14 حاجة مجنونة تعمليها مع شريكك للحفاظ على علاقة سعيدة وكسر روتين الحياة الزوجية

ريهام محمود
ريهام محمود
4213

كل زوجين ليهم طريقتهم الخاصة في ادارة حياتهم والعلاقة بينهم ، واهداف العلاقة الاساسية هي تكوين اسرة, والاستقرار المادي والمعنوي ، ولكن عشان تحافظوا على استمرار الاهداف الاساسية المهمة والجادة لازم يبقى في شوية مرح وجنون في الحب ، عشان تكسروا روتين الحياة وتجددوا علاقتهم ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وتكسري بيها روتين الحياة الزوجية.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة:

الجنون في العلاقة والتغيير بتحافظ على استمرار الحياة الزوجية ، لان طبيعي جدا ان كل زوجين يواجهوا الملل في العلاقة ، لكن العلاقة مخيفة بس على الازواج اللي مش بيحاولوا انهم يعملوا حاجات مجنونة ومضحكة وبينسوا يستمتعوا بحياتهم ويكسروا الروتين.

1- توحيد اللبس بينكم:

دي طريقة سهلة وبسيطة ورائعة جدا هتحسسك بسعادتك في العلاقة مع شريكك ، لما تلبسوا زي بعض ده بيدل على وحدتكم وحبكم لبعض.

وده مش معناه ان ده يبقى بشكل دايم او مستمر ، ولكن ممكن تجربوا ده في مناسبة خاصة ، او تعملوا سيشن تصوير وانتوا لابسين زي بعض.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 1
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 1

2- خناقات لطيفة:

الخناقات اكيد حاجة مرعبة في العلاقة ، ولكن مثلا ممكن تعملي خناقة لطيفة او بمعنى اصح هزار على شكل خناقة انك مثلا تتخانقي على شوكولاتة عايزة تاخديها منه ، زي ما بتعملي مع اختك او صاحبتك تقدري تعملي ده مع شريكك كمان ، وفي كل الاحوال ده بيجي مع الوقت مع زيادة الترابط والتقارب بينكم.

النوع ده من الخناقات لطيف ومضحك ، والاهم انه بيعزز الحب والنقاء في العلاقة.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 2
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 2

3- اتصوروا صور مضحكة مع بعض:

اتصوروا مع بعض صور مضحكة ، القطي اللحظات المضحكة لشريكك واحتفظي بيها ، زي ما بتعملي مع صاحبتك تلقطي لها صورة مضحكة وتغظيها بيها بعد كده وتهزروا مع بعض ، النوع ده من المرح والهزار انتي محتاجاه مع شريكك كمان ، ده هيكون ممتع جدا لما تيجوا تسترجعوها سوا وتفتكروا لحظة الصورة.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 3
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 3

4- متخليش حس الدعابة والهزار يروح:

انتهزي اي فرصة وقولي نكتة ، اعملوا حاجات مضحكة مع بعض ، زي ما بتهزري مع اخواتك او اصحابك خلي نفس الروح دي مع شريكك ، خلي دايما في روح مرحه  في العلاقة.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 4
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 4

5- اعملوا مغامرة مع بعض:

افضل حاجة عشان تبقوا زوجين سعداء انكم تبقوا مغامرين ، اتخلصي من اي خوف جواكي وجربي اي حاجة مجنونة او مغامرة مختلفة مع شريكك.

لما تطلعوا رحلة سوا ، ماتنسيش تجربي معاه مثلا الغطس, تسلق جبل, النط من طيارة بالبراشوت.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 5
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 5

6- احتفظي بروح الطفلة جواكي:

شعور حلو جدا انك تبقي طفلة مع شريك حياتك ، خليكي طبيعية وخلي الطفل اللي جواكي يطلع ويعمل حاجات وتصرفات مجنونة وطفولية.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 6
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 6

7- اطلعوا رحلة فورية:

بيحصل كتير انكوا تستمروا في التخطيط لخروجة او رحلة ، وبسبب الانشغال وضغوط الحياة مش بتكمل ، ولكن واحدة من الطرق لتجديد شباب كل زوجين وكسر روتين العلاقة ، تحاولوا تطلعوا رحلة فورية من غير تخطيط ، يعني يقولك ياللا بينا تتجننوا وتطلعوا مع بعض في اي مكان ، وتقدري تعملي انشطة ترفيهية خلال الرحلة.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 7
طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 7

8- لعبة الطعام:

حاولي مثلا اوقات تخطفي حاجة من اكله ، على قد ما الموضوع بسيط جدا الا انه بيخلق روح المتعة والمرح بينكم ، والحاجات الصغيرة دي بتخلي شريكك يعشقك ، وان كان شريكك مش بيقول ان ده لطيف او ممتع بالنسبة له لما تعملي الحادات المجنونة دي ، ولكنه دايما بيفتكرها وبتدور في ذهنه وممكن وهو لوحده او في الشغل يفكر فيها ويفتكرك ويبتسم.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 8

9- اجذبي انتباهه بطريقة مختلفة:

لما بتبقي عايزة وقت ليكي من شريكك بتطلبي ده منه بطريقة مباشرة ، ولو لقيتي مشغول عنك في شغله او اي حاجة مهمة بتبدأي تشتكي ، ولكن احنا بنقولك غيري الطريقة اللي بتطلبي بيها وقت ليكي.

لو عايزة تجذبي انتباهه ممكن تعملي ده بطريقة مرحه ومجنونة تعملي مثلا تعبيرات مضحكة بوشك ، اعملي اي حاجة عارفة انها هتضحكه وده اكيد بيختلف من شخص للتاني ، خليكي دايما الزوجة المضحكة غير التقليدية.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 9

10- التجديد في العلاقة الحميمية:

عشان تحافظوا على العلاقة الحميمية ممتعة جربوا حاجات جديدة ومجنونة ومختلفة تكسر روتين العلاقة الحميمية.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 10

11- اتبادلوا الادوار:

هل حاولتي في يوم تتصرفي زي شريكك؟ اعملي ده من خلال تبادل الادوار بينكم ، اتصرفي او اتكلمي زيه ، الموضوع هيكون مضحك جدا ، وهتخلي شريكك يشوف حاجات هو شخصيا مش شايفها في نفسه ، ولما شريكك كمان هيلعب دورك انتي كمان هتحبي ده.

واللحظات دي بأي حال من الاحوال مش بتيجي بالتخطيط ، ولكن هي لحظة عفوية فورية تستمتعي فيها مع شريكك في الوقت اللي بتقضوه مع بعض.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 11

12- الدلع, الدلع, ثم الدلع:

دلعي شريكك في كل وقت وخليه هو كمان يدلعك ، ممكن يبقى دلع مع شوية شقاوة وانتي بتدلعي شريكك، واعملوا حاجات مجنونة ، ايام الويك اند او اوقات الفراغ عمرها ما هتبقى مملة ابدا لما انتوا الاتنين تدلعوا بعض ، وهتحسوا بالراحة والاسترخاء.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 12

13- غنوا وارقصوا مع بعض:

شغلوا اي اغنية رومانسية وارقصوا عليها مع بعض ، او اتجننوا وشغلوا اغنية هايبر ومجنونة وارقصوا عليها سوا ، هتحافظوا على علاقة سعيدة طول ما بتستمعوا وانتوا بتعملوا كل حاجة مع بعض.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 13

14- اعملوا محادثة سخيفة وممتعة:

كل شخص ليه احلام ورغبات في الحياة مش بيشاركها مع كل الناس ، ممكن يبقى الشخص اللي مستعد يسمع احلامك السخيفة والمجنونة هو شريكك ، والحقيقة انه فعلا بيكون صعب انك تلاقي الشريك المحب اللي يسمع لكل افكارك السخيفة او البسيطة.

لو مالقتيش طريقة تتغلبي بيها على الملل في العلاقة ، ادخلي معاه في محادثة سخيفة على اي حاجة بسيطة ، وقولي كل اللي انتي حاسه بيه وبتفكري فيه.

طرق للحفاظ على علاقة سعيدة وصحية 14

8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم

8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم
8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم

مقالات متعلقه

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

صفات المرأة المثالية اللي دايما بيقدرها الرجل ويحب وجودها في شريكة حياته

صفات المرأة المثالية اللي دايما بيقدرها الرجل ويحب وجودها في شريكة حياته

جمل لو قولتيهم لشريكك هتخليه يدوب في حبك

جمل لو قولتيهم لشريكك هتخليه يدوب في حبك