فوايد واستخدامات زيت الليمون للبشرة والشعر والشفايف

بقلمريهام محمود فيشعر visibility1084

زيت الليمون يعتبر واحد من اهم الزيوت العطرية اللي بتحتوي على خصائص كتير مفيدة للبشرة والشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد واستخدامات زيت الليمون الجمالية للبشرة والشعر والشفايف ، وازاي تدخليه في الوصفات الطبيعية ، وكمان هنقولك ازاي تعملي زيت الليمون بنفسك في البيت.

فوايد واستخدامات زيت الليمون الجمالية:

فوايد زيت الليمون للبشرة:

– زيت الليمون من اكتر الزيوت السريعة والفعالة اللي بتساعد في علاج مشكلة حب الشباب ، لانه بيحتوي على مضادات للبكتيريا والجراثيم بتخفف من حدة التهاب الحبوب ، بالاضافة انه بيساعد على ازالة خلايا الجلد الميتة اللي بتسد المسام وبتكون سبب رئيسي في ظهور الحبوب والبثور على البشرة.

– زيت الليمون يعتبر غسول طبيعي للبشرة ، تقدري تستخدميه يوميا لتنضيف البشرة بعمق من الاوساخ والجراثيم المتراكمة في المسام.

– بيساعد على تفتيح البشرة وتوحيد لونها والتخلص من البقع الغامقة.

– بيحسن من صحة البشرة من خلا قدرته على قتل البكتيريا الضارة وتنقية البشرة ، بسبب احتوائة على نسبة عالية من مضادات الاكسدة واهمها فيتامين C.

– بيساعد على تصغير مسام البشرة وشدها خصوصا للبشرة الدهنية.

– بيساعد على تأخير ظهور التجاعيد ، لان زيت الليمون بيزود من مرونة الجلد وبيساعد على تنشيط خلايا البشرة.

عشان تحصلي على كل الفوايد دي لزيت الليمون استخدميه بالطريقة دي:

خففي زيت الليمون باضافة زيت تاني ليه زي زيت اللوز ويكون بكمية اكبر من زيت الليمون ، وادهني بشرتك بالخليط ده قبل النوم لمدة 15 دقيقة وبعدها اغسلي البشرة بماية فاترة وبعدها ماية باردة عشان تقفلي المسام.

فوايد واستخدامات زيت الليمون الجمالية
فوايد واستخدامات زيت الليمون الجمالية

فوايد زيت الليمون للشعر:

– زيت الليمون بيساعد على تقوية الشعر وحمايته.

– زيادة لمعان الشعر.

– تقليل تساقط الشعر.

– منع قشرة الشعر.

طريقة استخدامه على الشعر ، كل اللي هتعمليه دلكي فروة الراس والشعر كله بالزيت وسيبيه لمدة ساعتين ، وبعدها اغسلي الشعر بالشامبو بالطريقة العادية.

فوايد واستخدامات زيت الليمون الجمالية

فوايد زيت الليمون للشفايف:

– زيت الليمون يعتبر مرطب طبيعي للشفايف.

– بيساعد على تقشير الشفايف وازالة الجلد الميت.

– بيساعد على تفتيح لون الشفايف وبيديها لون وردي طبيعي.

– كمان بيساعد على علاج تقرحات الفم ، وبالتالي يعتبر علاج آمن للفم والاسنان والشفايف.

– زيت الليمون بيحتوي على عناصر مطهرة بتساعد على تحسين صحة الفم والاسنان ومنع رائحة الفم الكريهة ، وبيتم ده عن طريق المضمضة اليومية بزيت الليمون.

طريقة عمل زيت الليمون في البيت:

– هاتي 5 – 6 حبات ليمون اغسليهم كويس بالماية وممكن تفركيهم بفرشة عشان تتخلصي من اي اوساخ او بقايا مبيدات او اي مواد كيميائية عليها ، نشفي الليمون بالفوطة ، قشري الليمون بحيث يبقى عندك الجزء الاصفر منه بس من غير اي اجزاء من القشر الابيض اللي جوه  ، اخلطي قشور الليمون مع كمية من زيت جوز الهند تغطي القشر وحطيهم على حمام ماية سخنة على النار ، لما الماية تغلي خفضي درجة حرارة النار ، سيبيه على نار هادية لمدة بين 2 – 3 ساعات ، ولازم تتأكدي ان الزيت نفسه مش بيغلي.

– ارفعي زيت الليمون من على النار ، غطيه وسيبيه يبرد لمدة 3 ساعات لحد ما يبقى بدرجة حرارة الغرفة.

– صفي زيت الليمون على قطعة قماش او شاش ، واحفظيه في ازازة بغطاء محكم في مكان بارد وضلمة ، وممكن تحفظيه في التلاجة لمدة شهر تقريبا ، وتقدري تستبدلي زيت جوز الهند باي انواع زيوت تانية زي زيت اللوز الحلو, زيت بذور العنب, زيت الزيتون.

لازم تنتبهي انه ماينفعش تحطي زيت الليمون لوحده مباشرة على البشرة ، او استخدامه بكميات كبيرة اكتر من الموصي بيها ، لانه يعتبر من الزيوت القوية اللي ممكن تسبب تهيج واحمرار الجلد ، لازم تخلطيه بزيت ناقل تاني ، وتختبريه بتطبيقه على جزء صغير من البشرة لمدة 10 دقايق واستني لمدة 48 ساعة كحد ادنى لاختبار حساسية الجلد.

فوايد بذور الكتان للبشرة والشعر والصحة العامة

فوايد بذور الكتان