دولابك منظم وقدامك بس القطع المهمة اللي بتلبسيها.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 7
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 7

8- جربي اللوك ال Dewy:

اللوك ال Dewy من ستايلات المكياج الكورية اللي بتخلي الوش شكله طبيعي وصحي ، واللوك ده بيتم باستخدام مضيء سائل او هايلايتر على منطقة تحت العين, اسفل الانف, على عضمتين الخد للوك دوي طبيعي ، ولكن اتأكدي من مزج الهايلايتر كويس على البشرة عشان ميبقاش متحدد او عبارة عن خطوط واضحة.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 8
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 8

9- اعتمدي على اكسسوارات دهبي:

الاكسسوارات الدهبي من الاضافات اللي هتساعدك على تحسين مظهرك اليومي ، جربي تلبسي اكتر من خاتم مع بعض, البسي سلسلة طبقات, اسورة متصلة بسلسلة.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 9
طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 9

10- جربي تسريحات شعر جديدة:

لو انتي من الاشخاص اللي دايما بيعتمدوا على تسريحة واحدة طول الوقت ، جربي تغيريها بتسريحات مختلفة عشان تحصلي على لوك متجدد كل يوم ، ارفعي الشعر, اعملي كحكة, ديل حصان, ضفيرة ، وغيري التسريحات يوميا للوك جديد والتسريحة اللي هتعمليها النهاردة اعملي عكسها في اليوم اللي بعده.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 10

11- جربي ال Extensions:

لو شعرك قصير ، ال Extensions او وصلات الشعر هتبقى طريقة رائعة جدا لتغيير مظهرك ، وتجربة تسريحات شعر مختلفة اللي مش بتقدري تعمليها بالشعر القصير.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 11

12- جربي لبس ستايلات حلقان مختلفة:

الحلق من الاكسسوارات اللي بتساعد على تغيير شكل الوش بشكل كبير برغم انه اضافة بسيطة ، جربي الحلقان الجريئة الملونة, او الحلقان الدهبي الكبيرة ، الحلقان من الاضافات اللي بتساعد على تحديد شكل الوش.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 12

13- غيري لون الروج:

لو انتي من البنات اللي بتبقى حابه لون روج معين وبتحطه على طول ، ده مش وحش خصوصا لما يكون اللون لايق على لون بشرتك وبيطلع شكلك حلو ، ولكن مافيش ضرر من التغيير من وقت للتاني ، لو انتي مثلا متعودة تحطي روج احمر فاقع ، ممكن تجربي تغيري للالوان النيود او ملمع الشفايف للوك مكياج طبيعي ، وعلى العكس لو انتي بتعتمدي دايما على الالوان النيود او الطبيعية ، جربي الالوان الجريئة لتغيير اللوك بتاعك.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 13

14- الحواجب:

الحواجب ليها قدرة كبيرة على تغيير وتحديد الوش ، الحواجب لوحدها ممكن توازن شكل وشك لو اختارتي الرسمة الصح المناسبة ، وحاليا الحواجب السميكة من الحاجات التريندي جدا ، لو انتي حواجبك خفيفة امليها بقلم الحواجب او اي منتج للحواجب سواء بودر او جل عشان تحددي شكل وشك وتجددي اللوك بتاعك.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 14

15- اعملي تان:

التان من الحاجات اللي ممكن تساعدك على تغيير اللوك بتاعك ، استخدمي اي نوع تان تفضليه عشان تدي توهج ولون مختلف لبشرتك ، ممكن تستخدمي التان السائل بمزج كام نقطة منه مع المرطب للحصول على توهج طبيعي من غير ما تتعرضي للشمس.

طرق تغيري بيها اللوك بتاعك 15

مقالات متعلقه

10 طرق تغيري بيهم مظهرك في 30 يوم

10 طرق تغيري بيهم مظهرك في 30 يوم

4 نصايح هتساعدك تغيري اللوك بتاعك بسهولة

4 نصايح هتساعدك تغيري اللوك بتاعك بسهولة

10 طرق بسيطة للبس قطع الملابس الموجودة في دولابك بشكل جديد وعصري

10 طرق بسيطة للبس قطع الملابس الموجودة في دولابك بشكل جديد وعصري