دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة .. واعرفي معانا فوايدها

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
2294

التقشير الجاف يعتبر من طقوس الجمال المفضلة عند المشاهير واللي كانت بيستخدم من زمان للعناية بالبشرة ، وده لان ليه فوايد كتير للبشرة ، من تقشير خلايا الجلد الميتة, تعزيز تدفق الدم, وتجديد شباب البشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة ، وهنتعرف على فوايدها.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة:

ايه هو التقشير الجاف؟

التقشير الجاف هو شكل من اشكال التقشير وتجديد شباب بشرتك عن طريق تدليك جسمك بفرشة جافة خشنة في حركات دائرية بلطف من تحت لفوق ، والطريقة دي بتساعد على تقشير الجلد الميت (خصوصا جفاف البشرة في الشتا), بيعزز الدورة الدموية, بيزيل السموم من البشرة, وكمان بيساعد على الهضم ، الفرشة الجافة عادة بتحتوي على شعيرات طويلة وطبيعية ، بالاضافة لمقبض طويل بحيث تقدري تستخدميها في كل اماكن الجسم اللي بيكون صعب الوصول ليها زي الضهر ، ولما تستخدميها المفروض متكونش لا الفرشة ولا بشرتك مبللة او رطبة ، ومن هنا بيجي الجزء “الجاف” من التقشير الجاف.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 1
دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 1

فوايد التقشير الجاف:

1- بيقشر بشرتك:

يعتبر التقشير الجاف من افضل الطرق لتقشير بشرتك ، لانه لما بيتم التقشير على بشرة جافة ، هيبقى في احتكاك اكتر مقارنة لما يكون الجلد رطب ، ولما يزيد الاحتكاك ، التقشير هيبقى فعال اكتر ، عشان كده التقشير الجاف هيعزز اشراق البشرة اكتر, هيقلل من ظهور السيلوليت.

2- بيعزز الدورة الدموية:

التقشير الجاف بيساعد على زيادة الدورة الدموية عن طريق دفع الدم للمناطق اللي بيتم تدليكها بالفرشة ، ولو لاحظتي ان بشرتك حمرا بعد التقشير الجاف ، مافيش داعي للقلق ، لان ده بيكون مجرد تأثير زيادة الدورة الدموية ، الدورة الدموية بتضمن تدفق الدم والاكسجين بشكل مستمر لكل اجزاء الجسم ، وده بيسمح ان كل عضو يشتغل بشكل صحيح ، يعني التقشير الجاف يعتبر مفتاح للحفاظ على الصحة بالاضافة انه بيدي بشرتك توهج ونضارة.

3- بيساعد في التصريف اللمفاوي:

التقشير الجاف بيساعد على تصريف السائل اللمفاوي ، الدم بينقل السائل اللمفاوي اللي بيتدفق من خلال العقد اللمفاوية ، والتقشير الجاف بيسرع من معدل ضخ الدم ، وده بيساعد على تمرير اللمف عبر الجسم ، وبيزيل السموم ومسببات الامراض بسرعة اكبر.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 2
دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 2

سلبيات التقشير الجاف:

1- مش افضل حاجة للبشرة الحساسة:

لو بشرتك حساسة اوي وبتتأثر بسرعة ، هيكون من الافضل انك تتجنبي التقشير الجاف تماما ، لان استخدام الفرشة بقوة او بشكل متكرر ممكن يأدي لحدوث جروح صغيرة دقيقة والتسبب في تهيج وجفاف الجلد ، واللي ممكن تبقى اسوأ لاصحاب البشرة الحساسة ، كمان مش بينصح بالتقشير الجاف للاشخاص اللي بيعانوا من الاكزيما, الصدفية, الجاف الجلد بشكل مفرط ، لانها ممكن يزود المشكلة اكتر.

2- تهيج الجلد:

ممكن يحصل تهيج من التقشير الجاف بسبب استخدام فرشة جافة ومتينة على الجلد الجاف ، التنضيف بالفرشة بشكل قوي ولفترات طويلة ممكن يأدي لتهيج الجلد ، في حين ان طبيعي يبقى في احمرار في الجلد بعد التقشير الجاف ، الا ان السحجات الجلدية او الجروح مش طبيعية او نتايج متوقعة.

3- اتجنبي التقشير الجاف للبشرة المتشققة او المصابة:

لو بشرتك جافة اوي او متشققة ، اتجنبي تماما التقشير الجاف ، لان التشققات اللي في الجلد ممكن تأدي لجروح لو استخدمتي عليها فرشة جافة خصوصا لو بشرتك حساسة ، فلو انتي عندك جروح مفتوحة على جلدك ، اتأكدي من تجنب المنطقة دي لتجنب دخول البكتيريا او العدوى.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 3
دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 3

3 انواع اساسية من الفرشة الجافة:

1- فرشة الجسم الجافة:

فرشة الجسم الجافة بتساعد على التخلص من الجلد الجاف والمتقشر وتقليل الشوائب وتحقيق مظهر اكتر شباب للبشرة ، لان الفرشة بتكون مصنوعة من شعيرات طبيعية ومتصممة بطريقة تسمح بتنضيف سطح بشرتك بشكل فعال.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 4
دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 4

2- فرشة تلميع جافة:

في حين ان كتير من الاشخاص بيفضلوا وجود مقبض على الفرشة الجافة ، الا ان البعض بيفضلوا الفرشة اللي ليها حزام بقبضة مريحة وسهل التعامل معاها ، لانها بتكون خفيفة الوزن وسهل الحمل والتخزين ، وبالتالي الشكل ده هيبقى مثالي ليكي لو عايزة تاخديها معاكي وانتي مسافرة في مكان ، وشعيراتها بتكون مصنوعة من النايلون الناعم لحماية البشرة اثناء تنضيف الجسم بالكامل.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 5

3- فرشة الوجه الجافة:

ماينفعش تستخدمي نفس الفرشة بتاعة الجسم للوجه ، لان الفرشة الجافة الخاصة بالوجه بتكون مختلفة ليها شعيرات لطيفة وطبيعية لتقشير وتنضيف بشرة الوجه بلطف ، وبتساعد على ازالة خلايا الجلد الميتة, وبتحفز تدفق الدم وبتخلي بشرتك نضيفة وناعمة.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 6

3 نصايح وتقنيات لاستخدام الفرشة الجافة:

1- التدليك من اسفل لاعلى:

عشان تبدأي عملية التنضيف بالفرشة الجافة ، ابدأي من اول القدمين ودلكي بالفرشة لاعلى في اتجاه القلب ، الهدف من التقشير الجاف هو تحفيز اللمف باتجاه الجزء العلوي من الجذع والصدر ، بحيث ان السائل اللمفاوي يرجع لمجري الدم ، بعدها انتقلي لتدليك الذراعين (بعد القدمين والساقين والوسط) ابدأي من اول الايد واالصعود لاعلى ، استخدمي ضربات او تدليكات متوسطة وثابتة والتدليك بكون بحركات دائرية ، استخدمي ضغط اخف في المناطق اللي بيكون فيها الجلد رقيق وضغط اقوى على المناطق السمكية زي باطن القدمين ، ودلكي في اتجاه عقارب الساعة.

2- اتقان الضغط على البشرة:

التدليك المفروض يكون بضغط متوسط على البشرة ، تكوني حاسه بقوة الضغط وفي نفس الوقت من غير ما تسببي تهيج للجلد ، والتدليك او الضغطات الطويلة مثالية لدفع السائل اللمفاوي ، واتأكدي انك تمرري الفرشة اكتر من مرة على المكان ، وممكن تبدلي للتدليك بحركات اقصر واسرع على طول الانحناءات زي المفاصل.

3- خدي دش بعد استخدام الفرشة:

اتأكدي انك تاخدي شاور بعد استخدام الفرشة على البشرة عشان تغسلي كل خلايا الجلد الميتة ، وحطي في عتبارك انك تبقي واقفة مش قاعدة في البانيو ، بعد الشاور رطبي بشرتك بمرطب مناسب ، ولو خارجة في اليوم اللي عملتي فيه التقشير ، ماتنسيش تحطي واقي الشمس لان التقشير الجاف ممكن يخلي بشرتك اكتر حساسية للشمس.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة 7

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة