ايه اللي ممكن يعمله فيتامين F لبشرتك .. واهم مصادره

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
712

فيتامين F من الفيتامينات اللي فوايد جمالية كتير للبشرة ، وكلنا عارفين ان الفيتامينات عموما كلها مفيدة لصحة بشرتنا ، ولكن الفيتامين ده بشكل خاص ليه فوايد مهمة جدا للبشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على فوايد فيتامين F للبشرة ، وهنشوف مع بعض اهم مصادره.

ايه هو فيتامين F؟

فيتامين F هو عبارة عن مزيج من اتنين من الاحماض الدهنية الاساسية ، وهما حمض اللينوليك وحمض الفا لينولينيك ، الاولاني معروف باسم اوميجا 6 ، والتاني اوميجا 3 ، ولان الجسم ميقدرش يصنع العناصر الغذائية دي فهي بتتمسى بالاحماض الدهنية الاساسية.

والاحماض الدهنية دي ضرورية لنمو الدماغ ووظائف الجسم بشكل عام ، وهنلاقيه متوفر بشكل كبير في الزيوت النباتية زي زيت فول الصويا, الزيتون, الذرة, بذور الكتان, المكسرات, البذور ، بما فيهم بذور عباد الشمس, الجوز, اللوز, وبذور الشيا.

فوايد فيتامين F للبشرة 1
فوايد فيتامين F للبشرة 1

فوايد فيتامين F للبشرة:

1- بيعزز وظيفة حاجز البشرة:

الجلد بيحتوي على طبقات متعددة ، والطبقة الخارجية بتكون وظيفتها حماية الجلد من الملوثات البيئية ومسببات الامراض ، والطبقة دي بتتسمى بحاجز الجلد ، الاحماض الدهنية الاساسية تعتبر اللبنات الاساسية للجلد اللي بتساعد على التئام الجروح والقروح ، بالاضافة انها بتساعد على تحسين وظيفة حاجز الجلد والمساعدة في اصلاحه.

2- بيرجع رطوبة الجلد:

فيتامين F هو المكون الرئيسي للسيراميد ، وهي مواد شمعية في زيوت البشرة ، وبالتالي ده بيساعد على ترطيب سطح الجلد ، لان الجلد لو ما انتجش كمية كفاية من الزهم او زيوت البشرة هيتعرض للجفاف.

3- بيساعد في منع حب الشباب:

الدراسات اثبتت ان الاحماض الدهنية ممكن انها تقلل من مشكلة حب الشباب ، لان الاحماض الدهنية ضرورية لخلايا الجلد ، وممكن انها تساعد على اصلاح الضرر ، ولكن ضروري تستشيري دكتور الجلدية قبل استخدام فيتامين F لعلاج حب الشباب ، لان الفيتامين ممكن ميبقاش فعال مع البشرة الدهنية ويأدي لظهور البثور والعيوب.

4- ممكن يعالج الامراض الجلدية الالتهابية:

احماض اوميجا 3 الموجودة في فيتامين F ممكن انها تساعد في علاج الامراض الجلدية الالتهابية زي الصدفية, التهاب الجلد, فرط الحساسية للتلامس والاشعة فوق البنفسجية ، ودي واحدة من الاسباب لاستخدام الاحماض الدهنية اوميجا 3 في علاجات ما بعد التقشير ، لانها بتسمح للجلد انه يتعافى بسرعة وبتساعد على تخفيف الالم ، وكمان الاحماض الدهنية ممكن انها تقلل من حساسية الجلد والالتهاب الناتج عنه.

5- ممكن انه يقلل من علامات الشيخوخة:

فيتامين F ممكن انه يساعد على تقليل علامات الشيخوخة ، بما فيهم التجاعيد او الخطوط الرفيعة.

6- ممكن يحمي من اشعة الشمس:

التعرض المفرط لاشعة الشمس فوق البنفسجية ممكن يسبب حروق الشمس ، واظهرت الدراسات ان احماض اوميجا 3 الدهنية ممكن انها تساعد على تقليل الاثار السيئة للاشعة فوق البنفسجية ، وممكن انها تقلل كمان من خطر الاصابة بسرطان الجلد.

فوايد فيتامين F للبشرة 2
فوايد فيتامين F للبشرة 2

ازاي تستخدمي فيتامين F للبشرة؟

على الرغم انه بينصح دايما باستخدام فيتامين F على البشرة الجافة او المسنة ، الا انه فعال على جميع انواع البشرة تقريبا ، لانه مكون اساسي للبشرة ، وتقدري تستخدميه مرتين في اليوم لتحقيق اقصى فايدة منه.

ممكن تعتمدي على الكريمات, السيروم, الزيوت اللي بتحتوي على فيتامين F ، وممكن كمان تستخدمي الزيوت النقية اللي بتحتوي على اوميجا 3 واوميجا 6 الدهنية ، وبننصحك تستخدميه بالتدريج ، ممكن تبدأي بمرة واحدة في اليوم عشان تشوفي بشرتك هتستجيب ليه ازاي ، وبعدها تقدري تظبطي عدد مرات الاستخدام حسب النتيجة.

فوايد فيتامين F للبشرة 3
فوايد فيتامين F للبشرة 3

اهم مصادر فيتامين F:

تقدري تستفادي من فيتامين F من خلال النظام الغذائي الغني بفيتامين F ، ومن اهم مصادره.

– الافوكادو.

– كل انواع البراعم.

– اللوز والجوز.

– بذور الشيا.

– بذور عباد الشمس.

– زيت فول الصويا, زيت الزيتون, زيت الذرة.

– بذور الكتان وزيت بذور الكتان.

– الاسماك.

– البيض.

– اللحوم.

– منتجات الالبان.

فوايد فيتامين f للبشرة 4

الاثار الجانبية لفيتامين F:

فيتامين F لحد دلوقتي مالوش اثار جانبية مثبتة ، ولكن مع ذلك ينصح انك تعملي اختبار باضافة الفيتامين لروتين العناية بالبشرة بتاعك ، لو مافيش اي رد فعل منه ، تقدري تستخدميه مرتين في اليوم الصبح وبالليل.

لو المنتج اللي انتي بتستخدميه بيحتوي على مكونات نشطة تانية زي فيتامين C او الريتينول ، لازم تكوني حذره اكتر في الاستخدام ، على سبيل المثال ، الريتينول الانسب استخدامه وقت النوم والمفروض مايستخدمش يوميا.

فوايد فيتامين f للبشرة 5

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر